ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 آذر 1389     |     کد : 12657

کشف چهارمين سياره غول پيکر يک ستاره

گروهي از ستاره شناسان موفق شدند چهارمين سياره غول پيکري را که به دور ستاره اي در فاصله 129 سال نوري از زمين مي گردد کشف کنند.

جام جم آنلاين: گروهي از ستاره شناسان موفق شدند چهارمين سياره غول پيکري را که به دور ستاره اي در فاصله 129 سال نوري از زمين مي گردد کشف کنند.
به گزارش مهر، در سال 2008 تيم تحقيقاتي "کريستين ماروئيس" ستاره شناس موسسه فيزيک نجوم هرزبرگ در ويکتورياي کانادا سه سياره برادر را کشف کردند که حداقل 5 برابر بزرگتر از سياره مشتري بودند. به نظر مي رسيد اين سيارات و ستاره اي مرکز آنها نسخه اي از منظومه خورشيدي اما در مقياس بسيار بزرگتر باشند.

اکنون اين تيم تحقيقاتي موفق شدند تصويري در طيف نزديک مادون قرمز را از چهارمين سياره اين منظومه تهيه کنند.

اين سياره نيز همانند سه برادر ديگر خود غول پيکر است اما نسبت به آنها در فاصله نزديکتري از ستاره خود قرار گرفته است.

فاصله اين سياره تا ستاره اش 15 برابر فاصله زمين تا خورشيد است، در حالي که فاصله خارجي ترين سياره اين منظومه تا ستاره اش 70 برابر فاصله زمين تا خورشيد است.

اين کشف که توسط تلسکوپ "کک" انجام شده است چالش جديدي را پيش روي ستاره شناسان قرار داده است. درحقيقت تاکنون هيچ نظريه اي ارائه نشده است که بتواند در مورد تشکيل همزمان چهار سياره غول پيکر در مدار اطراف يک ستاره توضيح بدهد.

اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: "برپايه مدلهاي کنوني، سيارات غول پيکر از رشد گرد و غبار اطراف يک هسته تشکيل مي شوند. درحالي که سه سياره اين منظومه از ستاره خود بسيار دور هستند بنابراين برپايه اين مدلها نمي توان در خصوص وجود سيارات غول پيکري که به طور همزمان در اطراف اين ستاره که HR 8799 نام دارد توضيح داد.

براساس گزارش نيچر، اين ستاره که جرم آن 5/1 برابر جرم خورشيد است در صورت فلکي پگاسوس در فاصله 129 سال نوري از زمين قرار دارد.


نوشته شده در   شنبه 20 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode