ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 آبان 1389     |     کد : 10883

عامل 41.43 درصد مرگ و مير در آذربايجان شرقي بيماري‌هاي قلبي است

رئيس مركز بهداشت آذربايجان شرقي گفت: 41.43 درصد از مرگ و مير در آذربايجان شرقي به علت بيماري‌هاي قلبي و عروقي اتفاق مي‌افتد.

رئيس مركز بهداشت آذربايجان شرقي گفت: 41.43 درصد از مرگ و مير در آذربايجان شرقي به علت بيماري‌هاي قلبي و عروقي اتفاق مي‌افتد.
احمد كوشا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز با بيان مطلب فوق اظهار داشت: 41.34 درصد از مرگ و مير در آذربايجان شرقي به علت بيماري‌هاي قلبي و عروقي، 14.4 درصد به دليل ابتلا به سرطان و 10 تا 11 درصد به سبب حوادث غيرعمدي اتفاق مي‌افتند.
وي همچنين اعتياد و افسردگي را از مهم‌ترين مشكلات جامعه عنوان كرد و گفت: طبق علت‌يابي‌هاي صورت گرفته توسط مركز، علت و ريشه به وجود آمدن و ابتلا به اعتياد و افسردگي در مسائل فرهنگي است و اكثرا ريشه رفتاري دارند كه مركز بهداشت استان در اين باره نيز وظيفه دارد تا با فرهنگ‌سازي ريشه‌اي و اساسي از به وجود آمدن آنها پيشگيري كند.
كوشا در آستانه هفته بهداشت روان اعلام كرد: امسال بيماري افسردگي به عنوان اولويت استان آذربايجان شرقي در نظر گرفته شده و در اين باره اقدامات كارشناسي و تخصصي لازم صورت گرفته است كه تا حد امكان به پيشرفت اين بيماري مهار زده و مبتلايان به افسردگي تحت درمان قرار گيرند.
وي تاكيد كرد: اجرايي شدن اين اقدامات همكاري و تعامل تمام ارگان‌ها را مي‌طلبد تا بتوانيم رفاه عمومي مردم و شادابي روحيه آنها را تا جايي كه ممكن است افزايش دهيم.
كوشا همچنين با اشاره به اينكه مطابق برآوردهاي جهاني تنها 20 تا 25 درصد سلامت جامعه بر عهده سيستم‌هاي بهداشتي است و مابقي با مشاركت مردم و ديگر ارگان‌ها تأمين مي‌شود، اظهار داشت: با همفكري و همكاري سازمان‌هاي دخيل در امر سلامت و براي ايجاد فرهنگ سلامت با استفاده از توان تمام ارگان‌ها براي كاهش بار مشكلات ناشي از عدم آگاهي و انجام رفتارهاي ناسالم بهداشتي استفاده مي‌شود.
وي ادامه داد: همگام با دانشگاه علوم پزشكي تبريز ديگر ارگان‌ها با استفاده از نيروهاي با انگيزه و ايجاد مدهاي جديد سلامت و الگوسازي در كنار آن خواهيم توانست رفتارهاي سلامت‌زا را افزايش داده و در نتيجه در ارتقاي شاخص‌هاي سلامت كشور و استان سهيم مي‌شويم.
كوشا در ادامه گفت: هم‌اكنون تعداد يك‌هزار و 163 خانه بهداشت و 276 مركز بهداشتي و درماني در سطح استان در حال خدمات‌دهي به مردم هستند و بدون شك اين تعداد مركز به نيروهاي متخصص بيشتري نياز دارد و اين امر نيز تنها با مساعدت و همكاري ارگان‌هاي حمايتي مربوط به سيستم بهداشتي امكانپذير خواهد بود.
معاون دانشگاه علوم پزشكي تبريز با بيان اينكه اعتياد نيز از عوامل مهم در به خطر انداختن سلامت جامعه است، اظهار داشت: اعتياد به انواع مواد مخدر نيز در اين راستا رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و موجب ناتواني افراد مي‌شود و 69 درصد افراد مبتلا به ايدز را معتادان تشكيل مي‌دهند.
وي گفت: ‌وضعيت اعتياد در آذربايجان شرقي نسبت به ديگر استان‌ها از وضعيت بهتري برخوردار است اما روند افزايشي در اين زمينه وجود دارد و كاهش سن اعتياد در ميان نوجوانان و جوانان احساس مي‌شود.


نوشته شده در   يکشنبه 9 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode