ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 دي 1389     |     کد : 14275

چهار شنبه 29 دي 14 صفر 19 ژانويه

خلع ابراهيم ‏بن ‏وليد از خلافت در سال 127 هجرى قمرى...

خلع ابراهيم ‏بن ‏وليد از خلافت در سال 127 هجرى قمرى
ابراهيم ‏بن ‏وليد، پس از درگذشت برادرش يزيد بن ‏وليد در ذى‏حجه سال 126 قمرى، بنا به سفارش برادرش، به خلافت رسيد.
در آن هنگام ميان پسرعموهاى بنى‏اميه از تيره مروانيان بر سر تصاحب كرسى خلافت، رقابت و دشمنى سختى بود.
هر كدام از آنان كه از توانايى و توانمندى بيشترى برخوردار بود، خود را براى تصاحب كرسى خلافت شايسته‏تر مى‏ديد و همين امر، موجب شورش و درگيرى‏هاى نظامى ميان آنان مى‏گرديد.
ابراهيم‏ بن ‏وليد كه ولى‏عهد برادرش يزيد بن ‏وليد بود و پس از او به خلافت رسيد، رقيبان سختى چون مروان‏ بن‏ محمد داشت. به همين جهت خلافت وى از آغاز، از استحكام و اطمينان كاملى برخوردار نبود. مردم شام، وى را گاهي به خلافت و گاهى به امارت سلام مي دادند.
مروان ‏بن ‏محمد، معروف به مروان ‏حمار و مروان جعدى كه در عصر خلافت يزيد بن‏ وليد شورش كرده و به سوى شام هجوم آورده بود، با يزيد مصالحه كرد كه حكومت تمام سرزمين‏هايى كه عبدالملك ‏بن ‏مروان، به پدرش محمد بن‏ مروان سپرده بود، به او بسپارد.
يزيد نيز سرزمين‏هاى جزيره(مناطق ميان دجله و فرات(، ارمنستان، موصل و آذربايجان را به مروان سپرد.
مروان ‏حمار كه از قدرت بالايى برخوردار بود، پس از درگذشت يزيد، خلافت برادرش ابراهيم را به رسميت نشناخت و براى سرنگونى وى از ارمنستان به سوى شام لشكركشى كرد.
سليمان ‏بن ‏هشام از سوى ابراهيم‏ بن‏ وليد با يكصد و بيست هزار سپاهى به نبرد با مروان حمار پرداخت و مروان تنها هشتاد هزار نيروى جنگى داشت. ميان دو طرف، جنگ سختى درگرفت. ولى سپاه مروان بر سپاه سليمان ‏بن ‏هشام پيروز شد و تعداد هفده ‏هزار تن از آنان را كشته و به همين مقدار اسير گرفتند. باقيمانده سپاه سليمان‏ بن‏ هشام به سوى حران، مقر خلافت ابراهيم‏ بن‏ وليد عقب‏نشينى كردند.
سپاهيان مروان‏ حمار بر تمامى شهرها و مناطق اسلامى تسلط پيدا كرده و بر آن‏ها، عاملانى از خود به حكومت گماشتند.
مروان‏ حمار، پيروزمندانه وارد دمشق شد و از مردم اين شهر براى خويش بيعت گرفت و ابراهيم‏ بن ‏وليد را پس از گذشت سه ماه از خلافتش، خلع كرد. سپس به حران رفت و ابراهيم‏ بن‏ وليد و سليمان ‏بن ‏هشام كه در حران بودند، از او امان خواستند. مروان به آنان امان داد و آن دو با مروان‏ حمار بيعت كردند.
بدين ترتيب مروان‏ بن ‏محمد به عنوان آخرين خليفه امويان، بر خلافت دست يافت و رقيب خود را از كار بر كنار كرد.
ابراهيم ‏بن ‏وليد پس از واگذارى امر خلافت به مروان ‏حمار، در شام زندگى مى‏كرد. تا اين كه در سال 132 قمرى با شكست مروان‏ حمار در برابر جنبش عباسيان و سقوط شهر دمشق، وى به همراه بسيارى از امويان به دست انقلابيون عباسى كشته شد و پرونده خلافت امويان بسته گرديد.

جنگ «مروان ثاني» ملقّب به مروان حِمار با ابومسلم خراسان سردارايراني در سال127هجري قمري
«مروان ثاني» ملقّب به مروان حِمار در سال127هجري قمري در آخرين سال حكومت خود با ابومسلم خراسان سردارايراني عهد عباسيان به جنگ برخاست. مروان حمارپس ازشكست به مصرگريخت اما دراين سرزمين بدست يكي ازطرفداران بني عباس به قتل رسيد.

درگذشت « اِبن شدّاد» فقيه، قاضي و تاريخ نگارشيعي در سال362هجري قمري
« اِبن شدّاد» فقيه، قاضي و تاريخ نگارشيعي در سال362هجري قمري درگذشت. او ابتدا درعلوم قرآني دانش اندوخت و بعد ازسالها شاگردي درحديث و تفسيراستادي برجسته شد. ابن شدّاد مدتي درمدرسه نظاميه بغداد تدريس كرد سپس به حج رفت و هنگام بازگشت درشام مورد توجه صلاحُ الدّين ايّوبي قرارگرفت و به درخواست او كتابي درباره جهاد و آداب احكام آن نوشت. ازآثارارزشمند وي كتاب«اَلنَّوادِرُ السُّلطانيّه» را مي توان نام برد كه منبعي مهم درباره شرح و حال و جنگهاي صلاحُ الدّين ايوبي است. 

راهپیمایی گسترده بر علیه رژیم طاغوت در سال 1357 هجري شمسي
به مناسبت اربعين حسيني و دعوت حضرت امام خميني (ره) رهبركبيرانقلاب اسلامي به شركت در تظاهرات در سال 1357 هجري شمسي ، تهران و ديگر شهرستانها شاهد يكي از بزرگترين راهپيمايي ها در تاريخ ايران بود راهپيمايان در قطعنامه خود اعلام غير قانوني بودن سلطنت و خلع شاه ، برقراري حكومت اسلامي ، تشكيل شوراي انقلاب اسلامي ، بركناري دولت بختيار و پيوستن قواي نظامي به ملت را خواستار شدند مردم انقلابي هم چنين در اين قطعنامه برروابط حسنه با همه ملتها ، استعفاي وكلاي مجلس و اعضاي شوراي سلطنت تأكيد كردند. در همين ايام حضرت امام خميني (ره) در پيامي فرمودند:« اينجانب ان شاءالله تعالي به زودي به شما مي‎پيوندم تا در خدمت شما باشم و باهمّت شجاعانه شما به رفع مشكلات كوشا بوده و با هم صدا و هم قدم شده همه اقشارملت برفسادها غلبه كنيم گفتني است كه طبق گزارش خبرگزاري ها در راهپيمايي اربعين حسيني در شهر تهران، دو ميليون نفر شركت داشتند.

ارائه یاداشت اعتراض ایران به مرزبانان عراقی در پی تهاجم مردان مسلح عراقی به پاسگاه قصر شیرین در سال 1358 هجري شمسي
در پي تهاجم چند صد مرد مسلح عراقي به پاسگاههاي مرزي اطراف قصر شيرين در سال 1358 هجري شمسي دولت ايران يادداشت اعتراضي تسليم مرزبانان عراقي كرد. شايان توجه است كه اين واقعه ماهها قبل از شروع رسمي جنگ تحميلي عراق عليه نظام جمهوري اسلامي ايران روي داد.

تولد امين الله حسين آهنگساز و موسيقيدان برجسته ايراني در سال 1907 ميلادي
امين الله حسين آهنگساز و موسيقيدان برجسته ايراني تبار در سال 1907 ميلادي در خانواده‎اي ايراني در تركمنستان روسيه متولد شد. او از 12 سالگي به دنياي موسيقي وارد شد و پس از انقلاب اكتبر در سال 1917 در روسيه به اتفاق خانواده اش به آلمان مهاجرت كرد امين الله حسين بعد از مدتي تحصيل طب دوباره به موسيقي روي آورد. اولين اثر امين الله حسين« به سوي روز نهايي و مهمترين اثر وي سمفوني شن و مينياتورهاي ايراني» نام دارد.


نوشته شده در   چهارشنبه 29 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode