ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 اسفند 1389     |     کد : 16122

سه شنبه 10 اسفند 26 ربيع الاول 1 مارس

درگذشت «ابن سماك» محدث بزرگ بغدادي در سال 344 هجري قمري...

درگذشت «ابن سماك» محدث بزرگ بغدادي در سال 344 هجري قمري
«ابن سماك» محدث بزرگ بغدادي در سال 344 هجري قمري دارفاني را وداع گفت. از تاريخ و مكان ولادت و جزئيات زندگي وي اطلاعي در دست نيست اما همين قدر معلوم است كه او در بغداد مي زيسته و از مشايخ بسيار كسب علم نموده و در قرائت و حديث استاد بوده است. وي همچنين علماي بزرگي را در مكتب درس خود پرورش داده كه از آن ميان مي توان به شيخ مفيد و حاكم نيشابوري اشاره كرد. از آثار ابن سماك« كتب و فياتُ شيوخه و الامالي» قابل ذكرند. وي تأليفاتي نيز در فضائل اهل بيت(ع) دارد.

درگذشت آيت الله سيدعزالدين ابوالمكارم زنجاني از علما و دانشمندان ايراني در سال 1330 هجري قمري
آيت الله سيدعزالدين ابوالمكارم زنجاني از علما و دانشمندان ايراني در سال 1330 هجري قمري درگذشت. او در سال 1255 هجري در زنجان متولد شد و بعد از تحصيلات مقدماتي به قزوين رفت و در تكميل آموخته هايش به عتبات عاليات عزيمت كرد و از دانش علمايي چون شيخ انصاري و حاج سيد حسين ترك بهره مند شد. آيت الله ابوالمكارم زنجاني بعد از فوت پدرش مرجعيت امور ديني و شرعي مردم زنجان را به عهده گرفت و اين عالم و فقيه گرانقدر در انقلاب مشروطيت همچون ديگر علماي آگاه و مبارز عليه استبداد به مبارزه برخاست. كتب التحيةُالمباركه، مخارجُ الرضوان، مفتاحُ الظفر و رساله اي در توفيق ميان آيات قرآن در خلق آسمان و زمين از جمله آثار اين دانشمندان ايراني بشمار مي رود.

افتتاح ضرابخانه دولتي مجهزبه دستگاهها و ماشين آلات جديد در سال1310هجري شمسي
ضرابخانه دولتي مجهزبه دستگاهها و ماشين آلات جديد در سال1310هجري شمسي افتتاح شد. اين ضرابخانه 57 سال قبل ازاين تاريخ درايران دايرشده بود اما بعلت كمبود دستگاههاي مورد نياز براي ضرب وجوه رايج مملكتي بي‎استفاده مانده بود. ضرابخانه نوبنياد، روزانه 250000 ريال سكه ضرب مي‎كرد.

تصویب نشدن قانون تأسيس اداره كل هواشناسي ايران در سال1337هجري شمسي
قانون تأسيس اداره كل هواشناسي ايران كه تسكيلاتي وابسته به وزارت راه و ترابري بود در سال1337هجري شمسي از تصويب مجلس وقت گذشت. اين اداره را ازسال1335دكتر محمد حسن گنجي جغرافيدان ايراني اداره مي‎كرد. ايشان درمدت 12سال هواشناسي ايران را براساس اصول علمي پايه ‎گذاري كرد. گفتني است كه سازمان هواشناسي ايران ازسال 1338شمسي به عضويت سازمان هواشناسي جهاني درآمده است.

آغاز حملات موشكي حكومت بعثي عراق به شهرتهران در سال1366هجري شمسي
حملات موشكي حكومت بعثي عراق به شهر تهران در سال1366هجري شمسي آغازشد. دشمن بعثي حمايت ابرقدرتها بويژه اِمريكا به اين حملات غيرانساني مبادرت كرد. شايان توجه است كه درمقابل اين حملات حكومت بعثي عراق مجامع بين المللي سكوت اختياركردند.

بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به شهر قم بعد از 15 سال تبعد در سال1357هجري شمسي
حضرت امام خميني(ره) رهبرفقيد انقلاب اسلامي پس از15سال تبعيد و دوري از وطن در سال1357هجري شمسي به خاك مقدس قم پاي گذاشتند. بدين ترتيب بعد از سالها دوري ازقم دراين شهرمقدّس به هدايت نهضتهاي ديني و سياسي ميهن اسلامي پرداختند.

آغاز سلطنت صد روزه ناپلئون بناپارت در سال1815ميلادي
سلطنت صد روزه ناپلئون بناپارت بعد ازگريز او از جزيره اِلب در سال1815ميلادي آغازشد. ناپلئون در28فوريه همان سال با هزارتن ازافسران و سردمداران خود ازاِلب گريخت و با پياده شدن درخليج ژوان به فرانسه بازگشت. با ورود ناپلئون به فرانسه سلطنت صد روزه او آغازشد.

خلع ناپلئون سوم و خانواده وي ازسلطنت فرانسه در سال1871ميلادي
مجلس ملي فرانسه در سال1871ميلادي به اتفاق آراء، ناپلئون سوم و خانواده وي را ازسلطنت درآن كشور رسماً خلع كرد و به اين ترتيب سلطنت بطور كلي ازفرانسه و ديگركشورهايي كه او ضميمه فرانسه كرده بود برچيده شد.

تصرف جزيره پورتوريكو توسط مهاجما امریکایی در سال1898ميلادي
جزيره پورتوريكو در سال1898ميلادي به تصرف مهاجمان اِمريكايي درآمد. بدين ترتيب اين كشور زرّاد خانه اِمريكا شد و استكبارجهاني سيزده پايگاه نظامي درآن بوجود آورد. اوضاع سياسي پورتوريكو درچند سال اخيربسيارنابسامان بوده و همواره دچارتشنجات سياسي شده است.

فرود نخستين سفينه فضايي بشربرسطح سياره زهره در سال1966ميلادي
نخستين سفينه فضايي بشردر سال1966ميلادي برسطح سياره زهره فرود آمد.اين سفينه را كه وزنش به يك تن مي‎رسيد شوروي سابق به فضا پرتاب كرده بود. سفينه ياد شده كه«ونوس3» نام داشت فاصله كره زمين تا سياره زهره را درمدت سه ماه و نيم پيمود.


نوشته شده در   سه شنبه 10 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode