ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 بهمن 1389     |     کد : 15227

پنج شنبه 21 بهمن 7 ربيع الاول 10 فوريه

درگذشت «علي بن محمد تَنوخي» ازفضلا، ادبا و مشاهيرشاعران در سال342هجري قمري...

درگذشت «علي بن محمد تَنوخي» ازفضلا، ادبا و مشاهيرشاعران در سال342هجري قمري
«علي بن محمد تَنوخي» ازفضلا، ادبا و مشاهيرشاعران قرن4 هجري قمري در64سالگي دربصره درگذشت. او درانطاكيه درعلم نحو، لغت، نجوم، هيئت، هندسه، عروض و علوم ادبي ازمشاهيردوران بود و درفقه، اصول و حديث ازجمله نوادرآن روزگارمحسوب مي شد. او پس ازفراگيري همه علوم به بصره مراجعت كرد و به قضاوت مشغول شد. ازاين رو به قاضي تَنوخي شهرت يافت. تنوخي علاوه بركسب مراتب علمي درسخنوري نيزبياني بسيارشيرين داشت و خوش گفتارو مجلس آرا بود. ازهمين رو درميان بزرگان عراق به« ريحانَةُ‌ النُّدَما» و« تاريخُ الظُّرَفا» معروف شده بود. او علاوه برديوان شعرصاحب كتاب «العَروض و عِلمُ القَواضي» نيزهست.

انتشار روزنامه تهران در سال1326هجري قمري
حاج ميرزا حسن تبريزي معروف به رشديه در سال1326هجري قمري روزنامه تهران را منتشركرد. حاج ميرزا حسن تبريزي ازروحاني زادگان تبريز بود كه درجواني به بيروت رفت و درآنجا با شيوه جديد آموزگاري و مدارس جديد آشنا شد. او اولين كسي بود كه درتبريزو تهران دراويل سلطنت مظفرالدين شاه مدرسه ابتدايي به سبك جديد تأسيس كرد و چون كلمه رشديه دراصطلاح عثماني به معني مدرسه ابتدايي است به اين نام مشهورشد. حاج ميرزا حسن تبريزي مدرسه رشديه تبريزرا درسال1267شمسي مقارن با 1305هجري قمري تأسيس كرد و درآن به شيوه مكتب داران شاگردان را روي زمين نشاند و تخته اي درمقابل آنان قرارداد و الفبا را به شيوه جديد و آسان به آنان آموخت.

درگذشت « ابومنصورمحمّد بن ازهري هِرَوي » در سال300هجري قمري
« ابومنصورمحمّد بن ازهري هِرَوي » ازجمله بزرگترين دانشمندان علم و ادب و لغت در سال300هجري قمري درقرن4هجري قمري در شهرهرات بدرود حيات گفت. ازهري هروي بخشي ازعمرخود را درعراق و جزيرة العرب به گردآوري لغت سپري كرد و درهمين دوره بود كه بدست قَرامِطِه چند سالي درعربستان اسيرو زنداني شد. بزرگترين و مشهورترين اثرازهري هِرَوي درباب لغت «كتابُ التَّهذيب» نام دارد.

درگذشت عباس اقبال آشتياني مورخ، اديب و محقق در سال 1334 هجري شمسي
عباس اقبال آشتياني از مورخان، اديبان و محققان برجسته ايران در سال 1334 هجري شمسي بدرود حيات گفت. عباس اقبال بعد از اتمام دوره تحصيلي در دارالفنون در مقام منشي هئيت نظامي ايران در سال 1304 شمسي به فرانسه سفر كرد. او در كنار اداي وظايف دولتي تحصيلاتش را تا اخذ درجه ليسانس ادامه داد اقبال آشتياني بعد از بازگشت به ايران در دانشگاه به تدريس پرداخت و به عضويت دائم فرهنگستان ايران در آمد. عباس اقبال بعد از مدتي مجله ادبي فرهنگي يادگار را منتشر كرد. او در تحقيقات خود از سبكي نو و در نويسندگي از نثري روان و ساده برخوردار بود. كتابهاي« تاريخ فعول، خاندان نوبختي، و مأموريت ژنرال گاردان به ايران» از آثار ارزشمند استاد عباس اقبال آشتياني بشمار مي روند.

راهپيمايي باشكوه براي تأييد حكم حضرت امام خميني(ره) در انتخاب اولين دولت نظام جمهوري اسلامي ايران در سال 1357 هجري شمسي
ميليونها تن از مردم مسلمان و انقلابي كشورمان در سال 1357 هجري شمسي براي تأييد حكم حضرت امام خميني رهبر فقيه انقلاب اسلامي در انتخاب اولين دولت نظام جمهوري اسلامي ايران راهپيمايي باشكوهي شركت كردند. در همين حال هزاران تن از كاركنان نيروي هوايي به مردم پيوستند و دولت غير قانوني بختيار را از بيم نابودي اعلام كرد. « امروز حكومت نظامي از ساعت 16:30 بعد از ظهر تا پنج بامداد برقرار خواهد بود.» حضرت امام خميني رهبر كبير انقلاب اسلامي با صادركردن اعلاميه اي از مردم خواستند كه در خيابانها بمانند و به حكومت نظامي اعتنايي نكنند. ايشان حكومت نظامي را خدعه و خلاف شرع دانستند . در همين روز لشكر گارد شاهنشاهي به پادگان نيروي هوايي حمله كرد و در پي آن مردم مسلمان و انقلابي از سراسر ايران به ياري انقلابيون داخل پادگان شتافتند. بدين ترتيب جنگ مسلحانه در تهران آغاز شد و مردم ضربه نهايي را بر پيكر پوسيده نظام شاهنشاهي وارد آوردند وبه 2500 سال حكومت جابرانه سلطنتي پايان دادند.

درگذشت ويلهلم رونتگِن مكتشف آلماني در سال 1923 ميلادي
ويلهلم رونتگِن مكتشف آلماني و دانشمند علوم رياضي و فيزيك در سال 1923 ميلادي در گذشت. رونتگن در خانواده اي از طبقه نجبا بدنيا امد و در پايان تحصيلات در مقام استاد دانشگاه تدريس را آغاز كرد. رونتگن از همين ايام به تحقيقات گسترده درباره پرتوهاي مختلف پرداخت و سر انجام با كشف پرتو مجهول يا ايكس انقلابي در فيزيك و پزشكي پديد آورد. اين دانشمند فيزيكدان براي اين كشف مهم در سال 1901ميلادي جايزه نوبل فيزيك را دريافت كرد.

درگذشت مُنتِسكيو فيلسوف و نويسنده فرانسوي در سال 1737 ميلادي
مُنتِسكيو فيلسوف و نويسنده فرانسوي در سال 1737 ميلادي بدرود حيات گفت . اواز جمله متفكراني بود كه افكار و عقايدش در انقلاب فرانسه تأثير بسيار عميق گذاشت. مُنتِسكيو تقريباَ از اولين كساني بود كه نظريه تجزيه قواي سه گانه را مطرح ساخت. از مهمترين آثار مُنتِسكيو« روحُ القَوانين و نامه هاي ايراني» را مي توان نام برد.


نوشته شده در   پنجشنبه 21 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode