ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 آبان 1389     |     کد : 10726

پیشنهاد تبدیل الأزهر به واتیکان

رئیس سابق گروه صدور فتوای الأزهر پیشنهاد داد تا برای بهتر شدن فعالیتهای آن و اثرگذاری بیشترش در جامعه، الأزهر نیز همچون واتیکان، مستقل شده و بدون فشارهای دولت مصر فعالیت کند!

رئیس سابق گروه صدور فتوای الأزهر پیشنهاد داد تا برای بهتر شدن فعالیتهای آن و اثرگذاری بیشترش در جامعه، الأزهر نیز همچون واتیکان، مستقل شده و بدون فشارهای دولت مصر فعالیت کند!
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ سایت خبری " الیوم الشیعة " نوشت "جمال قطب" رئیس سابق گروه صدور فتوای الأزهر خواستار استقلال این ارگان مذهبی مهم جهان اسلام و تبدیل آن به واتیکان اهل سنت شد. او پیشنها داد تا برای تأثیرگذاری بیشتر و فعالیت بهتر این دانشگاه بزرگ علوم اسلامی، همچون واتیکان که از دولت ایتالیا مستقل است، از دولت مصر مستقل شده و به فعالیت آزادانه‏تری بپردازد!
شیخ جمال قطب گفته است برای آنکه مسلمانان از غارهای طولانی قرون هجدهم تا بیستم خارج شده و به قرن حاضر برسند، بهتر است الأزهر استقلال خود را بازیابد. قطب همچنین پیشنهاد داده تا در صورت تحقق چنین آرزویی، تأمین مالی آن را همه کشورهای عربی و اسلامی بر عهده بگیرند.
قطب می‏گوید استقلال مالی و اداری الأزهر مسلمانان را از مشکلات عدیده‏ای که در امر تبلیغ دین با آن روبه‏رو هستند، می‏رهاند.
جمال قطب با بیان اینکه الأزهر قبله علمی مسلمانان سراسر جهان است، گفته است الأزهر تنها متعلق به اعراب یا مصری‏ها نیست و مقام شیخیت و ریاست آن را چند تن از غیر مصری‏ها همچون شیخ حسن العطار(از مراکش) و یا شیخ محمد الخضر حسین(از تونس) هم در طول تاریخ بر عهده داشته‏اند.
پیشتر نیز محمد عبدالغنی الشامة مشاور وزیر اوقاف مصر و یکی از اساتید بارز الأزهر پیشنهاد داده بود که برای استقلال مالی این دانشگاه بزرگ اسلامی صندوق بین‏المللی اسلامی تشکیل شود که در آن همه کشورهای اسلامی سالانه مبالغی معین به آن واریز کنند تا این مؤسسه علوم اسلامی اداره شود. اما این پیشنهاد با مخالفت شدید وزیر اوقاف مصر روبه‏رو شد. دلیل مخالفت محمود حمدی زقزوق عدم دریافت کوچکترین کمک مالی در طول هزار سال فعالیت الأزهر بوده است.


نوشته شده در   سه شنبه 4 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode