ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 9 آذر 1403
جمعه 9 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 اسفند 1389     |     کد : 16472

تأكيد بر آزادانديشي و "تحول بنيادين " در علوم انساني در نقشه جامع علمي كشور

در نقشه جامع علمي كشور بر حاكميت جهان‌بيني توحيدي اسلام در كليه ابعاد علم و فناوري، تضارب آرا و آزادانديشي و همچنين "تحول بنيادين " در علوم انساني در چارچوب جهان‌بيني اسلامي تأكيد شده ‎است.

در نقشه جامع علمي كشور بر حاكميت جهان‌بيني توحيدي اسلام در كليه ابعاد علم و فناوري، تضارب آرا و آزادانديشي و همچنين "تحول بنيادين " در علوم انساني در چارچوب جهان‌بيني اسلامي تأكيد شده ‎است.

گروه دانشگاه خبرگزاري فارس قصد دارد جزئيات نقشه جامع علمي كشور را منتشر كند كه در همين راستا فصل اول اين سند مهم علمي كشور با موضوع "ارزش‌هاي بنيادين و الگوي نظري نظام علم و فناوري كشور " منتشر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، "ارزش‌هاي بنيادين و الگوي نظري نظام علم و فناوري كشور " بر اساس آنچه در فصل اول نقشه جامع علمي كشور آمده به شرح ذيل است:

مباني ارزشي نظام علم و فناوري كشور به مثابه روح حاكم علمي كشور بوده و مشخص كننده جهت‌گيري‌هاي نظام، اولويت‌ها و بايد و نبايدها در عرصه‌هاي آموزش، پژوهش و فناوري است. مهمترين اين ارزش‌ها عبارت‌اند از:
1- حاكميت جهان‎بيني توحيدي اسلام در كليه ابعاد علم و فناوري؛
2- علم هدايتگر و هدفمندي آخرت‌گرايانه علم و فناوري؛
3- عدالت‌محوري، پرورش استعدادها و دستيابي همگان به خصوص مستضعفين در حوزه علم و فناوري و تقويت خلاقيت نوآوري و خطرپذيري در علم؛
4- كرامت انسان با تكيه بر فطرت حقيقت‏جو، عقل‌‌گرا، علم‎طلب و آزادگي وي؛
5- آزادانديشي و تبادل آرا و تضارب افكار (جدال احسن)؛
6- توجه به اصل عقلانيت تكريم علم و عالم ،ارزشمندي ذاتي علم و ضرورت احترام حقوقي و اخلاقي به آفرينش‌هاي فكري و علمي، و دستاوردهاي علمي بشر و بهره‌گيري از آنها در چارچوب نظام ارزشي اسلام؛
7- علم و فناوري كمال‎آفرين توانمندساز، ثروت‎آفرين و هماهنگ با محيط زيست و سلامت معنوي، جسمي، رواني و اجتماعي آحاد جامعه؛
8- ايجاد تحول بنيادين علمي در خصوص در بازبيني و طراحي علوم انساني در چارچوب جهان‎بيني اسلامي؛
9- تعامل فعال و الهام‎بخش با محيط جهاني و فرآيند‌هاي توسعه علم و فناوري در جهان،
11- اخلاق‎محوري، تقدم مصالح عمومي بر منافع فردي و گروهي، تقويت روحيه تعاون و مشاركت و مسئوليت پذيري آحاد جامعه علمي و نهادهاي مرتبط با آن.

* الگوي مناسب نظام علم و فناوري ويژه جامعه ايراني كه به دنبال احياي فرهنگ و ايجاد تمدن نوين اسلامي - ايراني است، بايد ويژگي‌هاي اصلي زير را داشته باشد:
1- تركيب عرضه‎محوري و تقاضامحوري: با توجه به اهداف، آرمان‌ها و اولويت‌هاي بلندمدت نظام و كافي نبودن تقاضاهاي بخش‌هاي اقتصادي و صنعتي از موارد مذكور، از برخي حوزه‌ها و رشته‌هاي علمي اولويت‌دار بايد حمايت اختصاصي شود. اين وجه از نظام علم و فناوري معطوف به توليد و عرضه دانش بر مبناي اهداف و آرمان‌هاي جامعه است. از سوي ديگر افزايش تقاضاي نظام‌هاي فرهنگي، سياسي، صنعتي و اقتصادي ملي و فراملي و در نتيجه تجاري كردن دانش و فناوري، اهميت ويژه‌اي در پيشرفت همه‎جانبه و پايدار كشور دارد. بنابراين، الگوي مناسب براي نظام علم و فناوري جامعه ايراني در اين زمينه تركيبي از الگوهاي عرضه‎محوري و تضاهامحوري است.

2- اجتماع دو رويكرد برون‎مداري و درون‎مداري: نظام علم و فناوري جامعه ايراني از نظر توجه به نيازهاي قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي بومي و مزيت‌هاي نسبي كشور، درون‎مدار است. از سوي ديگر با توجه به فرصت‌هاي پيشِ‎رو در جهان و كشورهاي اسلامي، مشاركت علمي و فناوري فعال با جهان اسلام و ساير كشورها داشته و بنابراين در اين زمينه برون‎مدار است.

3- تلفيق آموزش با تربيت، پژوهش و مهارت: از آنجا كه علم عامل پيشرفت همه‎جانبه و پايدار كشور است، بايد الگوي تفكيكي حاكم بر نظام فعلي علم و فناوري به سرعت در جهت الگويي تلفيقي تحول يابد. بدين منظور اين تلفيق بايد از آموزش ابتدايي آغاز و در تمام دوره‌هاي آموزشي ادامه يابد و در نتيجه الگوي آموزشي حافظه‎مدار فعلي جاي خود را به الگوي مبتني بر يادگيري دانش به همراه تربيت انسان‌ها، پرورش مهارت‌ها و پژوهش‌ خواهد داد. در نظام آموزش عالي نيز رويكرد پژوهش‎محوري تقويت خواهد شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 18 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode