ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 دي 1388     |     کد : 6136

امام حسين (عليه‏السلام) ميزان حق و باطل

قيام سالار شهيدان به دنبال قيام انبياي گذشته، به مردم جهان تفهيم مي‏كند كه نظام حق، كدام است و نظام باطلْ كدام. آن حضرت (عليه‏السلام) براي تحقيق و تفهيم اين مطلب، چاره‏اي جز نثار خون و ايثار فرزند و مال و جان نداشتند؛ زيرا آنقدر رسوبات جاهليّت اموي زياد بود...

قيام سالار شهيدان به دنبال قيام انبياي گذشته، به مردم جهان تفهيم مي‏كند كه نظام حق، كدام است و نظام باطلْ كدام. آن حضرت (عليه‏السلام) براي تحقيق و تفهيم اين مطلب، چاره‏اي جز نثار خون و ايثار فرزند و مال و جان نداشتند؛ زيرا آنقدر رسوبات جاهليّت اموي زياد بود كه ممكن نبود با سخنراني و نامه‏نگاري مطلب را حل كرد. اگر مطلب خيلي ضروري و عميق شد، چاره‏اي جز استقبال شهادت نيست. از اين‏رو، وجود مبارك حسين بن علي (عليه‏السلام) از ذات مقدّس رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) اين برنامه را دريافت كردند كه در شرايط كنوني، يك سلسله شهادت‏ها و اسارت‏ها لازم است تا آن ديني كه مي‏رود به فراموشي سپرده شود، احيا گردد و در اين هنگام بود كه حسين بن علي (عليه‏السلام) قيام كردند.
آن حضرت (عليه‏السلام) آيات قرآن كريم را در فرصت‏هاي مناسب مي‏خواندند؛ هم براي احتجاج با ديگران و هم براي توجيه همراهان، هم براي محاجّه با خصم و اين كه حجّت بالغه‏اي بر ضدّ نظام ستم باشد و هم توجيه خوبي باشد براي صحابهٴ خود. آن حضرت (عليه‏السلام) هم مفسّر و مبيّن قرآن بود، هم به استناد آيهٴ ﴿و جادلهم بالّتي هي أحسن﴾(1) احتجاج مي‏كرد.
گاهي ايشان اين آيه را تلاوت مي‏كردند: ﴿و لا يحسبنّ الّذين كفروا أنّما نملي لهم خير لأنفسهم إنّما نملي لهم ليزدادوا إثماً و لهم عذاب مهين﴾(2) كه اين آيه را زينب كبرا (سلام الله عليها) نيز در دربار كوفه و هم در شهر شام تلاوت كرد و به آن احتجاج نمود. آنگاه فرمودند: ﴿ماكان الله ليذر المؤمنين علي ما أنتم عليه حتّي يميز الخبيث من الطيّب﴾(3)؛ يعني وقت صلح و زمان آرامش، افراد پاك و ناپاك در كنار هم به سر مي‏برند، ولي زمان جنگ، پاكان از ناپاكان جدا مي‏شوند. امام حسين (عليه‏السلام) فرمودند: من قيام كردم تا پاك از ناپاك جدا شود؛ زيرا تا آزمون نشود، وارسته و غير وارسته در كنار همند و امتحان است كه پاك را از ناپاك و حق را از باطل جدا مي‏كند. پس، آن حضرت مايهٴ امتحان ذات اقدس پروردگار است و خدا با او طيّب و غير طيّب را از هم جدا مي‏كند؛ چون امام، ميزان الاعمال و شجرهٴ طوبا و حق است و عقايد، اوصاف و اعمال را با حق مي‏سنجند؛ يعني عقيدهٴ امام معصوم (عليه‏السلام) كه حق است، ميزان سنجش عقايد ديگران و همچنين دربارهٴ اوصاف و اعمال، مي‏توان ميزان بودن آن‏ها را باور داشت.
يكي از مراسم حتمي قيامت جريان توزين عقايد، اخلاق، اعمال و اقوال فردي و اجتماعي است. در توزين، سه امر لازم است كه اتحاد برخي از آن‏ها با هم قابل پذيرش است: 1. وزن 2. موزون 3. ميزان؛ يعني ترازو كه در يك كفه‏اش وزن را قرار مي‏دهند و در كفهٴ ديگر آن موزون را و وزن و موزون با آن ميزان و ترازو سنجيده مي‏شود. وزن معاد، حق است؛ يعني، عقايد و اخلاق، اعمال و اقوال را با حق مي‏سنجند.
در قرآن كريم چنين آمده است: ﴿و الوزن يومئذٍ الحق﴾ و اين جور نيامده كه: «والوزن يومئذ حقّ»؛ يعني نفرمود كه در قيامت وزني هست، بلكه فرمود: وزن در قيامت، حق است. عقيده را كه موزون است، با وزن كه حق است مي‏سنجند. عقيده مانند نان نيست كه آن را با سنگ بسنجند يا مانند پارچه نيست كه آن را با متر اندازه زنند يا نظير حرارت بدن نيست كه با دما سنج وزن شود يا شبيه فشار آب و هوا نيست كه آن را با فشارسنج بسنجند و نيز مانند شعر نيست كه آن را با عروض و قافيه وزن كنند. از اين‏رو، خداوند فرمود: ﴿و الوزن يومئذ الحق﴾(4)؛ «حق، وزن است». عقيده و خُلق و عمل و قول موزون است كه بايد با اين وزن مطابق باشد.
عقيدهٴ حق، خُلق و عمل حق، وزين است و مي‏ماند و اگر چيزي حق نبود، از اين وزنْ سهمي ندارد و سبك است و نمي‏ماند؛ هر چند آثار سوء او مي‏ماند. ازاين‏رو، خداوند فرمود: ﴿فأمّا من ثقلت موازينه ٭ فهو في عيشة راضيه ٭ و أمّا من خفّت موازينه ٭ فأُمّه هاوية﴾(5). حق، هم ميزان و ترازوست، هم وزن و معيار سبكي و سنگيني موزون است و چون انسان كامل با حق است و حق با اوست و او از حق جدا نمي‏شود، مي‏تواند ميزان عقايد، اخلاق، اعمال و اقوال باشد.
از اين رو، رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) دربارهٴ امير مؤمنان (عليه‏السلام) فرمودند: «الميزان ميزانك»(6)؛ «ميزان تو ميزان است»؛ يعني عقايد، اخلاق افعال و اقوال مردم را با عقيده، خلق، فعل و قول علي (عليه‏السلام) و اولاد او مي‏سنجند. هر عقيده، خلق، فعل و قولي كه مطابق عقيده و خُلق و افعال و اقوال آن‏ها بود، حق است؛ وگرنه باطل. از اين‏رو، امام حسين (عليه‏السلام) فرمودند: من ميزان طيّب و خبيثم. اگر جامعه‏اي بخواهد پاك را از ناپاك جدا كند، حتماً بايد با سنّت و سيرت حضرت سيّدالشهدا (عليه‏السلام) ارزيابي شود و مهم‏ترين اثر آن حضرت (عليه‏السلام) همانا نهضت گسترده و تاريخ ساز كربلاست كه مجلاي عقيدهٴ صحيح، مظهر خُلق كامل و تبلور فعل درست و قول راست است.

1. سورهٴ نحل، آيهٴ 125.
2. سورهٴ آل عمران، آيهٴ 178.
3. سورهٴ آل عمران، آيهٴ 179.
4. سورهٴ اعراف، آيهٴ 8.
5. سورهٴ قارعة، آيات 6 ـ 9.
6. بحارالأنوار، ج 24، ص 272.

شکوفايي عقل در نهضت حسيني ، ص 46-49.


نوشته شده در   پنجشنبه 17 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode