ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 مهر 1389     |     کد : 10282

تبديل صفر و يك‌ها به امواج ‌

همان‌طور كه مي‌دانيد فناوري‌هاي جديد از جمله مهم‌ترين رويدادها هستند كه مي‌توانند از تاثير قابل توجهي برروند زندگي ما انسان‌ها برخوردار باشند.

 همان‌طور كه مي‌دانيد فناوري‌هاي جديد از جمله مهم‌ترين رويدادها هستند كه مي‌توانند از تاثير قابل توجهي برروند زندگي ما انسان‌ها برخوردار باشند.
CES يا Consumer Electronic show نيز از بزرگ نمايشگاه‌هاي كامپيوتر و تجهيزات الكترونيكي در سطح دنيا است كه همه ساله تعداد زيادي از علاقه‌مندان به فناوري‌هاي جديد را به خود جذب مي‌كند. به عبارت ديگر مي‌توان گفت اين نمايشگاه كه در شهر لاس‌وگاس ايالت نوادا برگزار مي‌شود و همچنين نمايشگاه‌هاي Cebit و Computex كه در كشورهاي آلمان و تايوان برگزار مي‌شوند از جمله اصلي‌ترين رويدادها در حوزه فناوري هستند كه در آنها، شركت‌هاي بزرگ كه در اين عرصه فعال بوده‌اند با به نمايش گذاشتن آخرين دستاوردهاي خود با يكديگر به رقابت مي‌پردازد.
بسياري از محققان براين باورند كه نمايشگاه CES را مي‌توان به نوعي موتورمحرك فناوري در سطح دنيا به شمار آورد كه در آن از فناوري‌هاي انقلابي و تاثيرگذار در مسير زندگي انسان‌ها رونمايي مي‌شود. در ‍CES امسال كه در ابتداي سال جاري ميلادي برگزار شد شگفتي‌هاي جديدي در حوزه فناوري دنياي ديجيتال به كاربران معرفي شد. بدون ترديد يكي از جالب‌ترين و جذاب‌ترين بخش‌هاي اين نمايشگاه به نمايش گذاشتن هلي‌كوپتر بسيار كوچكي مجهز به 4 موتور كوچك بود كه مي‌توانست در محيط نمايشگاه پرواز كند. اما ويژگي مهم اين هلي‌كوپتر قابليت كنترل آن از طريق سيستم wifi بود كه اين روزها سروصداي زيادي را در دنياي فناوري به راه انداخته است. اين فناوري‌ مي‌تواند زمينه‌ساز كاربردهاي مختلفي از سيستم wifi باشد و ابعاد مختلف زندگي ما را تحت تاثير خود قرار دهد. در سال‌هاي اخير رشد فناوري به اندازه‌اي بوده است كه موجب شده بخش بزرگي از نيازهاي روزمره زندگي در هزاره سوم كه چند سالي از آغاز آن مي‌گذرد به فناوري وابسته باشد به‌گونه‌اي كه برخي ادامه زندگي خود را بدون وجود فناوري‌هاي امروزي غيرممكن مي‌دانند. فناوري‌هاي جديدي كه روز به روز برتعداد آنها افزوده مي‌شود امكانات متعددي را در اختيار كاربران خود قرار داده‌اند كه از ميان آنها 5 فناوري گيرنده‌هاي تلويزيوني سه‌بعدي، دستگاه‌هاي ديجيتالي، نسل جديد استانداردهاي اينترنتي، سيستم‌هاي ورودي پرسرعت USB و همچنين انتشار تصاوير ويدئويي از طريق شبكه بي‌سيم wifi از جمله مهم‌ترين و برترين فناوري‌ها در سطح دنيا محسوب مي‌شوند كه به نظر مي‌رسد بتوانند همه چيز را تحت تاثير خود قرار دهند.

از بلوتوث‌ تا wifi
وقتي صحبت از فناوري جديدي به ميان مي‌آيد، شمار زيادي از علاقه‌مندان به فناوري‌هاي جديد تلاش خواهند كرد تا با آن فناوري آشنا شوند اما هنوز مدت زيادي از اين آشنايي نگذشته كه بلافاصله فناوري جديد و پيشرفته ديگري متولد مي‌شود كه رقيبي براي فناور‌ي‌هاي ديگر خواهد بود. يكي از اين فناوري‌ها اين روزها كه كاربردهاي متعدد آن در زمينه‌هاي مختلف مورد توجه بسياري از افراد قرار گرفته است استاندارد wifi است كه از جمله استانداردهاي زيرمجموعه بلوتوث محسوب مي‌شود.
Wifi كه مخفف كلمات Wireless Fidelity است در حقيقت يك شبكه بي‌سيم است كه مانند امواج راديو و تلويزيون و سيستم ارتباطي تلفن همراه از امواج راديويي استفاده مي‌كند. برقراري ارتباط با شبكه بي‌سيم شبيه به يك ارتباط راديويي دوطرفه است و با استفاده از اين فناوري مي‌توان به آساني و حتي در هنگام سفر و يا داخل هواپيما و هتل از طريق كامپيوترهاي شخصي و يا هر وسيله ارتباطي ديگري كه مجهز به فناوري wifi باشد از اينترنت استفاده كرد. در برقراري ارتباطات در سيستم‌هاي مبتني برفناوري wifi يك مبدل بي‌سيم وظيفه تبديل اطلاعات دريافتي به علائم راديويي و ارسال آنها را برعهده دارد. اين در حالي است كه از سوي ديگر ابزار واسط رهياب يا همان روتر كه وظيفه دريافت پيام‌ها و تعيين مسير انتقال آنها را برعهده دارد اين علائم را دريافت و پس از رمزگشايي آنها را به مجموعه اطلاعاتي تبديل مي‌كند كه با استفاده از يك اتصال سيمي داخلي به اينترنت فرستاده خواهد شد. در جهت عكس اين فرآيند كه كاربران فناوري wifi از آن استفاده مي‌كنند ابزار واسط رهياب يا همان روتر اطلاعات مورد نظر را از اينترنت دريافت كرده و پس از تبديل اين اطلاعات به علائم راديويي اين اطلاعات را به كامپيوترهاي مجهز به سيستم بي‌سيم ارسال مي‌كند. به اين ترتيب مي‌توان گفت كه wifi يك روش بي‌سيم براي ايجاد يك شبكه و اداره كردن آن است و به همين علت به آن فناوري شبكه‌سازي بي‌سيم هم گفته مي‌شود. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي wifi سهولت استفاده از آن است. با استفاده از اين فناوري شما مي‌توانيد به آساني همه كامپيوترهاي موجود در محيط خانه و يا محل كار خود را بدون نياز به استفاده از سيم به هم متصل كنيد. فناوري‌هاي بلوتوث و wifi از جمله فناوري‌هايي هستند كه نقش بسيار مهمي را در برقراري ارتباطات بي‌سيم ايفا مي‌كنند اما هر كدام از آنها كاربردهاي خاصي را در اين حوزه موردتوجه قرار مي‌دهند. بسياري از كارشناسان مي‌گويند wifi جايگزين مناسبي براي ارتباطات كابلي رايانه‌هاي شخصي است كه از سرعت انتقال بسيار بالايي نيز برخوردار است. در اين فناوري ايستگاه اصلي ارتباطي در مركز مستقر شده و رايانه‌هاي شخصي در كنار آن قرار مي‌گيرند. اما بلوتوث در مقايسه با wifi محدوده ارتباطي كوچك‌تري را تحت پوشش قرار مي‌دهد و به همين علت با افزايش فاصله از ايستگاه مركزي سرعت انتقال اطلاعات به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت بنابراين كاربردهاي مختلف گوشي همراه كه در آنها از گوشي تلفن همراه به عنوان يك واسط ارتباطي بين منبع اطلاعات و كامپيوترهاي شخصي يا سيستم‌هاي موقعيت‌ياب جهاني استفاده مي‌شود از كارآيي بهتري برخوردار خواهند بود. البته بايد توجه داشت كه اگر چه wifi استانداردي از زيرمجموعه بلوتوث است اما برقراري ارتباطي با قدرت بيشتر از بلوتوث را امكان‌پذير مي‌سازد.

اينترنت wifi ، از زمين تا آسمان
شايد جالب باشد بدانيد كه اين روزها نسل جديد ارتباطات راديوييwifi كه استفاده از آن در ابزارهاي ارتباطي مورد توجه قرار گرفته به يك استاندارد جهاني تبديل شده است. نسل جديد ارتباطي wifi در مقايسه با فناوري‌هاي مشابه بي‌سيم كه پيش از اين از آنها استفاده مي‌شد سرعت انتقال اطلاعات را تا 6 برابر افزايش خواهد داد. وقتي يك فناوري به عنوان يك استاندارد جهاني‌ پذيرفته مي‌شود توليدكنندگان نسبت به هماهنگي آن با دستگاه‌هاي ارتباطي و سيستم‌هاي كامپيوتري مطمئن خواهند بود و به اين ترتيب كاربرد اين فناوري در زمينه‌هاي مختلف بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته و افزايش خواهد يافت. علي‌رغم اين‌كه در حدود 2 سال پيش يكي از اپراتورهاي همراه اول در ايالات متحده آمريكا از عرضه خدمات جديد اينترنتي مبتني برwifi در 17 هزار نقطه از ايالات متحده آمريكا و براي كاربران گوشي‌هاي تلفن همراه آيفوني خبر داده بود، اما از آنجايي كه سرويس‌ها و خدمات اينترنتي مبتني بر wifi كه بسيار سريع عمل كرده و از كيفيت بالايي برخوردارند، از گرانقيمت‌ترين سرويس‌هاي اينترنتي هستند كه راه‌اندازي آن روي گوشي‌هاي تلفن همراه مستلزم صرف هزينه‌ بسيار زيادي است و به همين علت مدت زمان زيادي به طول انجاميد تا ديگر اپراتورهاي تلفن همراه توانستند در اين عرصه قدم بگذارند.
اما امروزه بسياري از اپراتورهاي تلفن همراه اين امكانات را در اختيار كاربران خود قرار داده‌اند و براين اساس همه افراد مي‌توانند از طريق كامپيوترهاي شخصي يا گوشي تلفن همراه مجهز به فناوري wifi به اينترنت دسترسي داشته باشند، اما بسياري از خطوط هواپيمايي پس از راه‌اندازي خدمات تلفن همراه هوايي، اكنون امكان استفاده از اينترنت wifi را نيز براي مسافران خود در حين پرواز فراهم كرده‌اند بنابر اين مسافران اين خطوط‌پروازي براحتي و حتي در ارتفاع 30 هزار پايي از سطح زمين هم مي‌توانند بدون ايجاد هرگونه اختلالي در برقراري ارتباط از اينترنت پرسرعت مبتني برفناوري wifi در هنگام پرواز استفاده كنند. اگر چه پيش از اين هرگز تصور نمي‌شد كه روزي بتوان در حين پرواز به اينترنت دسترسي داشت اما از سال گذشته بسياري از مسافران خطوط هوايي آمريكا استفاده از اينترنت رايگان را در هنگام پرواز تجربه كرده‌اند.
براساس نظرسنجي‌هاي انجام شده از مسافران بيش از 76 درصد افراد ترجيح مي‌دهند خطوطي را براي سفرهاي هوايي خود انتخاب كنند كه به اينترنت پرسرعت دسترسي داشته باشد.
اما از آنجايي كه ارائه اين خدمات در خطوط هوايي از طريق ماهواره يا دكل‌هاي مخابراتي تلفن همراه معمولا هزينه زيادي را به همراه خواهد داشت، قرار است در آينده‌اي نزديك استفاده از اين خدمات در حين پرواز مستلزم پرداخت هزينه‌اي به عنوان حق استفاده از خدمات wifi‌ شود و به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود كه با توجه به لزوم پرداخت مبلغي براي استفاده از اين خدمات تنها 10 تا 15 مسافر اين خطوط هوايي خواستار استفاده از اين خدمات باشند.

فرانك فراهاني جم / جام جم


نوشته شده در   چهارشنبه 21 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode