ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 آذر 1389     |     کد : 12772

اثبات تداوم نسل انسان از فرزندان دختر

قرآن كريم كه هيچ موضوع مرتبط با انسان را از نظر دور نداشته و آن‌چنان كه خود تصريح فرموده، توضيحي براي همه چيز به شمار مي‌رود؛ مبحث عوالم را به دو شكل مورد توجه قرار داده است...

قرآن كريم كه هيچ موضوع مرتبط با انسان را از نظر دور نداشته و آن‌چنان كه خود تصريح فرموده، توضيحي براي همه چيز به شمار مي‌رود؛ مبحث عوالم را به دو شكل مورد توجه قرار داده است؛ يكي تحت عنوان دنيا و آخرت كه به عنوان عوالم عمومي و كلان، همه مخلوقات و از جمله انسان را دربرمي‌گيرند و ديگري، در قالب عوالم تكويني خاص انسان كه از عالم «ذر» تا جهنم يا بهشت را شامل مي‌شوند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایبنا، عبارت «صلب و ترائب» اصطلاحي قرآني است و به همين صورت در يكي از آيات سوره «طارق» به كار رفته: «فلينظر الانسان مم خلق، خلق من ماء دافق، يخرج من بين الصلب و الترائب، انه علي رجعه لقادر؛ پس انسان بايد با تامل بنگرد كه از چه چيز آفريده شده است؟ از آبي جهنده آفريده شده، [آبي كه] از صلب مرد و از ميان استخوان‌هاي سينه زن بيرون مي‌آيد، بي‌ترديد خدا بر بازگرداندن انسان [پس از مرگش] تواناست(طارق، آيات 5 تا 8)». در شرح عبارت «صلب و ترائب» مذكور در اين آيه، مفسران قرآن كريم نظرات مختلفي را مطرح كرده و به قول علامه طباطبايي، اختلاف عجيبي به راه انداخته‌اند.

كتاب حاضر به نوشته حسین صدری نیا، در پنج فصل سامان يافته است. در فصل نخست، عوالم عام و خاص انسان و همه مخلوقات ديگر معرفي شده‌اند و در فصل دوم نيز جايگاه عالم صلب و ترائب در كلام وحي مورد بررسي قرار گرفته است. فصل سوم كتاب شامل دو بخش مي‌شود. بخش نخست آن به تشريح نظريات مطرح درباره نقش والدين در شكل‌گيري وجود انسان مي‌پردازد و بخش دوم نيز به تبيين نظرات قرآن كريم درباره فرآيند تكويني خلقت انسان اختصاص دارد.



در فصل چهارم كتاب اين سوال مطرح شده كه «آيا نسل انسان صرفا از طريق فرزند پسر امتداد مي‌يابد؟» نويسنده كتاب در ادامه با استناد به آيات قرآن كريم نشان داده است كه اولا، فرزند دختر يا پسر در زمينه تداوم نسل انسان هيچ تفاوتي با يكديگر ندارند و ثانيا، داشتن نسل «پاك» و «شايسته» مهم است، نه دختر يا پسردار بودن.

در فصل پنجم كتاب نيز روابط و ارتباطات انسان در عالم صلب و ترائب تبيين و مصاديق آن در دو عرصه تكويني و تشريعي تشريح شده‌اند.

لازم به ذكر است كه مولف اين كتاب، اواخر سال گذشته نيز دو عنوان كتاب با نام‌هاي «ارتباط هستي و انسان با خدا(تكويني و تشريعي)» و «روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(1) عالم ذر» را منتشر كرد.

چاپ نخست كتاب «عالم صلب و ترائب» در شمارگان 1000 نسخه، 195 صفحه و بهاي 40000 ريال از سوی نشر سایه راهي بازار نشر شد.

تقواي الهي، تنها راه رستگاري

يکي از مسائلي که از روزگار قديم در جوامع بشري کم و بيش مطرح بوده، فخرفروشي برخي از انسان‌ها به ايمان و درستکاري والدين و منسوبان خويش و يا افتخار ورزيدن افراد به تيره و تبار يا طايفه و نژاد خود است. اين گونه نگرش‌ها در سطح فردي به کبر و خود‌بزرگ‌بيني و در سطح اجتماعي به احسان تفوق و برتري نژادي منتهي مي‌شوند که بروز انواع نزاع‌ها و جدال‌هاي خانوادگي، منطقه‌اي و بين‌المللي يا خسارت‌هاي جاني و مالي بسياري از جمله تبعات منفي حاصل از آنها به شمار مي‌رود.

بدون ترديد اگر صرف وابستگي نسبي يا سببي بدون داشتن ايمان و عمل صالح سبب نجات و رستگاري انسان شود در آن صورت برپايي عالم آخرت و حساب و ميزان در قيامت ضرورتي نخواهد داشت، زيرا همه انسان‌ها فرزند حضرت آدم(ع) هستند و لابد به لحاظ وابستگي به اولين پيامبر نظام هستي، بايد از هرگونه جزا و عذاب معاف شده و بدون سوال و جواب مستقيما راهي بهشت شوند، در حالي که قرآن کريم هرگونه وابستگي نسبي و سببي را در سعادتمندي بشر، بي‌تاثير مي‌داند و براي متوجه کردن انسان، يک نمونه بارز تاريخي را متذکر شده و خاطر نشان مي‌کند که حتي انجام يک عمل مشابه توسط دو فرزند بلافصل حضرت آدم(ع) نيز در پيشگاه خداوند متعال نتيجه يک‌ساني ندارد و آن عمل از فرزندي که باتقوا و نيکوکار بوده، قبول شده و از ديگري پذيرفته نشده است زيرا از نظر کلام وحي «هيچ سبب و نسبي ملاک کرامت و برتري نيست» و «پسر پيامبر بودن [هم] نقشي در رد يا قبول اعمال ندارد».



بديهي است که هرگونه تاثير و تاثر و ارتباط تشريعي فرازماني و فرامکاني انسان با نسل‌هاي قبلي و بعدي، منوط به مومن بودن و داشتن نگرش توحيدي به نظام هستي است و به همين دليل اين توفيق، نظير بسياري ديگر از موهبت‌هاي خاص الهي، به کلي از غير مومنان سلب شده است.

در بخشی از کتاب «ارتباط انسان با گذشتگان و آیندگان» تألیف حسین صدری نیا آمده است: به سبب ارتباط و «اخوت ديني»، فرد فرد مومنان در هر مقطعي از تاريخ که زندگي کنند، ضمن حفظ هويت خود، هم‌چون قطره‌اي به اقيانوس مومنان طول تاريخ مي‌پيوندند و از برکات ناشي از تشکيل اين اجتماع فرازماني و فرامکاني که از جمله آنها دعا و طلب مغفرت در حق يکديگر است، برخودار مي‌شوند.

لازم به ذکر است که مولف اين کتاب طي دو سال اخير، سه عنوان کتاب ديگر با نام‌هاي «ارتباط هستي و انسان با خدا (تکويني و تشريعي)»، «روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(1) عالم ذر» و «روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(2) عالم صلب و ترائب» را منتشر كرده است.

چاپ نخست کتاب «ارتباط انسان با گذشتگان و آيندگان (تکويني و تشريعي)» در شمارگان 1000 نسخه، 195 صفحه و بهاي 40000 ريال از سوی نشر سایه راهي بازار نشر شد.


نوشته شده در   دوشنبه 22 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode