ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 اسفند 1389     |     کد : 16652

یکشنبه 22 اسفند 8 ربيع الثاني 13 مارس

ميلاد مسعود امام حسن عسكرى(ع) در سال 232 هجرى قمرى ...

ميلاد مسعود امام حسن عسكرى(ع) در سال 232 هجرى قمرى
امام حسن بن على )ع(، كه شيعيان وى را "امام حسن عسكرى(ع)" مى‏نامند، در روز جمعه، مصادف با هشتم ربيع الثانى سال 232 قمرى، در مدينه منوّره ديده به جهان گشود.
وى، امام يازدهم شيعيان و پدر ارجمندش امام على النقى )ع ( است.
نام مادرش، "حُديث" است و براى اين بانوى پرهيزكار و شايسته، نام‏هاى ديگرى چون "سليل"، "سوسن" و "جدّه" نيز گفته شده است.
با تولد امام حسن عسكرى)ع(، در مدينه منوّره شور و شعف ويژه اى در خاندان پيامبر(ص) و دوستداران اهل بيت(ع) به وجود آمد و حرم اهل بيت(ع) را غرق در شادى و شادمانى نمود.
درباره تاريخ روز تولدش، روزهاى ديگرى چون چهارم و دهم ربيع‏الثّانى نيز گفته شده است. وليكن قول مشهور علما و مورخان شيعه، همان است كه نقل كرديم.
تولد امام حسن عسكرى)ع( در مدينه منوّره، مقارن بود با خلافت "متوكل عباسى" )دهمين خليفه سلسله عباسيان(.
متوكل، كه از خلفا و حاكمان ستمگر تاريخ و از دشمنان سرسخت خاندان پيامبر(ص) بود، نسبت به عموم علويان، به ويژه "امام على النقّى(ع) " و فرزندش "امام حسن عسكرى(ع)"، تضييقات و فشارهاى زيادى اعمال نمود و در سال 236 قمرى، آنان را از مدينه به سامرا فراخواند و از نزديك آن بزرگواران را، تحت نظر و مراقبت خويش قرار داد.
سرانجام، در سال 260 قمرى، امام حسن عسكرى(ع) از سوى "معتمد عباسى" )پانزدهمين خليفه سلسله عباسيان(، مسموم و پس از چند روز بيمارى ،در هشتم ربيع الاوّل به شهادت رسيد.

درگذشت ابوبكر محمدبن حسن بن يعقوب عطار معروف به «ابن مُقسَم» در سال 345 هجري قمري
« ابوبكر محمد بن حسن بن يعقوب عطار» معروف به «ابن مُقسَم» قاري بزرگ قرآن كريم، مفسر، محدث و نحودان بغدادي در سال 345 هجري قمري درگذشت. او علم ادب را از ثلعب آموخت و درقرائت از عباس بن فضل رازي دانش اندوخت. ابن مقسم تأليفات متعدد در نحو و لغت دارد اما بيش از همه به علوم قرآني و قرائت اشتغال داشت. كتابهايي چون« الانوار في تفسير القرآن؛ و احْتِجاجُ القرائات» از جمله آثار اين مفسر و عالم قرن چهارم هجري مي باشند .

درگذشت آيت الله شريعت اصفهاني اديب و مفسر درسال 1339 هجري قمري
آيت الله شريعت اصفهاني اديب و مفسر قرن چهاردهم هجري درسال 1339 هجري قمري بدرود حيات گفت. او درزادگاهش اصفهان در محضر علماي اين شهربه تحصيل علوم مختلف پرداخت. شريعت اصفهاني حكيمي متكلم، فقيهي اصولي و اديبي رجالي بود و دراكثر علوم عقلي و نقلي به ويژه در علم رجال و حديث سرآمد هم عصران خود بشمار مي فت. وي همچنين پس از فراگيري اصول در سال 1296 هجري عازم عراق گرديد و بعد از مدتي تدريس در زمره مراجع تقليد شيعيان جهان قرارگرفت. از آثار شريعت اصفهاني كتابهاي افاضةالقدير في حلِّ العَصيرْ؛ حاشيه فصول ؛ قاعده صدور؛ و قاعده ضرر را مي توان نام برد .


سالروز صدور فرمان امام خمينی (ره) مبنی بر تاسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامی
شهادت فنا شدن انسان براي نيل به سرچشمه نور و نزديك شدن به هستي مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زيباترين شكل است.
و از آنجا كه تجليل و تكريم از ايثارگران به ويژه شهدای گرانقدر و جانبازان انقلاب شكوهمند اسلامی و سپاسگزاری از خانواده های معظم آنها در راس برنامه های انقلاب و نظام اسلامی قرار دارد. حضرت امام خمينی (ره) بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی فرمان تاسيس نهاد مقدس بنياد شهيد انقلاب اسلامی را در 22 اسفند سال 1358 صادر فرمودند.

اهداف بنياد عبارتند از:
1 – احياء، فصل و ترويج فرهنگ شهادت در جامعه.
2 – زنده نگهداشتن ياد و نام شهيدان انقلاب اسلامی و حفظ آثار آنها.
3 – تجليل، تكريم، صيانت و حمايت از خانواده های معظم شاهد.
4 – تلاش برای استفاده از امكانات عمومی جامعه و نظام و نيز بهره گيری از سرمايه و دارايی بنياد برای رشد و اعتلای مادی و معنوی خانواده های معظم شاهد.

کشف پلوتون آخرين سياره منظومه شمسي در سال1930ميلادي
كلايد ويليام تامبو در سال1930ميلادي پس از سالها مطالعه و رصد آسمان پلوتون آخرين سياره منظومه شمسي را كشف كرد. درعلم نجوم پلوتون را نهمين سياره منظومه شمسي ازلحاظ فاصله با خورشيد مي‎دانند. گفتني است كه وجود چنين سياره‎اي را فلاماريون منجّم فرانسوي قرن 19ميلادي و يك منجّم اِمريكايي درقرن20ميلادي پيش بيني كرده بودند.

تولد جوزف پريستلي دانشمند انگليسي در سال1733ميلادي
جوزف پريستلي دانشمند انگليسي در سال1733ميلادي بدنيا آمد. پريستلي ابتدا به كسوت كشيشان درآمد و ازهمان زمان دركنار تحقيق و مطالعه علوم ديني، به تحقيقات علمي نيزمي‎پرداخت. پريستلي در سال 1774ميلادي گازاكسيژن را كشف كرد اما سالها بعد اهميّت اين كشف برديگران آشكارشد. پريستلي انساني آزاديخواه و حق جو بود و به سبب ارتباط با انقلابيون فرانسه منزل ونمازخانه او به تاراج رفت. پريستلي دركتاب تاريخ برق شناسي تحقيق علمي ديگري را مطرح كرد كه همان حلقه‎هاي معروف به حلقه‎هاي پريستلي‎اند.

تولد ماركي دوژومزا صنعتگرو مخترع فرانسوي كشتي بخار در سال1751ميلادي
ماركي دوژومزا صنعتگر و مخترع فرانسوي كشتي بخار در سال1751ميلادي متولد شد. او 70سال پس ازآن كه دِنيس پاپَن نيروي بخاررا كشف كرد؛ نخستين كشتي بخاري را اختراع كرد. گفتني است كه اولين وسيله نقليه بخاري را ژوزف كونيو مهندس فرانسوي درسال1769ميلادي ساخت. 


نوشته شده در   يکشنبه 22 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode