ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 آذر 1389     |     کد : 12553

بهداشت در مراسم سوگواري

با شروع ماه محرم و رواج مراسم عزاداري، سفره‌هاي نذري گسترده مي‌شود و هيات‌هاي عزاداري در هر كوي و برزن به راه مي‌افتند، بر همين اساس كارشناسان نسبت به رعايت بهداشت و حفظ سلامت جسمي عزاداران در اين ماه هشدار مي‌دهند.

جام جم آنلاين: با شروع ماه محرم و رواج مراسم عزاداري، سفره‌هاي نذري گسترده مي‌شود و هيات‌هاي عزاداري در هر كوي و برزن به راه مي‌افتند، بر همين اساس كارشناسان نسبت به رعايت بهداشت و حفظ سلامت جسمي عزاداران در اين ماه هشدار مي‌دهند.

چند توصيه به برپاكنندگان تكايا
1ـ‌ افرادي كه در تهيه، طبخ، توزيع و شستشوي ظروف عزاداران دخالت دارند بايد بهداشت فردي را با توجه به اصول آن رعايت كرده و سالم و عاري از هر گونه بيماري باشند. اين افراد بايد آزمايش خون، ادرار و مدفوع را انجام داده و آلودگي‌هاي خوني يا انگلي نداشته باشند و نسبت به دريافت كارت معاينه پزشكي اقدام كنند.

2ـ افراد دخيل در امر آشپزي بايد از دستكش‌هاي يك‌بار مصرف، كلاه و روپوش مخصوص استفاده كرده و با توجه به فصل سرما و شيوع بالاي سرماخوردگي از ماسك برخوردار باشند. سرفه، عطسه يا دست‌آلوده‌اي كه در تماس با مواد غذايي باشد مي‌تواند سبب انتقال عوامل بيماري‌زا به عزاداران شود.

3ـ چنانچه از ديگ‌هاي مسي براي تهيه غذا استفاده مي‌شود حتما بايد آنها را با قلع خالص سفيد كرد. استفاده از مخلوط قلع و سرب براي سفيدكردن ديگ‌ها بسيار خطرناك است. در صورتي هم كه ظروف مسي قلع اندود نشوند، يون مس وارد غذا شده و تاثير نامطلوبي بر اندام‌هاي داخلي بدن خصوصا كبد مي‌گذارد.

4ـ‌ در برخي مجالس پرجمعيت عزاداري گاهي ديده مي‌شود كه استكان‌هاي چاي را در داخل ظرفي ريخته و با ريختن مقداري آب روي آنها به محض پاك شدن رنگ چاي دوباره از آنها استفاده مي‌كنند. اين كار سبب انتقال مجموعه‌اي از آلودگي‌ها مي‌شود. بنابراين شستشوي استكان‌ها با آب و مواد شوينده و ضدعفوني كننده ضروري است.

5ـ متاسفانه در برخي تكايا كه لوله‌كشي مستقيم آب‌آشاميدني وجود ندارد. آب در ظروف بزرگ ريخته و براي برداشت از آن از پارچ، ملاقه يا وسايل ديگر استفاده مي‌شود. گاهي نيز براي خنك كردن آب از قالب‌هاي يخي كه براي مدتي روي زمين انباشته و نگهداري شده است استفاده مي‌كنند. مصرف اين آب مي‌تواند به راحتي عزاداران را به اختلالات گوارشي دچار سازد. بر اين اساس يا بايد مستقيما از آب لوله‌كشي استفاده شود يا نكات بهداشتي رعايت گردد.

6ـ اگر از شير استفاده مي‌شود بايد شير پاستوريزه باشد يا اين كه قبل از توزيع در طي حرارت به نقطه جوش رسيده و به مدت 15 دقيقه همزمان با هم زدن بجوشد. استفاده از شير غيربهداشتي و ناسالم مي‌تواند عزاداران را به بيماري تب مالت و سل دچار سازد.

7ـ ‌هنگام سرخ كردن غذا، از روغن مخصوص سرخ كردن استفاده كنيد و به روغن حرارت زياد ندهيد و از آن بيش از يك‌بار استفاده نكنيد. در اثر حرارت زياد ماده‌اي سمي به نام آكرولئين و مواد زيانبخش ديگري به وجود مي‌آيد كه مي‌تواند در درازمدت در عملكرد كبد اختلالاتي ايجاد كند.

8ـ‌ براي سفيدكردن برنج از زاج سفيد استفاده نشود. به جاي نوشابه‌ از دوغ‌هاي كم نمك و كم‌گاز استفاده شود. شكر را از مراكز مجاز تهيه كنيد تا ناخالصي نداشته باشد و براي طبخ غذا از سنگ نمك كه بسيار سمي است استفاده نكنيد.

9ـ براي پذيرايي از عزاداران از سفره‌هاي باريك استفاده كنيد تا راه براي عبور و مرور توزيع‌‌كنندگان غذا در هر دو طرف سفره باز باشد. يكي از اتفاق‌هاي غيربهداشتي در زمان پخش غذا، ورود افراد توزيع‌كننده با جوراب و حتي گاها با پاي برهنه به داخل سفره است با چنين كاري تعداد زيادي ميكروب و آلودگي وارد سفره غذا مي‌شود.

توصيه‌هايي به عزاداران
مصرف‌كنندگان بايد زماني كه غذا را مي‌گيرند در همان نوبت به مصرف برسانند و از گرفتن و انباشتن آن اجتناب كنند. فريزكردن و گرم‌كردن مجدد غذا از كيفيت و ارزش تغذيه‌اي آن مي‌كاهد.

در اين ايام افراد داراي فشار و چربي‌خون بالا از مصرف غذاهاي چرب و شور پرهيز كنند. افراد داراي اضافه وزن و مبتلا به ديابت از مصرف شربت، حلوا و ديگر نذورات شيرين اجتناب كنند. برخي بيماران معتقدند كه خوردن غذاي نذري به نوعي تبرك و شفابخش است اما توصيه مي‌شود كه ميزان مصرف آن نبايد بيش از يك قاشق باشد.

فاخره بهبهاني‌
‌ جام‌جم


نوشته شده در   چهارشنبه 17 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode