ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 30 دي 1389     |     کد : 14311

پنج شنبه 30 دي 15 صفر 20 ژانويه

جنگ يزيد بن ‏مهلب با سپاهيان يزيد بن ‏عبدالملك در سال 102 هجرى قمرى ...

جنگ يزيد بن ‏مهلب با سپاهيان يزيد بن ‏عبدالملك در سال 102 هجرى قمرى
يزيد بن ‏مهلب در خلافت سليمان ‏بن ‏عبدالملك(هفتمين خليفه اموى) به حكومت خراسان و بخش اعظمى از ايران و عراق منصوب گرديد.
وى در مدت خلافت سليمان‏ بن ‏عبدالملك، پايه‏هاى حكومت خويش را در عراق، ايران و خراسان بزرگ مستحكم نمود و فرزندان و كسان خود را به حكومت شهرها و فرماندهى لشكرها منصوب كرد و از اين راه به كسب ثروت و دارايى فراوان و قدرت نظامى و سياسى شگفتى دست يافت.

امّا پس از درگذشت سليمان‏ بن‏ عبدالملك در صفر سال 99 قمرى و جانشينى عمر بن ‏عبدالعزيز به خلافت اسلامى، ابهت يزيد بن ‏مهلب شكسته شد و ستاره قدرتش افول يافت. زيرا عمر بن ‏عبدالعزيز وى را به خاطر گردآورى دارايى فراوان و غصب بيت‏المال مسلمانان و اجحاف و ستمگري نسبت به مسلمانان، از حكومت خراسان عزل كرد و پس از دستور بازگشتش به سوى دارالخلافه، فرمان داد در ميان راه، وى را دستگير و زندانى نمايند.
يزيد بن ‏مهلب در زندان بسر مى‏برد تا اين كه عمر بن ‏عبدالعزيز به بيمارى افتاد و بيمارى‏اش روز به روز شدت گرفت.
يزيد بن ‏مهلب با همدستى نفوذى‏هاى خويش از زندان عمر بن ‏عبدالعزيز گريخت و در جنوب عراق(بصره و كوفه(پنهان گرديد.
پس از وفات عمر بن ‏عبدالعزيز، در سال 101 قمرى، يزيد بن‏ عبدالملك به خلافت رسيد. وى نيز خواهان دستگيرى يزيد بن ‏مهلب شد.
يزيد بن عبدالملك به عاملان خود در عراق نوشت كه يزيد بن ‏مهلب را يافته و دستگيرش نموده و به شام اعزام كنند.
يزيد بن ‏مهلب با گردآورى فرزندان، برادران و كسان خود، سپاهى به وجود آورد و براى عاملان خليفه در بصره، واسط، كوفه و بسيارى از نقاط جنوب‏غربى ايران مزاحمت هايى پديد آورد و با تصرف بصره و واسط و گردآورى هواداران خود از كوفه، تصميم جدى براى نبرد با سپاهيان خليفه گرفت.
از سوى ديگر، يزيد بن ‏عبدالملك، سپاهى به فرماندهى مسلمة بن ‏عبدالملك به سوى عراق حركت داد تا فتنه يزيد بن‏ مهلب را خاموش سازد.
دو سپاه در ميان بصره و كوفه در برابر هم قرارگرفتند و پس از هشت روز تأمّل و ردّوبدل كردن پيام‏ها، سرانجام در نيمه صفر سال 102 قمري، نبردى خونين ميان دو سپاه آغاز شد و از دو طرف، تعداد زيادى كشته و زخمى گرديدند.
مسلمه فرمان داد پلى را كه پشت سر سپاه يزيد بن ‏مهلب بود، آتش زنند تا راه تداركات و پشتيبانى آنان بسته گردد.
سپاهيان يزيد، به تدريج روحيه خود را از دست داده و تعداد زيادى از آنان از ميدان نبرد گريختند و بقيه در برابر سپاهيان خليفه، توانايى خويش را از دست داده و به ناچار، متحمل شكست سنگين شدند.
در اين نبرد، يزيد بن‏ مهلب و برادرانش حبيب و محمد و برخى از كسان او، كشته شدند و تعداد سيصد تن از سپاهيان او اسير شده و آنان را به كوفه منتقل كردند و در زندان كوفه تعداد هشتاد تن را كشته و مابقى را آزاد كردند.
ساير برادران و فرزندان يزيد بن‏ مهلب كه تعدادشان زياد بود، متوارى شدند ولى يكى پس از ديگرى شناسايى و دستگير شده و به اعدام محكوم گرديدند.
بدين سان قدرت و حكومت يزيد بن ‏مهلب و خاندان او درهم شكست و به نيستى سپرده شد.

خلافت مروان‏ حمار، آخرين خليفه اموى در سال 127 هجرى قمرى
خلافت مروان ‏حمار پس از خلع ابراهيم، در پانزدهم صفر سال 127 قمرى آغاز گرديد.
مروان، از سال 127 تا سال 132 قمرى در منصب خلافت قرار داشت و به حكومت امويان، قدرت و استحكام نسبى بخشيد، ولى در برابر جنبش سراسرى عباسيان تاب مقاومت نياورد و سرانجام به دست آنان كشته گرديد. با كشته شدن وى، خلافت امويان كه از سال 41 قمرى(پس از صلح امام حسن‏مجتبى ع) آغاز گرديده بود، در اين تاريخ (132 قمرى) به پايان نكبت‏بار خويش رسيد و با سرافكندگى و شكست نظامى، سياسى، اجتماعى و عقيدتى در جامعه اسلامى مواجه گرديد.

درگذشت « حسين بن عبيدالله» معروف به «غضائري» در سال 485هجري قمري
« حسين بن عبيدالله» معروف به «غضائري» از جمله عالمان حديث شيعه در سال 485هجري قمري دار فاني وداع گفت. اورابه سبب اشراف به علوم شرعي ونقلي شيخ الرافع مي خواندند. غضائري در علم رجال نيز دانشي درخور توجه داشت به گونه اي كه بسياري از سخنان او در علوم رجاليه آمده است.

درگذشت « محمدبن علي بن قاسم » معروف به «دلّالُ الكُتُب » در سال 568هجري قمري
« محمدبن علي بن قاسم » معروف به «دلّالُ الكُتُب »از جمله اديبان مشهور قرن 6 هجري قمري در سال 568هجري قمري در بغداد در گذشت. ازاو اشعار زيبايي بجاي مانده است همچنين كتابي بنام لمح الملح – ديوان اشعاري كه به وي منصوب است گواه طبع شاعرانه اوست. از ديگر كتابهاي مشهور دلال الكتب اثري است كه « زينةُ الدَّهر وعَصره اَهل العَصر»خوانده مي شود.

درگذشت استاد نور علي خان برومند از موسيقي دانان در سال 1355 هجري شمسي
استاد نور علي خان برومند از موسيقي دانان برجسته ايران در سال 1355 هجري شمسي بدرود حيات گفت . استاد از كودكي استعداد خود را در موسيقي آشكار كرد. سيزده ساله بود كه نزد درويش خان رفت و در مدت سه سال رديف موسيقي ايران را آموخت. او درآلمان به تحصيل ادامه داد و پس از بازگشت تحصيلاتش را در زمينه موسيقي تكميل كرد.استاد نور علي خان برومند از ابتدا تأسيس گروه موسيقي دانشكده هنر هاي زيبا در مقام استاد به تدريس موسيقي پرداخت و در كنار آن به تربيت شاگردان بسيارهمت كرد. استاد نور علي برومند تا پايان عمر با سازمان راديو تلويزيون همكاري مي كرد و آثار ايشان همواره بر زيبايي برنامه هاي راديويي مي افزود.

انتشار خبر بازگشت امام خمینی(ره) در سال 1357 هجري شمسي
خبر بازگشت امام خميني (ره) در روزهاي آينده به وطن بطور گسترده اي در ميان مردم مسلمان و مبارز ايران منتشر شد. اين خبر مسرت بخش شور و هيجان فراواني در ميان مسردم پديد آورد. بحث و گفتگو درباره چگونگي استقبال از حضرت امام در ميان مردم و اجتماعات كوچك و بزرگ شور وصف ناپذيري ايجاد كرده بود. از طرف ديگر اعلام تصميم قطعي امام مبني بر بازگشت ايشان به ايران عوامل رژيم پهلوي را دچار اضطراب كرده بود، و آنان با تشكيل جلسات متعدد در صدد يافتن راه نجات خود بودند. گفتني است كه بسياري از عوامل رژيم از ايران گريختند و به ديگر كشورها پناهنده شدند.

کشف اشعه ايكس توسط رونتگن از برجسته ترين فيزيكدانان آلمان در سال 1896 ميلادي
رونتگن از برجسته ترين فيزيكدانان آلمان در سال 1896 ميلادي اشعه ايكس را كشف كرد. رونتگن پس از سالها مطالعه و آزمايش اشعه ايكس را شناخت و براي اين كشف مهم جايزه نوبل را در رشته فيزيك دريافت كرد. رونتگن با كشف اشعه ايكس انقلابي در علوم فيزيك و پزشكي پديد آورد. گفتني است كه اشعه ايكس از اجسام سخت عبور مي كند و عكس برداري از درون بدن انسان و همچنين عكس برداري از استخوانها را كه تا آن زمان ممكن نبود براي بشر ميسر ساخت.


نوشته شده در   پنجشنبه 30 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode