ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 19 تير 1403
سه شنبه 19 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 آبان 1392     |     کد : 62593

آیین‌ عزاداری آذربایجان‌شرقی تصویری از تبلور روح قیام امام حسین(ع) است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به تنوع و گستردگی آیین‌های عزاداری محرم در استان گفت: آیین‌ها و مراسم سوگواری محرم در استان تصاویری گویا از تبلور روح قیام امام حسین (ع) و عاشورا هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به تنوع و گستردگی آیین‌های عزاداری محرم در استان گفت: آیین‌ها و مراسم سوگواری محرم در استان تصاویری گویا از تبلور روح قیام امام حسین (ع) و عاشورا هستند.
Tweet
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در حاشیه مراسم عزاداری سیدالشهدا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: شیوه‌های عزاداری در شهرستان‌های مختلف استان به ویژه بازار تبریز، با گذشت زمان همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و همه ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می‌شوند.

وی یادآور شد: طی دو سال اخیر بسیاری از آیین‌های اصیل و سنتی عزاداری محرم در شهرها و روستاهای مختلف استان ثبت ملی شدند تا از هرگونه تحریف دور مانده و اصالت عزاداری‌های حسینی را به نسل‌های بعد منتقل کنند.

محمدی مراسم عزاداری «الله الله حسینن و اینا» در مراغه، «تعزیه خوانی(شبیه خوانی)» روستای بخشایش هریس، علم‌گردانی در جلفا، «تخته چالان لار» روستای فیروزسالار آذرشهر و «پولکه تؤلاماخ (مشعل گردانی)» روستای شیشوان عجب شیر، «شاخسی واخسی (شاه حسین وای حسین)» و «شمع پایلاما(شمع گردانی)» با محوریت شهر تبریز را از جمله آیین‌های عاشورایی ثبت ملی شده آذربایجان شرقی خواند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آیین عزاداری محرم در بازار تاریخی و جهانی تبریز به عنوان یکی از زیباترین نمونه‌های عزاداری برای سالار شهیدان و نیز علم بندی شهرستان مراغه را از دیگر آیین‌های سوگواری ثبت ملی شده آذربایجان شرقی برشمرد.

محمدی تصریح کرد: عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) یکی از غنی‌ترین و زیباترین آیین‌ها و رسوم جمعی و بومی در تمام کشور به ویژه آذربایجان‌شرقی است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم سوگواری هیئت‌های عزاداری محلات قدیمی تبریز در موزه محرم استان، خاطر نشان کرد: هیئت‌های عزاداری محلات بازار، راسته کوچه و شتربان مراسم سینه‌زنی و عزاداری ایام محرم را همانند روال چند سال اخیر در این موزه برگزار می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: خانه ابوالقاسم خان صحتی که از سال 87 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان موزه محرم نامگذاری شده مانند رسم قدیمی 94 ساله پذیرای عزاداران حسینی خواهد بود.

محمدی افزود: طبقه زیرین موزه محرم توسط سازمان میراث فرهنگی طی چند سال اخیر برای برگزاری مراسم محرم خانواده صحتی آماده شده طی این ایام از ساعت شش صبح تا 9 صبح عزاداران به انجام مراسم سوگواری خواهند پرداخت.

وی اضافه کرد: روحانیون بزرگواری نیز طی چهار روز مجالس تعزیه‌خوانی و وعظ و سوگ امام حسین(ع) داشته و به روضه‌خوانی می‌‌پردازند.


نوشته شده در   چهارشنبه 22 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode