ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 آذر 1389     |     کد : 12807

جهان را از چشم زنبورها ببينيد

محققان دانشگاه هاي کالج لندن و کوئين مري پايگاه داده هايي راه اندازي کرده اند که مي توان با کمک آن جهان را از چشم زنبورها و ديگر حشرات گرده افشان مشاهده کرد.

جام جم آنلاين: محققان دانشگاه هاي کالج لندن و کوئين مري پايگاه داده هايي راه اندازي کرده اند که مي توان با کمک آن جهان را از چشم زنبورها و ديگر حشرات گرده افشان مشاهده کرد.
به گزارش مهر، پايگاه داده هاي بازتاب گل ها يا FReD به محققان امکان مي دهد رنگ جهان و گل ها را از ميان چشم هاي ماوراء بنفش زنبورها ببينند.

زنبورها نسبت به انسان ها از سيستم رديابي رنگي متفاوتي برخوردارند و مي توانند در طيف نوري ماوراء بنفش جهان را ببيند.

به گفته «لارس چيتکا» از محققان مدرسه علوم زيستي و شيميايي کوئين مري اين تحقيقات به خوبي نشان مي دهند جهاني که ما مي بينيم جهان فيزيکي و واقعي نيست که ديگر جانداران آن را مي بينند زيرا جانداران مختلف حس ها و نيروهاي متفاوتي دارند که اين نيروها به محيطي وابسته است که جانداران در آن زندگي مي کنند.

چيتکا مي گويد بخش بزرگي از جهان رنگي که زنبورها و حيوانات با گيرنده هاي نوري ماوراء بنفش قادر به ديدن آن هستند، در چشم ما نامرئي است و به منظور ديدن اين بخش هاي نامرئي از جهان، انسان به ابزارهاي ويژه نياز دارد.

به اين منظور محققان به محاسبه بازتاب پرتوي گلبرگ ها و برگ هاي تعداد زيادي از گياهان پرداختند که اين محاسبات مي توانند رنگ گياهان را در طيف مرئي و نامرئي نمايان سازد. کاربران اين پايگاه مي توانند بر اساس اينکه هرگونه جانوري چه بخشي از اين طيف نوري را مي بيند از ميان چشم جانوران مختلف به گياهان و گلها نگاه کنند.

دانشمندان با کار گذاشتن ميکروالکترودهايي در گيرنده هاي نوري چشم حشرات و استفاده از ديگر شيوه هاي مطالعاتي که آسيب کمتري در پي دارند، توانستند رنگهايي که زنبورها قادر به ديدن آنها هستند را تخمين بزنند.

ديدن جهان از چشم يک حشره مي تواند نوار فرود که به چشم انسانها نامرئي است را آشکار کند، مسيرهايي که زنبورها از آن براي رسيدن به شهد گلها استفاده مي کنند. اين نوارها مي توانند به شکل دايره هاي متمرکز و متقارن يا نقاط يا لکه هاي رنگي متمرکز باشند. نقطه هاي ديده شده در اين مسيرها در واقع حفره هايي هستند که زنبورها مي توانند از طريق آنها شهد گلها را بيرون بکشند.

اما فراتر از ديدن جهان از چشم زنبورها، دانشمندان قصد دارد از اين رنگهاي نامرئي در مقاصد اقتصادي استفاده کنند. به گفته چيتکا هر لقمه غذايي که سر ميز شام صرف مي شود در واقع نتيجه گرده افشاني زنبورها است و براي اينکه بتوانيم از اين توانايي حياتي زنبورها استفاده اقتصادي ببريم بايد چگونگي ديد اين حشرات را نسبت به گلها درک کنيم.

به اين شکل مي توان نوع رنگ شيشه هاي گلخانه ها را به گونه اي انتخاب کرد که بيشتر بتواند زنبورها را به سوي خود جذب کند. همچنين با استفاده از اين اطلاعات مي توان به ديدگاهي دقيقتر از چگونگي شکل گيري رنگ در گياهان دست پيدا کرد. محققان اميدوارند اين پايگاه اطلاعاتي بتواند به زيست شناسان کمک کند به چگونگي تکامل گياهان در زيستگاه هاي مختلف پي ببرند.


نوشته شده در   سه شنبه 23 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode