ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 بهمن 1389     |     کد : 14902

پنج شنبه 14 بهمن 29 صفر 3 فوريه

درگذشت صدرُ الدّين بَلاغي نويسنده و خطيب برجسته كشور در سال1373هجري شمسي ...

درگذشت صدرُ الدّين بَلاغي نويسنده و خطيب برجسته كشور در سال1373هجري شمسي
صدرُ الدّين بَلاغي نويسنده و خطيب برجسته كشورمان در سال1373هجري شمسي درگذشت. درپايان تحصيلات به فعاليتهاي مختلف علمي و تبليغي مشغول شد و ازمبارزات سياسي نيزغافل نبود، بطوريكه درنهضت ملي كردن نفت نماينده آيت الله العظمي بروجردي بود و مشاركت جدّي داشت. ازصدرُ الدّين بلاغي آثارتأليفي نيزباقيست كه ازآن ميان «محمد(ص) پيامبررحمت و قصص قرآن» را مي توان نام برد.

تولد قطب الدين محمود شيرازي حكيم ايرانی فيلسوف قرن 7 هجري در سال 634هجري قمري
« قطب الدين محمود شيرازي» از بزرگترين حكيمان ايران و مشهوترين فيلسوف قرن 7 هجري قمري در سال 634هجري قمري در شيراز متولد شد. قطب الدين بعد از مرگ پدر، بجاي او دربيمارستان مظفري شيراز بكار مشغول شد ودر كنار مداواي بيماران به مطالعه كتب ابن سينا پرداخت. بعد از اطلاع از تاسيس رصد خانه مراغه قطب الدين با عشقي وافر خود رابه محضر خواجه نصير الدين طوسي رساند و مدتها از دانش او كسب فيض كرد. بدين تريتب در پزشكي، هيئات و فلسفه استادي بزرگ و صاحبنظرشد. قطب الدين محمود شيرازي به اكثر سرزمينهايي كه در تصرف ايلخانيان بود سفر كرد ودر همين دوره جامع الاصول را نوشت. آخرين كتاب شيرازي «درة التاج» بزبان فارسي است كه از گنيجنه ها ي جامع علوم به شمار مي رود.

قتل ميرزا ابولقاسم قائم مقام فراهاني در سال 1251هجري قمري
ميرزا ابولقاسم قائم مقام فراهاني اديب و سياستمدار دوره قاجار بدستور محمد عليشاه قاجار در سال 1251هجري قمري بقتل رسيد. او فرزند ميرزا بزرگ از مردم هزاوه اراك بود. ميرزا ابولقاسم مشاغل ديواني را با وزارت عباس ميرزا آغاز كرد. بعد از مرگ فتحعليشاه به مقام صدارت محمد شاه رسيد ولي همچون گذشته با دشمني هاي درباريان كه وجود او مانعي براي مقاصد شوم خود مي دانستند، از مقام خود عزل شد. بدين ترتيب ميرزا ابولقاسم قائم مقام فراهاني در باغ نگارستان زنداني و سپس كشته شد. گفتني است كه وي افزون بر تبحر در سياست وكشور داري، در شعر و ادب نيز صاحب نظر بود و از پيشروان سبك جديد ادبي ايران بشمار مي رفت. «منشآت قائم مقام» از جمله آثار ارزنده اوست.

درگذشت ملا حسينعلي تويسركاني از مشهور ترين علما و استادان اصفهان در سال 1286هجري قمري
ملا حسينعلي تويسركاني از مشهور ترين علما و استادان اصفهان در سال 1286هجري قمري در گذشت. وي عالمي صالح و اول تحقيق و تتبع بود. در زمينه فقه و اصو ل اطلاعاتي گسترده داشت و سالهاي متمادي دانش خود را در اختيار طلاب قرار داد. از مهمترين آثار تويسركاني «كشف السرار در فقه» را مي توان نام برد.

تولد سيد ابوالحسن ممتاز العلما لخنوي از بزرگان علوم ديني هندوستان در سال 1298 هجري قمري
سيد ابوالحسن ممتاز العلما لخنوي از بزرگان علوم ديني در سال 1298 هجري قمري در بمبئي هندوستان متولد شد. ممتاز العلما تحصيلاتش را در زادگاه خود آغاز كرد و بعد از كربلا و نجف در حوزهاي علميه اين شهر ها تحصيلات خود راادامه داد. در زمان جنگ جهاني اول به بمبئي بازگشت و تدريس و خطابه پرداخت اين عالم مسلمان آثاري چند دارد كه از آن ميان به« كتاب الوقايه» مي توان اشاره كرد.

مصاحبه مطبوعاتي حضرت امام خمینی(ره) در مدرسه علوي در سال 1357 هجري شمسي
حضرت امام خميني رهبر فقيه انقلاب اسلامي در سال 1357 هجري شمسي در مصاحبه مطبوعاتي در مدرسه علوي اعلام كردند شوراي انقلاب و حكومت يقين خواهند كرد و حكومت موقت موظف خواد بود مقدمات رفراندم را آماده كند. همچنين پس از تدوين قانون اساسي اين قوانين به آراي عمومي گذاشته مي شود. حضرت امام دولت بختيار را غير قانوني اعلام كردند و فرمودند:« كاري نكنيد كه مردم را به جهاد دعوت كنم » حضرت امام در گفتگويي اعلام كردند: تا زماني كه بختيار استعفا ندهد او را به حضور نخواهم پذيرفت . در اين اوضاع ، بختيار سر سپرده بيگانه در كوچه ها و خيابانهاي تهران اقدام به كشتار مردم انقلابي مي كردند و در شهرستانها نيز به قلع و قمع مردم بي دفاع مي پرداخت.

درگذشت دكتر سيد حسين سادات ناصري در سال 1368 هجري شمسي
شادروان دكتر سيد حسين سادات ناصري از استادان برجسته زبان و ادبيات فارسي در مأموريتي علمي به افغانستان در سال 1368 هجري شمسي دارفاني را وداع گفت . استاد سادات ناصري عمر خود را وقف تدريس و تعليم زبان و ادبيات فارسي كرد و آثار ارزنده اي چون كتاب سرآمد فرهنگ و نصر ايراني و نيز تصحيح ايران محتشم كاشاني تصحيح ديوان حافظ ، تصحيح نهج البلاغه و تصحيح تاريخ كامل ابن اسير را از خود به يادگار گذاشت.

استفاده از سيم مسي برای نخستين بار در تاريخ بشر براي هدايت جريان برق درسال 1882 ميلادي
نخستين بار در تاريخ بشر درسال 1882 ميلادي براي هدايت جريان برق از سيم مسي استفاده شد. ساموتل مورس اولين دانشمندي بود كه از مس به منزله بهترين هادي الكتريسيته استفاده كرد. 1100 فوت سيم مسي را بدور اتاق خود كشيد و از يك سر آن جريان الكتريسيته را عبور داد و از سر ديگر آن نيروي برق دريافت كرد. مورس با اين آزمايش دريافت كه مس بيشتر از هر فلز ديگري قدرت هدايت جريان الكتريسيته را دارد.

نخستين حمله به كانال سوئز در دوران جنگ جهاني اول در سال 1915 ميلادي
در دوران جنگ جهاني اول در سال 1915 ميلادي نخستين بار كانال سوئز مورد حمله قرار گرفت. در اين روز نيروهاي آلماني و قواي عثماني باهم به كانال سوئز كه تحت حمايت و سلطه انگليس بود حمله كردند. اما نيروهاي متحد آلمان و عثمان در اين نبرد شكست خوردند و كانال سوئز در تصرف انگليسيها باقي ماند.

آغاز نبرد استالينگراد از خونين ترين و مشهورترين جنگهاي جهاني دوم در سال 1943 ميلادي
نبرد استالينگراد از خونين ترين و مشهورترين جنگهاي جهاني دوم در سال 1943 ميلادي در جبهه شرق اروپا در روسيه شوروي آغاز شد. اين نبرد حدود دويست روز بطول انجاميد و با شكست كامل آلماني ها و اسارت كليه افراد آلماني پايان يافت. گفتني است كه در سال 1992 ميلادي اولين بار مورخان روس فاش كردند. كه در نبرد استالينگراد بيش از يك ميليون سرباز روسي جان خود را از دست دادند.


نوشته شده در   پنجشنبه 14 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode