ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 19 تير 1403
سه شنبه 19 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 28 آبان 1392     |     کد : 62852

آقای شهردار! مردم تبریز وعده‌ مترو را خوب به خاطر می‌سپارند

شهردار تبریز گفت: با توجه به بارگیری واگن‌های خریداری شده برای خط یک مترو تبریز انتظار می‌رود این واگن‌ها تا دو ماه آینده به تبریز برسند که در صورت تحقق این امر، شاهد راه‌اندازی آزمایشی قطار شهری در دهه مبارک فجر یا آستانه عید نوروز 93 خواهیم بود.

شهردار تبریز گفت: با توجه به بارگیری واگن‌های خریداری شده برای خط یک مترو تبریز انتظار می‌رود این واگن‌ها تا دو ماه آینده به تبریز برسند که در صورت تحقق این امر، شاهد راه‌اندازی آزمایشی قطار شهری در دهه مبارک فجر یا آستانه عید نوروز 93 خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صادق نجفی شهردار تبریز از تلاش شهرداری برای بهره‌برداری آزمایشی از 6 کیلومتر اول خط یک قطارشهری تبریز تا پایان سال‌جاری خبر داد.

وی افزود: با توجه به بارگیری واگن‌های خریداری شده برای خط یک مترو تبریز انتظار می‌رود این واگن‌ها تا دو ماه آینده به تبریز برسند که در صورت تحقق این امر، شاهد راه‌اندازی آزمایشی قطار شهری در دهه مبارک فجر یا آستانه عید نوروز 93 خواهیم بود.

نجفی با بیان اینکه برنامه‌های متعددی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری در تبریز اجرا خواهد شد، ادامه داد: اصلاح ورودی‌های کلانشهر تبریز در اولویت نخست کاری قرار دارد و سایر برنامه‌ها نیز به ترتیب اجرا می‌شوند.

وعده اکبری اول آبان: حرکت واگن‌های مترو تبریز از چین به سمت ایران

سرپرست شهرداری تبریز اول آبان از بارگیری و حرکت واگن‌های مترو تبریز از کشور چین به سمت ایران خبر داد.

حسین اکبری ضمن ابراز خرسندی از حرکت واگن‌های خریداری شده برای خط یک مترو تبریز اظهار کرد: از این پس شمارش معکوس برای تحقق آرزوی دیرینه مردم تبریز مبنی بر راه‌اندازی قطار شهری و بهره‌مندی مردم از این سامانه حمل و نقل درون‌شهری که نقش قابل توجهی در کاهش بار ترافیکی، آلودگی هوا و نیز تسریع در جابه‌جایی مسافران خواهد داشت، آغاز خواهد شد.

سرپرست شهرداری تبریز در عین حال ابراز امیدواری کرد با ورود این واگن‌ها به تبریز و پس از انجام تست‌‌های فنی و تخصصی، 6 کیلومتر اول خط یک مترو حدفاصل دپوی ایل‌گلی تا میدان جانبازان برای استفاده عموم شهروندان افتتاح شود.

اکبری همچنین از عزم و تلاش جدی مدیریت شهری تبریز برای تعیین تکلیف تملک و تحویل نهایی ایستگا‌ه‌های موجود در خط یک مترو در کمترین زمان ممکن خبر داد.

افتتاح مترو تبریز در دهه فجر 92 وعده رئیس شورا

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز درباره زمان راه‌اندازی متروی تبریز گفت: چند سال قبل برای خریداری واگن 30 میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم ولی بحث خریداری واگن بحث کشوری است و برخلاف مشهد که خودشان واگن‌ها را خریداری کردند به ما اجازه این کار داده نشده؛ با این حال طبق آخرین خبرها واگن‌ها بارگیری شده‌اند و به امید خدا متروی تبریز تا دهه فجر راه‌اندازی خواهد شد.

انتقال تکنولوژی واگن‌های مترو به تبریز

سعید حاجی‌زاده سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز در این باره گفت: بعد از ورود سری نخست واگن‌های مترو تبریز مشکل‌ واگن‌ها حل خواهد شد چون طبق توافق قرار است بعد از ورود سری نخست واگن‌های مترو تکنولوژی ساخت واگن‌ها به تبریز انتقال یابد.

قطعا با این کار نه تنها جمهوری اسلامی، بلکه کشورهای همسایه نیز می‌توانند از این فناوری استفاده کنند و تبریز این قابلیت را دارد که در این زمینه به شهرهای پیرامون خود در کشورهای همسایه خدمات ارائه دهد.

وعده معاون استاندار آذربایجان شرقی در مرداد امسال

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در مرداد امسال نیز از حرکت کشتی حامل واگن‌های متروی تبریز خبر داده بود.

حال این سوال مطرح می‌شود این کشتی حرکت کرده که تا به امروز به ایران نرسیده است، یکی می‌گوید پنج ماه پیش بارگیری شده واگن‌های مترو، یکی دو ماه پیش.

تحقق نیافتن وعده‌های متعدد افتتاح مترو تبریز در حالی به موضوع تکراری تبدیل شده که هنوز تکلیف ورود واگن‌های خریداری شده برای راه‌اندازی 6 کیلومتر اول خط یک مترو به تبریز مشخص نیست و بدیهی است که بدون وجود واگن، اصلا امکان راه‌اندازی این سامانه وجود ندارد.

با تمام این احوال و با توجه به بحث‌های فراوان در خصوص روند اجرایی مترو تبریز و دخالت‌های گاه و بی‌گاه افراد غیرمرتبط با آن، هنوز این سئوال نزد افکار عمومی بی‌پاسخ مانده است که بالاخره آرزوی متروسواری شهروندان تبریزی و بهره‌مندی مردم از برای بهره‌برداری این سامانه ریلی چه زمانی محقق و عملی می‌شود؟

سازمان قطار شهری تبریز در سال 1380 تأسیس و راه‌اندازی شد و متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول 75 کیلومتر تشکیل شده است و بعد از تهران دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است.

بیش از یک ‌سال است مسئولان استانی از افتتاح فاز نخست مترو تبریز خبر می‌دهند و تحقق نیافتن این وعده‌ها به موضوع تکراری تبدیل شده و تکلیف ورود واگن‌های خریداری شده برای راه‌اندازی 6 کیلومتر اول خط یک مترو تبریز مشخص نیست.

آخرین وعده مسئولان برای افتتاح متروی تبریز پایان تیرماه سال‌جاری بود. ولی این وعده نیز مثل وعده‌های قبلی محقق نشد و وعده‌های مسئولان به جای واگن‌های قطار روی ریل قطار شهری تبریز در حرکت است که امیدواریم به زودی بایستد.

12 سال از زمانی که مسئولان دولتی اعلام کردند توسعه مترو یکی از اولویت‌ها برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز است، می‌گذرد و هنوز متروی این شهر اندرخم کوچه فاز اول است. 12 سال از آغاز پروژه قطارهای شهری تبریز می‌گذرد و هنوز مردم این کلانشهر در یک دهه گذشته آرزوی افتتاح مترو را دارند. هر چند برخی از مسئولان در این شهر، سپری شدن بیش از یک دهه از آغاز پروژه مترو تبریز را عادی می‌دانند اما باز وعده می‌دهند که فاز نخست این پروژه در شهریورماه سال 92 افتتاح می‌شود و امروز هم وعده دیگری برای افتتاح در دهه فجر 92 به همراه تنها 6 ایستگاه به گوش می‌رسد.

امروزه با گسترش و توسعه شهرها و افزایش روزافزون وسایط نقلیه و پیچیده‌تر شدن معضل ترافیک در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، روی آوردن به احداث و بهره‌برداری خطوط مترو با شتاب بیشتری دنبال می‌شود.

از سال 1863 که متروی لندن افتتاح شد تا سال 1970 یعنی در 97 سال تنها 40 شهر جهان صاحب مترو بودند ولی در 40 سال گذشته بیش از 140 شهر به این جمع اضافه شده‌اند و تعداد طرح‌های در دست ساخت در گوشه و کنار جهان نشان می‌دهد که این روند افزایشی در سال‌های اخیر با رشد بیشتری نیز همراه است.

تاکنون 187 شهر جهان دارای خطوط حمل و نقل ریلی شهری هستند و شهرهای زیادی هم در تب و تاب ساخت و افتتاح خطوط مترو هستند. شهر تبریز نیز یکی از این شهرهاست که با آماده کردن بخشی از خط یک از خطوط چهارگانه مصوب خود فاصله چندانی تا ورود به باشگاه شهرهای صاحب مترو ندارد.


نوشته شده در   سه شنبه 28 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode