ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 8 آبان 1389     |     کد : 10863

دليل بالا بودن توانايي حس لامسه افراد نابينا

پژوهشگران آمريکايي در بررسيهاي خود دريافتند که چرا نابينايان به سرعت مي توانند اطلاعات لمسي را پردازش کنند.


 پژوهشگران آمريکايي در بررسيهاي خود دريافتند که چرا نابينايان به سرعت مي توانند اطلاعات لمسي را پردازش کنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، مغز در کسري از ثانيه مي تواند يک تصوير، يک صدا و يا يک احساس لمس را ثبت کند.
اکنون گروهي از دانشگاه مک مستر در کاليفرنيا به سرپرستي "دنيل گولدريش" دريافتند نابيناياني که به جاي حس بينايي از حس لامسه استفاده مي کنند از پردازش نوروني متفاوتي برخوردارند.

"دنيل گولدريش" در اين خصوص توضيح داد: "نتايج بررسيهاي ما نشان مي دهند روشي وجود دارد که با آن مغز در فقدان حس بينايي، حس لامسه را شتاب مي بخشد. به اعتقاد ما توانايي پردازش سريع اطلاعات احتمالا با کيفيت زندگي افراد نابينا افزايش مي يابد. به طوريکه از بين افراد نابيناي مادرزاد، نابيناي پس از تولد و افراد سالم، افراد نابيناي مادرزاد از حداکثر سرعت پردازش اطلاعات لامسه اي برخوردارند."
به منظور دستيابي به اين نتايج، توانايي لامسه 89 فرد که 57 نفر آنها از سطوح مختلف نقص بينايي رنج مي بردند مورد بررسي قرار گرفت.
در اين آزمايشات از شرکت کنندگان خواسته شد که حرکت يک کاوشگر کوچک لرزاننده را بر روي نوک انگشتان خود شرح دهند. در اين بررسي، يک تحريک لمسي سبک در ادامه يک تحريک لمسي شديدتر و طولاني تر براي داوطلبان تجويز شد.
اطلاعات جمع آوري شده نشان داد که 22 شرکت کننده اي که از زمان تولد نابينا بودند در دوره آزمايشات بهتر از افراد بينا و افراد با نابينايي پس از تولد عمل مي کردند.
براساس گزارش Scientific American، در اين بررسيها مشخص شد افراد با نابينايي از زمان تولد قادرند اطلاعات لامسه اي را بسيار سريعتر از افراد عادي درک کنند. درحقيقت، در اين افراد فضاهايي از مغز که مربوط به پردازش اطلاعات بينايي است به پردازش اطلاعات لامسه اي مي پردازند.


نوشته شده در   شنبه 8 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode