این قطار کی میایستد
حرکت وعدههای مسئولان روی ریل قطار شهری تبریز
وعدههای مسئولان به جای واگنهای قطار روی ریل قطار شهری تبریز در حرکت است که امیدواریم به زودی بایستد.
خبرگزاری فارس: حرکت وعدههای مسئولان روی ریل قطار شهری تبریز
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بیش از یک سال است مسئولان استانی از افتتاح فاز نخست مترو تبریز خبر میدهند و تحقق نیافتن این وعدهها به موضوع تکراری تبدیل شده و تکلیف ورود واگنهای خریداری شده برای راهاندازی 6 کیلومتر اول خط یک مترو به تبریز مشخص نیست.
آخرین وعده مسئولان برای افتتاح متروی تبریز پایان تیر ماه سالجاری بود. ولی این وعده نیز مثل وعدههای قبلی محقق نشد و وعدههای مسئولان به جای واگنهای قطار روی ریل قطار شهری تبریز در حرکت است که امیدواریم به زودی بایستد.
امروزه با گسترش و توسعه شهرها و افزایش روزافزون وسایط نقلیه و پیچیدهتر شدن معضل ترافیک در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، روی آوردن به احداث و بهرهبرداری خطوط مترو با شتاب بیشتری دنبال میشود.
از سال 1863 که متروی لندن افتتاح شد تا سال 1970 یعنی در 97 سال تنها 40 شهر جهان صاحب مترو بودند ولی در 40 سال گذشته بیش از 140 شهر به این جمع اضافه شدهاند و تعداد طرحهای در دست ساخت در گوشه و کنار جهان نشان میدهد که این روند افزایشی در سالهای اخیر با رشد بیشتری نیز همراه است.
تاکنون 187 شهر جهان دارای خطوط حمل و نقل ریلی شهری در حال بهرهبرداری هستند و شهرهای زیادی هم در تب و تاب ساخت و افتتاح خطوط مترو هستند. شهر تبریز نیز یکی از این شهرهاست که با آماده کردن بخشی از خط یک از خطوط چهارگانه مصوب خود فاصله چندانی تا ورود به باشگاه شهرهای صاحب مترو ندارد.
حرکت واگنهای مترو تبریز از چین به سمت ایران
سرپرست شهرداری تبریز از بارگیری و حرکت واگنهای مترو تبریز از کشور چین به سمت ایران خبر داد.
حسین اکبری شهردار تبریز ضمن ابراز خرسندی از حرکت واگنهای خریداری شده برای خط یک مترو تبریز اظهار کرد: از این پس شمارش معکوس برای تحقق آرزوی دیرینه مردم تبریز مبنی بر راهاندازی قطار شهری و بهرهمندی مردم از این سامانه حمل و نقل درونشهری که نقش قابل توجهی در کاهش بار ترافیکی، آلودگی هوا و نیز تسریع در جابجایی مسافران خواهد داشت آغاز خواهد شد.
سرپرست شهرداری تبریز در عین حال ابراز امیدواری کرد با ورود این واگنها به تبریز و پس از انجام تستهای فنی و تخصصی، 6 کیلومتر اول خط یک مترو حدفاصل دپوی ایلگلی تا میدان جانبازان برای استفاده عموم شهروندان افتتاح شود.
اکبری همچنین از عزم و تلاش جدی مدیریت شهری تبریز برای تعیین تکلیف تملک و تحویل نهایی ایستگاههای موجود در خط یک مترو در کمترین زمان ممکن خبر داد.
مطالعات طرح قطار شهری تبریز در سال 1380 آغاز و عملیات اجرایی این پروژه که در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی شده از سال 1384 آغاز شده است.
شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهری و یک خط آن خارج از حومه است.
براساس برنامهریزی انجام شده، مسیر اول به طول 17٫2 کیلومتر از میدان ایلگلی تا کوی لاله و مسیر دوم به طول 22٫4 کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک است.
خط سه به طول حدود 15 کیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم میشود.
خط چهار نیز به طول 10 کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر متروی تبریز را به هم ارتباط میدهد.
خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به طول حدود 20 کیلومتر به شهر جدید سهند ختم میشود.
خط یک متروی تبریز از ایلگلی تا کوی لاله به طول 17٫2 کیلومتر از چهار بخش تشکیل شده است.
بخش اول خط یک متروی تبریز که به صورت تونل نیمه عمیق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری ایلگلی را به سه راهی راهنمایی متصل میکند.
بخش دوم خط یک متروی تبریز از سه راهی راهنمایی آغاز شده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت.(این بخش به صورت تونل کمعمق در کناره جنوبی رودخانه قوریچای خواهد بود) همچنین پل غیرهمسطحی نیز بر روی بلوار 29 بهمن برای عبور مترو تعبیه شده است.
بخش سوم خط یک متروی تبریز که به صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان 22 بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت.
بخش چهارم خط یک متروی تبریز که به صورت تونل نیمه عمیق احداث میشود، از چهارراه لاله شروع شده و به پایانه لاله منتهی خواهد شد.
پیش از این معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی در مرداد امسال نیز از حرکت کشتی حامل واگنهای متروی تبریز خبر داده بود حال این سوال مطرح میشود این کشتی یک ماه پیش حرکت کرده چرا تا به امروز به ایران نرسیده است.
تحقق نیافتن وعدههای متعدد افتتاح مترو تبریز در حالی به موضوع تکراری تبدیل شده که هنوز تکلیف ورود واگنهای خریداری شده برای راهاندازی 6 کیلومتر اول خط یک مترو به تبریز مشخص نیست و بدیهی است که بدون وجود واگن، اصلا امکان راهاندازی این سامانه وجود ندارد.
با تمام این احوال و با توجه به بحثهای فراوان در خصوص روند اجرایی مترو تبریز و دخالتهای گاه و بیگاه افراد غیر مرتبط با آن، هنوز این سئوال نزد افکار عمومی بیپاسخ مانده است که بالاخره آرزوی مترو سواری شهروندان تبریزی و بهرهمندی مردم از برای بهرهبرداری این سامانه ریلی چه زمانی محقق و عملی میشود؟