ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 24 دي 1389     |     کد : 14068

موفقيت محققان ايراني‌در افزايش كارايي پيل‌هاي‌ سوختي

محققان دانشگاه مازندران موفق شدند سرعت فرايند اکسايش الکتروکاتاليزي متانول را در پيل‌هاي سوختي تا 12 برابر افزايش دهند.

 
جام جم آنلاين: محققان دانشگاه مازندران موفق شدند سرعت فرايند اکسايش الکتروکاتاليزي متانول را در پيل‌هاي سوختي تا 12 برابر افزايش دهند.
به گزارش ايسنا، متانول از جمله سوخت‌هاي متداول در پيل‌هاي سوختي است. فرآيند اکسايش الکتروشيميايي اين ماده در سطح الکترودهاي معمولي کند است، از اين‌رو براي افزايش سرعت فرآيند مبادله‌ الکترون اين ماده از واسطه‌گرهاي مختلفي استفاده مي‌کنند.

سيما مومني، کارشناس ارشد شيمي تجزيه در خصوص تهيه و پخش ذرات نيکل در بستر پليمري پلي (اورتو-آنيزيدين) تثبيت شده بر سطوح الکترود کربن شيشه‌اي و الکترود کربن شيشه‌اي اصلاح شده با نانولوله‌هاي کربني چندديواره مطالعه كرده است.

وي همچنين، توانايي الکتروکاتاليزي ذرات نيکل و نانولوله‌هاي کربني چندديواره‌ موجود در پيکره الکترود کربن شيشه‌اي اصلاح شده را در فرآيند اکسايش متانول بررسي کرده ‌است.

مومني گفت: با توجه به نتايج اين بررسي، فيلم پلي(اورتو- آنيزيدين) مي‌تواند به عنوان يک پيکره‌ مناسب براي پيش تغليظ يون‌هاي نيکل(II) و تثبيت آنها در سطح الكترود اصلاح شده عمل کند. همچنين جريان اکسايش الکتروکاتاليزي متانول در حضور نانولوله‌هاي کربني چندديواره، حدود 12 مرتبه سريع‌تر از غياب آنها صورت مي‌گيرد.

وي در پايان با بيان اين مطلب که نتايج اين تحقيق مي‌تواند در صنايع مختلف نظامي و غيرنظامي، توليد انرژي‌هاي نو و در پيل‌هاي سوختي براي توليد انرژي الکتريکي استفاده شود، افزود: اين پژوهش، زيرساخت‌هاي لازم را براي ارايه‌ فناوري در ايران دارد و مي‌تواند در دراز مدت به عنوان طرحي عملي مطرح شود.

اين کار بخشي از پايان‌نامه کارشناسي ارشد سيما مومني است که با راهنمايي دکتر جهانبخش رئوف و مشاوره‌ دکتر محسن جهانشاهي انجام شده و نتايج آن در مجله‌ International Journal of Electrochemical Science (جلد 5، صفحات 530-517 ، سال2010) به چاپ رسيده‌ است.


نوشته شده در   جمعه 24 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode