ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 اسفند 1389     |     کد : 16153

کشف آبي به قدمت 2.5 ميليارد سال

محققان موفق به کشف نمونه آبي متعلق به ميلياردها سال پيش شده اند که در عمق سه کيلومتري يک معدن طلا در آفريقا درون سنگي به دام افتاده و موجودات زنده اي را در خود حفظ کرده است.

جام جم آنلاين: محققان موفق به کشف نمونه آبي متعلق به ميلياردها سال پيش شده اند که در عمق سه کيلومتري يک معدن طلا در آفريقا درون سنگي به دام افتاده و موجودات زنده اي را در خود حفظ کرده است.
به گزارش مهر، محققان زمين شناس دانشگاه تورنتو اين کشف را بسيار شگفت انگيز مي خوانند زيرا به عقيده آنها تا پيش از اين هيچکس ترکيباتي چند ميليارد ساله را درون آب کشف نکرده بود.

محققان در تلاشند با فرضيه هاي موجود درباره منشاء اصلي آب به رقابت برخيزند و با توجه به اين که عمر زمين تنها 4.5 ميليارد سال است، کشف آبي که چندين ميليارد سال قدمت دارد مي تواند مدرکي مناسب براي کشف منشاء آب به شمار رود.

محققان با بررسي آب هاي زيرزميني موجود در شکاف اعماق حوضچه «ويتواترزرَند» متوجه حضور بسته هايي از آب شدند که با يکديگر متصل نبودند. بررسي اين بسته هاي آبي و ترکيبات موجود در آن نشان دادند اين نمونه ها به صورت ميانگين به 25 ميليون سال پيش تعلق دارند.

اما قديمي ترين عنصري که درون اين آب يافته شد گاز نئون بود. اين گاز مي تواند براي دوره اي طولاني مدت بدون تغيير باقي بماند زيرا به ندرت مي تواند با ديگر عناصر ترکيب شود. نئون بر روي زمين مي تواند از سه منبع تامين شود، اتمسفر، بخش مذاب جبه زمين و صخره هاي موجود بر روي پوسته.

همچنين انواع مختلفي از ايزوتوپ نئون با جرم هاي اتمي متفاوتي وجود دارند که بر اساس منشا نئون، نسبت ميان ايزوتوپ ها تغيير مي کند. محققان نيز با اندازه گيري اين نسبت مي توانند منشاء اصلي نئون را کشف کنند.

نئوني که در آب يافته شده در اعماق معدن طلا کشف شده به واسطه واکنش هاي اتمي در صخره هاي موجود بر روي پوسته زمين توليد شده و به تدريج در آب انباشته شده است اين توده نئوني مي تواند اطلاعاتي را درباره سن آب کشف شده در اختيار دانشمندان قرار دهد.

نئون يافته شده نشان مي دهد از آخرين باري که سنگ به واسطه فعاليت هاي زميني به درجه حرارت بسيار بالايي رسيده، در اين منطقه حضور داشته و اين «آخرين بار» به 2.7 ميليارد سال پيش باز مي گردد. در آن زمان آب شامل نئون محلول، نمک و ديگر ترکيباتي بوده است که درون حفره اي در ميان سنگ به دام افتاده بودند. با گذشت زمان سنگ فرسوده شده و مقداري از آب درون آن به بيرون و به ميان حفره هاي سنگ نشت کرده است.

محققان به اميد يافتن حيات به جستجو در ميان آبهاي زيرزميني در عمق سه کيلومتري از سطح زمين پرداخته بودند و در نهايت در اين هدف موفق شدند زيرا توانستند ميکروب هايي را در اين عمق بيابند که شباهت زيادي به ميکروبهاي موجود در بستر اقيانوس ها دارند.

اين يافته نشانگر عميقترين اکوسيستم ميکروبي است که تاکنون بر روي زمين کشف و بررسي شده است. محققان اميدوارند بتوانند چنين نمونه هاي آبي را در ديگر بخشهاي زمين به ويژه در شمال اروپا کشف کرده و مطالعات خود را تکميل کنند.


نوشته شده در   سه شنبه 10 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode