ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 مرداد 1395     |     کد : 105599

کتاب «شعائر حسینی» منتشر شد

کتاب «شعائر حسینی: بررسی فقهی قمه زنی، تعزیه خوانی، لباس سیاه و حمل عَلَم و نخل» نوشته حجت الاسلام نادعلی علی نیا خطیر منتشر شد.

کتاب «شعائر حسینی: بررسی فقهی قمه زنی، تعزیه خوانی، لباس سیاه و حمل عَلَم و نخل» نوشته حجت الاسلام نادعلی علی نیا خطیر منتشر شد.

کتاب «شعائر حسینی: بررسی فقهی قمه زنی، تعزیه خوانی، لباس سیاه و حمل عَلَم و نخل» نوشته حجت الاسلام نادعلی علی نیا خطیر، مدرس حوزه علمیه قم از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

نویسنده در مقدمه کتاب می نویسد: «شعائر حسینی هم‌چون سایر شعائر دینی، تأثیر شگرفی در زنده نگه‌داشتن روحیه دینی و حفظ امنیت اسلامی متدینین، به خصوص شیعیان و یأس و ناامنی دشمنان اسلام داشته است. اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع) با زبان‌های گوناگون و رفتارهای عملی خود به تکریم و تعظیم مجالس سوگواری آن حضرت همّت گماشتند. برخی از شعائر حسینی و بعضی از انواع عزاداری‌های نوظهور مانند قمه ‌زنی، از مسیر حقیقی خود خارج شده و به جای آن‌که تبلیغی آشکار و محکم برای دین حنیف اسلام و مکتب حقّه جعفری به شمار آید و دشمنان را مأیوس سازد، تأثیری معکوس داشته است. به همین دلیل نقش حاکم اسلامی در این‌جا کاملاً روشن می ‌شود تا مسیر عزاداری به سمت و سویی هدایت نشود که مقصود و مطلوب دشمنان است.»

با توجه به اهمیت شعائر حسینی و بررسی شیوه های جدید آن، تاکنون کتاب فقهی قابل توجهی در این خصوص نوشته نشده است و این نخستین کتاب جامع و فقهی در این باره به زبان فارسی است. نویسنده در این کتاب حاضر تلاش کرده است تا شعائر حسینی را در قدم اول از نگاه قواعد فقهی و دیدگاه فقها مورد بررسی قرار دهد و در قدم دوم، بُعد حکومتی آن را نیز نشان داده و وظیفه حاکم اسلامی در این‌باره را پی بگیرد. بنابراین، تحقیق حاضر مشتمل بر مباحث مقدماتی و شش فصل جداگانه است و آن‌ها عبارتند از؛ ۱. مفهوم‌ شناسی شعائر حسینی (مقدسات) ۲. حاکم اسلامی و اقامه شعائر حسینی ۳. جایگاه گریستن و گریه برای امام حسین(ع) در اسلام ۴. بررسی حکم قمه ‌زنی در فقه شیعی ۵. تعزیه‌ خوانی (شبیه‌ خوانی) ۶. پوشیدن لباس سیاه از نگاه فقه و فقها.


نوشته شده در   پنجشنبه 14 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode