فنلاند برترين کشور دورکاري است
انواع و الزامات دورکاري در دنيا
جام جم آنلاين: «دورکاري» نوعي شيوه کار است که به شاغل اجازه مي دهد بدون نياز به حضور در اداره تکاليف و وظايف حرفه اي خود را به دور از بروکراسي هاي سنتي با انعطاف پذيري بيشتري انجام دهد که يکي از اصول توسعه آن فناوري اطلاعات است.
به گزارش مهر، «دورکاري» که در انگليس با اصطلاح Telework و در آمريکا با اصطلاح Telecommute شناخته مي شود روشي براي کار کردن به روشي مستقل از محيط جغرافيايي اداره يا شرکت است. با استفاده از ابزارها و تجهيزات انفورماتيکي، مخابراتي و متدهاي انعطاف پذيرسازي که از سوي سازمان مربوطه ارائه مي شود مي توان در اين شيوه کار کردن تسهيل ايجاد کرد.
«دورکاري» ، مفهومي است که به شدت با تکامل فناوري هاي انفورماتيکي و توسعه شبکه هاي اينترنت و اينترانت گره خورده است.
هرچند ممکن است که کار کردن به روش «دورکاري» بدون بکارگيري از فناوريهاي پيشرفته و تنها با استفاده از يک تلفن و يا فاکس ساده امکانپذير باشد اما اين احتمال تنها منوط به محيط سازماني است که شاغل تحت نظارت آن دورکاري خود را انجام مي دهد. به طوريکه ممکن است اداراتي وجود داشته باشند که استفاده از فناوريهاي پيشرفته تر را به عنوان يک گزينه اختياري در نظر بگيرند.
دورکاري، تکنيکي براي کارکردن در محيطي خارج از اداره است. اين شيوه به شاغل اجازه مي دهد که کار را در محيط هاي مختلف در حرکت و يا در خانه به صورت آزادانه انجام دهد و در نتيجه به افراد اجازه مي دهد که در کجا و چگونه کار کنند.
بنابراين «دورکاري» يک حرفه و شغل نيست بلکه يک شيوه کار کردن است به طوريکه کسي که دورکاري مي کند به هر حال مي تواند يک مترجم، خبرنگار، برنامه نويس و... باقي بماند و تنها به جاي حضور در اداره کارهاي خود را از راه دور انجام دهد.
در حقيقت کسي که از مزاياي دورکاري بهره مي برد نبايد به دليل دور ماندن از نظارت مدير در انجام تکاليف و وظايف خود کوتاهي کند.
در اين حالت، محيط کار شاغل مي تواند يک محيط مجازي بر روي شبکه داخلي شرکت و يا از طريق ارسال فايل ها و پيام ها از طريق ايميل باشد.
شيوه هاي دورکاري
1- دورکاري خانگي (Home based Telework): شاغل از خانه خود کار مي کند و از طريق رايانه، فاکس و يا ساير دستگاهها با شرکت ارتباط برقرار مي کند. رايانه مي تواند به طور ثابت به شبکه شرکت متصل باشد و يا مي تواند تنها براي ارسال و دريافت مورد کار با شبکه داخلي سازمان ارتباط بگيرد.
2- دورکاري از مرکز ماهواره اي (satellite branch office): در اين روش، کار مي تواند در شعبه ويژه اي که توسط شرکت راه اندازي شده است انجام شود. اين شعبه ويژه با شعبات معمولي شرکتها قابل تمايز است. به طوريکه شعبات معمولي با هدف پاسخگويي به مشترياني که در نقاط مختلف کشور زندگي مي کنند راه اندازي مي شود درحالي که شبعه مرکز ماهواره اي براي پاسخگويي به تمام اتصالاتي که از طريق رايانه هستند آمادگي دارد. به اين ترتيب شاغل مي تواند از طريق اين شعبه با اداره مرکزي تعامل و کار کند.
3- دورکاري موبايل (mobile telework): در اين روش، کارمند از طريق اينترنت و يک دستگاه رايانه قابل حمل و ديگر ابزارهاي موبايل شامل تلفنهاي همراه هوشمند، رايانه هاي جيبي (PDA) و ... کار مي کند. اين رايج ترين و ساده ترين روش دورکاري به ويژه براي خبرنگاران و بازرگانان است.
4- دورکاري از طريق مرکز از راه دور (telecottages): در اين روش، دورکاري در مراکزي که توسط يک کنسرسيوم شرکتي، يک شرکت مجزا و يا حتي توسط سازمانهاي دولتي ايجاد شده است انجام مي شود.
انواع دورکاري
1- دورکاري تمام وقت
2- دورکاري نيمه وقت
3- دورکاري ضمني
4- دورکاري آفلاين
5- دورکاري وابسته
6- دورکاري آزاد
براي انجام دورکاري به اين اتصالات انفورماتيکي نياز است:
1- اتصال نقطه به نقطه: آناگوگ، ISDN (شبکه ديجيتالي خدمات يکپارچه)، ADSL (اينترنت پر سرعت کابلي)
2- اينترنت به اينترانت: اتصال از طريق اينترنت به شبکه داخلي شرکت
3- اتصالات بي سيم: GSM (سيستم جهاني براي ارتباطات موبايل) و DECT (مخابرات بي سيم پيشرفته ديجيتالي)
اين اتصالات مي توانند اين موارد را انتقال دهند:
1- فاکس و صدا (آنالوگ)
2- ايميل
3- فايل
4- تصاوير استاتيک
5- تصاوير ديناميک، داده ها و صدا به طور همزمان
ابزارهايي به طور عادي مورد استفاده شاغلان آنلاين قرار مي گيرد شامل پست الکترونيک (ايميل) ، چت ، اتصال مستقيم به شبکه هاي شرکتي ، VOIP (تلفن از راه اينترنت از طريق سرويس اسکايپ) و سرويس هاي ويديوکنفرانس مي شوند.
پديده دورکاري مواردي از قبيل ساختار فناوري، فرهنگ کار، شرايط بازار، گسترش ICT (فناوري ارتباطات و اطلاعات)، فرهنگ نوآوري، سياستهاي دولتي و الگوهاي آموزشي را تحت تاثير قرار مي دهد.
دورکاري چگونه شکل مي گيرد:
از بالا- مديريت، استفاده خلاقانه از فناوريهاي جديد اطلاعات و ارتباطات را به عنوان يک ابزار توسعه در هسته تجاري شرکت از طريق ترکيبي از صرفه جويي و فرصتهاي جديد شناسايي مي کند.
از پايين- شاغلان براي به دست آوردن انعطاف پذيري بيشتر، از مديريت مي خواهند که امکان دورکاري را براي آنها فراهم کند. (براي مثال؛ زنان داراي فرزند کم سن و خبرنگاران)
چرا دورکاري به توسعه خود ادامه خواهد داد؟
- چون ما خارج از جامعه صنعتي هستيم و اقتصاد نوين مستقل از محل توليد و مصرف عمل مي کند
- چون رقابت در بازار امروز، جهاني است
- چون شرکتها به دنبال الگوهاي سازماندهي جديدي مي گردند که جايگزين بروکراسيهاي کلاسيک شود.
- چون افراد به دنبال انعطاف پذيري مي گردند
- چون شرکتها به دنبال انعطاف پذيري مي گردند
- چون رايانه ها و اينترنت ابزارهايي براي سرعت بخشيدن به بهره روي نيستند اما مي توانند فرصتهاي جديد تجاري را ايجاد کنند
- چون شرکت ها شبکه هاي ميان مشتريان و ارائه دهندگان را مي سازند.
از موارد فوق مي توان نتيجه گرفت که براي پيشرفت دورکاري پيش از هرچيز بايد نظام بروکراسي سنتي را تغيير داد و سپس زيرساخت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات را توسعه داد.
در اين ميان، استفاده از اينترنت پرسرعت يکي از آسانترين روشها در توسعه دورکاري به ويژه براي کساني است که از شيوه دورکاري از خانه و دورکاري موبايل استفاده مي کنند. بنابراين توسعه سرويسهاي نسل سوم موبايل و افزايش پهناي باند و سرعت اينترنت بي سيم و اينترنت ADSL اولين گام براي ترويج دورکاري در کشوري مثل ايران است.
برطبق آمارهايي که توسط اتحاديه اروپا جمع آوري شده است، فنلاند در بين تمام کشورهاي عضو اين اتحاديه در بخش دورکاري رتبه اول را دارد.
اين آمار تاکيد مي کند که استفاده از فناوري اطلاعات در اشکال مختلف اولين شرط موفقيت اين کشور در توسعه دورکاري بوده است به طوري که در فنلاند 16.8 درصد از نيروي کار از شيوه دورکاري مبتني بر زيرساختهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده مي کنند.
در حقيقت فنلاند اولين کشور دنيا است که دسترسي به اينترنت پرسرعت را وارد مباني حقوق بشر کرده و امکان استفاده از اينترنت حداقل يک مگابيت بر ثانيه را حق مسلم تمام شهروندان خود مي داند.
از اول جولاي 2010 در اين کشور 96 درصد از شهروندان به اينترنت خانگي با سرعت حداقل يک مگابيت برثانيه دسترسي پيدا کرده اند و درحال حاضر تنها 4 هزار خانه به اين اينترنت دسترسي ندارند.
اين کشور همچنين درتلاش است تا سال 2015 اينترنت پرسرعت با پهناي باند 100 مگابيت برثانيه را در اختيار تمام شهروندان خود قرار دهد.