ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 شهريور 1392     |     کد : 59240

نوسان قیمت مسکن در تبریز/ کاهش 15 درصدی قیمت مسکن در تبریز

کاهش 15 درصدی قیمت مسکن در تبریز پس از افزایش 40 درصدی آن در نیمه نخست امسال، نیز نتوانست رونق بخش بازار راکد مسکن در این کلانشهر شود.

 
تبریز – خبرگزاری مهر: کاهش 15 درصدی قیمت مسکن در تبریز پس از افزایش 40 درصدی آن در نیمه نخست امسال، نیز نتوانست رونق بخش بازار راکد مسکن در این کلانشهر شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، افزایش 20 تا 40 درصدی قیمت مسکن در اواخر سال گذشته و همچنین نیمه نخست امسال در کلانشهرهای کشور به ویژه در تبریز، بازار مسکن را در حاله ای از رکود قرار داد و از سوی دیگر مشاورین املاک را چشم به راه خانه به دوشان گذاشت و به این سبب بازاری کاسد به کسب و کارشان ارمغان آورد.

این در حالی رخ داد که برخی از کارشناسان مسکن این جهش عمده قیمت مسکن را به افزایش قیمت در سال های 68 و 86 تشبیه کردند و خواستار برنامه ریزی و سیاست گذاری راهبردی برای هدایت بازار مسکن از سوی دولت شدند.

اما مطابق آنچه مشاورین املاک تبریز می گویند ، این روزها قیمت ها 10 تا 15 درصد شکسته شده اند ولی فرقی به حال کسادی بازارشان نداشته است که برای بررسی اوضاع مسکن، خبرگزاری مهر در یک گزارش میدانی سراغ مسئولان ، کارشناسان و مشاورین املاک در تبریز رفته است.

کاهش 15 درصدی قیمت مسکن در تبریز

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح وضعیت مسکن در تبریز گفت: مسکن از اواخر سال گذشته به دلیل تحریم ها، نوسانات ارزی و افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی، افزایش چشمگیری داشت که این افزایش در نیمه نخست امسال 20 تا 40 درصد بوده است.

اسماعیل نعمتی با بیان اینکه قیمت مسکن در روزهای اخیر 10 تا 20 درصد کاهش داشته ، ادامه داد: در برخی از مناطق تبریز کاهش 15 درصدی قطعی است به طوری که در برخی از مناطق مرغوب کلانشهر تبریز ، مسکن از متری 60 میلیون ریال به 55 میلیون ریال کاهش داشته و کمترین قیمت مسکن در تبریز از 13 میلیون ریال به 11 میلیون ریال به فروش می رسد و علت اصلی شکست این قیمت ها، رکود بازار مسکن است.

وی در ادامه به خریداران واحدهای پیش فروش مساکن در خصوص وجود برخی کلاهبرداران هشدار داد و گفت: خریداران توجه داشته باشند که قبل از خرید واحدهای پیش فروش، نقشه ، پروانه ساخت و مجوز اخذ شده توسط شهرداری را رویت کرده و سپس اقدام به خرید این واحد ها نمایند.

رکود مطلق بازار مسکن در چهار ماه اخیر

یک کارشناس مسکن و مشاور املاک در منطقه ی آبرسان تبریز با بیان اینکه رکود بازار مسکن در چهار ماه اخیر به شدت به چشم می خورد، اظهار داشت: به دلیل افزایش چشمگیر و سرسام آور قیمت مسکن در چند ماه اخیر و همچنین مصادف شدن ایام با روزهای انتخابات ریاست جمهوری، رکود سنگینی بر دوش مسکن نشست به طوری که در چهار ماه اخیر ، تنها چهار قرارداد در این مشاوره ی املاک به ثبت رسیده است.

غلامرضا صادقی همچنین در خصوص تداوم بی رویه رشد اجاره بهای مسکن در کلانشهر تبریز گفت: اجاره بهای مسکن تا حدی افزایش یافته که می توان گفت معادل حقوق کامل یک فرد شاغل است که اصلاح این وضع نابسامان مستلزم برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیق از سوی دولت است.

وی قیمت هر یک متر مسکن در این منطقه را 20 تا 25 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: گاهی اوقات قیمت ها به قدری بالا می روند که هنگام فروش ملک ، مالکان حاضر می شوند حتی این قیمت ها را تا 20 درصد کاهش دهند.

10 میلیون تومان؛ قیمت مسکن در ائل گلی

مشاور املاک در منطقه ائل گلی تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر علت افزایش سرسام آور قیمت مسکن در تبریز را افزایش قیمت مصالح ساختمانی دانست و گفت: افزایش بی رویه و چندین برابری قیمت مصالح ساختمانی که تحت شعاع افزایش قیمت ارز قرار گرفته، از جمله علل افزایش قیمت مسکن است.

رسول سیمرغی قیمت هر متر مسکن در مناطق مختلف ائل گلی تبریز را از 35 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت در این مناطق منطقی است چراکه ساخت وساز برای سازنده مساکن به دلیل افزایش قیمت مصالح و زمین گران درمیاید.

وی همچنین رکود چند ماهه ی بازار مسکن در مشاورین املاک را افزایش اجاره بهاها و همچنین قیمت مسکن اعلام کرد.

کاهش 70 درصدی معاملات مسکن نسبت به سال گذشته

یک مشاور املاک در شهرک اندیشه تبریز نیز در خصوص بازار مسکن به خبرنگار مهر گفت: از اوایل امسال معاملات و خرید و فروش مسکن نسبت به سال گذشته ، 70 درصد کاهش داشته که علت این امر افزایش بی رویه قیمت مسکن در این ماه ها بوده است.

قادر پرک قیمت هر متر مسکن در این شهرک را 800 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومان عنوان کرد و گفت: درحال حاضر بازار خرید و فروش مسکن متوقف شده است.

وی اجاره بها در این منطقه را نسبت به سایر مناطق کلانشهر تبریز مناسب خواند و گفت: به طور مثال واحدهای تک خوابه با یک میلیون پیش پول و 200 هزار تومان اجاره بها ، به اجاره سپرده می شود.

بررسی میدانی خبرنگار مهر از منطقه ولی عصر (عج) تبریز نیز نشان می دهد که قیمت هر متر زمین در این مطنقه از 30 میلیون تا 70 میلیون ریال خرید و فروش می شود.

این قیمت ها درحالی در بنگاه های املاک تبریز بین بنگاهداران ، فروشندگان و خریداران رد و بدل می شود که بر پایه بررسی های صورت گرفته ، رشد 20 تا 40 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد؛ حال باید دید با سرکار آمدن دولت یازدهم چه برنامه ها و سیاست های راهبردی جدیدی برای هدایت بازار مسکن اتخاذ و اجرا خواهد شد.
..............................................
گزارش از شاهین بدرحیدری


نوشته شده در   دوشنبه 18 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode