ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 شهريور 1392     |     کد : 59374

دانشگاه هایی که در حسرت دانشجو مانده اند/ رقابت دانشگاه های آزاد برای جذب دانشجو

درحالیکه چند روز دیگر به شروع دانشگاه ها باقی نمانده است، رقابت خاصی بین دانشگاه های آزاد شهرهای مختلف برای جذب دانشجو با هر شرایطی وجود دارد.



خبرگزاری مهر: درحالیکه چند روز دیگر به شروع دانشگاه ها باقی نمانده است، رقابت خاصی بین دانشگاه های آزاد شهرهای مختلف برای جذب دانشجو با هر شرایطی وجود دارد.



به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه آزاد اسلامی که در چندسال اخیر جهش خاصی به جهت افزایش تعداد دانشگاه های خود در سراسر کشور حتی در نقاط دورافتاده کرده ، این روزها با مشکل بزرگی به نام کمبود دانشجو مواجه است.

این روزها که شمارش معکوس برای اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری دانشگاه ها آغاز شده است، مسئولان واحدهای مختلف شهرستانی دانشگاه های آزاد نیز به تبع آن در فکر راه کارهای مختلف برای جذب دانشجوی مورد نیاز برای تشکیل کلاس های ترم بعد از بین مردودین آزمون سراسری و دانشجویان رتبه های بالا هستند.

راه کارهایی همچون ارسال انبوه پیامک های تبلیغاتی، آگهی های تلویزیونی، نصب بنرها پشت شیشه های مینی بوس ها و اتوبوس های شرکت واحد و همچنین ایستگاه های مترو، که البته در اکثر موارد محتوای نامناسب این بنرهای تبلیغاتی و مکان نصب آنها باعث پایین آمدن شان و منزلت دانشگاه و دانشجو شده است.

نکته جالبی که در اکثر دانشگاه های آزاد وجود دارد، جذب دانشجو با هر شرایطی است که فرقی نمی کند رتبه ی دانشجو چند باشد.

البته ذکر این نکته هم جای بحث دارد که چرا دولت گذشته با اینکه کشور در گیر و دار مشکلات کوچک و بزرگ اقتصادی بود، اقدام به احداث تعداد بیشماری مرکزدانشگاهی دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف بکند، که در این روزها و در دولت جدید زمزمه های تعطیلی آنها به گوش برسد.

برای فرار از خدمت سربازی در دانشگاه آزاد ثبت نام کردم

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اسکو با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد ضرورتی وجود ندارد که در کلاس درس استاد حاضر شوی یا نه، گفت: من خودم برای اینکه به سن اعزام به خدمت سربازی رسیده بودم و علاقه ای به خدمت نداشتم تصمیم گرفتم در دانشگاه آزاد ثبت نام کنم تا از این طریق معافیت تحصیلی گرفته و غیبت خدمت سربازی نگیرم.



علی مرادی با انتقاد از شهریه های بالای دانشگاه آزاد افزود: من برای گرفتن مدرک به دانشگاه آزاد ثبت نام نکردم، البته خیلی از هم کلاسی های ما هم فقط در اول ترم به دانشگاه می آیند و ثبت نام می کنند و بعد از آن دیگر در کلاس های درس شرکت نمی کنند.

وی همچنین درخصوص مزیّت های دانشگاه آزاد نیز گفت: نزدیکی به محل سکونت، عدم وجود مشکلات غیبت در کلاس ها، تخفیف های چند درصدی در شهریه، تقسیط ، اعطای وام تحصیلی، استفاده از معافیت تحصیلی و مهمتر از همه رشته های متنوع کاردانی و کارشناسی از جمله مزیت های دانشگاه های آزاد است.

مرادی درخصوص سوال خبرنگار مهر که چرا دانشگاه آزاد تبریز را به این امر اختصاص نداده و ثبت نام نکرده است، افزود: دانشگاه آزاد تبریز شرط شرکت در اآمون سراسری را می خواست که چون من محروم از شرکت در این آزمون بودم، نتوانستم در این آزمون شرکت کنم و برای همین واحد اسکو را انتخاب کردم.

این دانشجو همچنین درخصوص نحوه تبلیغات و پوسترهای دانشگاه آزاد گفت: من خودم اسکو را انتخاب کردم که بعد از تبریز دومین گزینه به جهت فاصله با منزل بود ، وگرنه برایم فرقی نمی کند کدام یک از دانشگاه ها چه شرایطی برای جذب دانشجو دارند.

مرادی ادامه داد: البته به من نمی شود عنوان دانشجو نسبت داد ولی باز به عنوان یک فردی که تبلیغات دانشگاه ها را می بینم ، می گویم که این تبلیغات در شان یک دانشگاه و محل کسب علم نیست.

هزینه 16 میلیون تومانی یک مدرک

یکی از دانشجویان سال آخر دانشگاه آزاد تبریز با انتقاد شدید از وضعیت و نرخ شهریه های دانشگاه آزاد، گفت: چندسال پیش وقتی کنکور دادم رتبه ام شبیه شماره شناسنامه شد و امکان تحصیل در رشته های پرطرفدار مهندسی را در دانشگاه های سراسری پیدا نکردم و تصمیم گرفتم به تبریز بیایم و در رشته برق دانشگاه آزاد تبریز درس بخوانم.

این جوان آذرشهری با بیان اینکه چاره ای نداشت که به تبریز نیاید، چرا که مرکز دانشگاه آزاد آذرشهر رشته مهندسی برق نداشت، ادامه داد: سه سال است که دانشجوی دانشگاه آزاد هستم و یک سال دیگر تا گرفتن مدرک باقی مانده است ولی در این مدت حساب کردم که یک مدرک دانشگاه آزاد با هزینه های رفت و آمد، نزدیک به 16 میلیون آب می خورد.

علی با بیان اینکه وجود دانشگاه های آزاد به ذات خود مفید است، گفت: دولت با هدف افزایش بومی گرایی در دانشگاه ها و کاهش مشکلات متعدد دانشجویان غیر بومی در شهرهای دیگر اقدام به تاسیس دانشگاه های آزاد کرد.



وی با اشاره به اینکه بعضی وقتها در بیرون مشغول دستفروشی می شود، افزود: برای تامین خرج و مخارج چاره ای جز این نیست و باید در کنار درس کار هم بکنم ولی در هر صورت خدا به داد دانشجویان مخصوصا مال دانشگاه آزاد برسد، چرا که گرفتن یک مدرک، میلیون ها پول طلب می کند.

علی با شنیدن موضوع گزارش در مورد نحوه تبلیغات دانشگاه آزاد خنده ای تلخ از ته دل کرد و گفت:‌ وقتی یک کوچه بازاری با دیدن تبلیغات دانشگاه آزاد که با هر شرایطی دانشجو قبول می کند، میبیند چه فکری درباره دانشگاه آزاد و دانشجویان آن می کند؟

دانشجویان باید شان و منزلتشان را حفظ کنند

یکی از مینی بوس رانان مسیر ایلخچی به تبریز در خصوص دانشگاه آزاد واحد ایلخچی گفت: اکثر مسافرانم در طول مسیر دانشجویان دانشگاه آزاد ایلخچی هستند .

وی در پایان صحبت های خود با اشاره به اینکه حجاب گوهر و مشخصه عظمت افراد یک جامعه است، عنوان کرد: دانشجویان کشور ما چه پسران و دختران باید دقت کنند که آنها الگوی یک جامعه هستند و هرکدام با رعایت حجاب و نوع پوشش نشان دهند که هنوز غیرت و مردانگی پابرجاست.

کاهش سن ثبت نام کنندگان در مراکز آزاد دانشگاهی

یکی از اساتید واحد دانشگاهی پذیرنده بدون کنکور دانشجو گفت: بیشتر افرادی که قبلا مایل بودند تا در دانشگاه آزاد درس بخوانند ، با سن و سال بالا و نیز جوانان شاغل و خانم های خانه دار بودند ولی امروزه با افزایش رشته های مختلف در دانشگاه های آزاد شاهد هستیم که دانشجویان بیشتر جوان هستند و سنی در حدود 20 تا 22 سال دارند.

این تحصیلکرده دانشگاهی با بیان برخی پیامدهای ناشی از پولی شدن تحصیلات دانشگاهی گفت: اکثر دانشجویان حاضر در کلاس های درس معدل دیپلم پایینی دارند که نشان می دهد تلاش کافی برای درس خواندن نداشته اند و در صورت ادامه این روند نیز در دانشگاه با مشکل تحصیلی مواجه خواهند شد.



دانشگاه های غیر فعال تعطیل می شوند/ در خصوص نحوه ی تبلیغات به دانشگاه ها اخطار داده ایم

عضو هیئت رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در کشور با جذب 1.5 میلیون دانشجو تحولی در نظام آموزشی ایجاد کرده است، گفت: در کنار دانشگاه های فعال و پویا، دانشگاه های غیرفعالی نیز وجود دارد که می شود با به تعطیلی کشیدن آنها کیفیت واحدهای باقی مانده را ارتقا بخشید.

علیرضا منادی با تایید وضعیت نامناسب تبلیغات دانشگاه های آزاد نیز گفت: در این خصوص به همه ی رؤسای مراکز و واحدها اخطار داده ایم که با کارهای خود موجب پایین آمدن شان دانشگاه تحت پوشش خود نشوند و راه کارهای جدیدی به آنها برای جذب دانشجو ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها می توانند با افزایش امکانات رفاهی خود باعث جذب دانشجو شوند،‌ ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی که در سالهای قبل توانسته است واحدهای خود را در شهرستان های کوچک نیز مستقر سازد، علاوه بر پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها و مراکز عالی، پذیرش بدون کنکور دانشجو در برخی از واحدهای خود را نیز در دستور کار قرار داده است.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس و همچنین رئیس منطقه 13دانشگاه آزاد اسلامی شمال غرب کشور ابراز امیدواری کرد که با جذب اساتیدی که در سطح دانش بالا قرار دارند و نیز ایجاد زیر ساخت های لازم برای دانشجویان دانشگاه ها، شاهد رشد حضور دانشجویان در واحد های آزاد دانشجویی و همچنین رشد و بالندگی بیش از پیش علمی کشور باشیم.

البته این درحالیست که مسئولان باید به فکر کاهش شهریه های دانشجویان در دانشگاه های آزاد نیز باشند، چرا که هزینه های بالا با این مشکلات اقتصادی و تورم ، باعث می شود که دانشجویان برای تامین هزینه های خود به بازار کار گرایش پیدا کنند و در اکثر موارد، این یعنی جدایی دانشجو از درس که می تواند آسیب های جدی در پایین آمدن سطح علمی کشور در پی داشته باشد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که مسئولان دانشگاه آزاد باید برای تعطیلی تعداد زیادی از دانشگاه های غیرفعال، جدای از شعارهایی که داده می شود فکری بیندیشند و بتوانند با فروش واحدهای ساختمانی این دانشگاه ها برای ارتقای دیگر دانشگاه ها اقدام کنند.

همچنین نباید فراموش کرد که سیاست افزایش ظرفیت های تحصیلات دانشگاهی در کشور را می توان یکی از نمونه های افراط در یک اقدام عاقلانه و تبدیل آن به یک معضل اساسی دانست.
..................

گزارش از محمدرضا علی اشرفی


نوشته شده در   چهارشنبه 20 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode