ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 آبان 1389     |     کد : 11172

پژو 200 سالگي خود را جشن مي‌گيرد

شايد هيچ گاه به توليد انبوه نرسد، اما آنقدر هيجان‌انگيز و مملو از فناوري‌هاي نوين است كه نمي‌توان بي‌تفاوت از كنارش عبور كرد.

 شايد هيچ گاه به توليد انبوه نرسد، اما آنقدر هيجان‌انگيز و مملو از فناوري‌هاي نوين است كه نمي‌توان بي‌تفاوت از كنارش عبور كرد. اينجا صحبت از محصول خلاقانه‌اي از پژو به نام Peugeot EX1 است كه در مقايسه با بسياري از خودروهاي مفهومي برندهاي سرشناس خودروسازي دنيا برگ برنده بزرگي دارد: به رغم برخورداري از طيف وسيعي از فناوري‌هاي برتر با نيازها و حال و هواي دنياي امروز همخواني دارد و شايد به زودي وارد فاز توليد انبوه شود.
Peugeot EX1 صددرصد برقي است و اگر از اين نكته صرف‌‌نظر شود كه نيروگاه توليد برق با استفاده از سوخت‌هاي فسيلي كار مي‌كند مي‌توان آن را خودرويي كاملا دوستدار محيط‌زيست عنوان كرد. اين خودرو با ساختار ظاهري خاص محصولي ايده‌آل براي رانندگي با سرعت‌هاي بالا در جاده‌ها و اتوبان‌هاي شهري به شمار مي‌آيد. Peugeot EX1 از نوع خودروهاي دو سرنشينه است كه توانسته برخي از ركوردهاي جهاني مربوط به شتاب اوليه خودرو را در هم بشكند. حركت شتابان Peugeot EX1 عمدتا به واسطه ساختار فوق‌آيروديناميكي آن است به طوري كه بيننده با نخستين نگاه به آن به ياد سرعت جنون‌آميز مي‌افتد، اما فقط ساختار فوق‌آيروديناميكي در اين ميان تاثيرگذار نبوده است. وزن بسيار كم خودرو در تركيب با 2 موتور فشرده الكتريكي امتيازات زيادي براي آن به همراه آورده است. اين دو موتور قدرت 340 اسب بخاري به Peugeot EX1 مي‌دهند كه ركوردي چشمگير به شمار مي‌آيد. در حال حاضر شركت پژو برنامه‌هاي نهايي توليد تجاري خودرو iOn را دنبال مي‌كند از اين رو بعيد است در آينده‌اي نزديك نوبت به توليد انبوه Peugeot EX1 برسد، اما با توجه به صددرصد الكتريكي بودن اين خودرو و ساير مزايايي كه از آن بهره‌مند است هر گونه تغييري در سياست‌هاي كاري پژو قابل پيش‌بيني است!

بهترين كيك تولد 200 سالگي
از چند سال پيش كه مهندسان و طراحان پژو خود را براي برگزاري جشن دويستمين سالگرد پژو آماده مي‌كرده‌اند همواره صحبت از طراحي خودرويي منحصربه‌فرد براي اين رويداد تاريخي بوده است. در سال‌هاي اخير ايده‌ها و طرح‌هاي مختلفي براي اين منظور ارائه شده است، اما در نهايت Peugeot EX1 به عنوان سمبل آينده‌نگري پژو در دويستمين سالگرد آغاز به كار اين برند انتخاب شد. در طراحي اين كيك تولد(!) معيارهاي زيادي در نظر گرفته شده است، اما توجه به محيط‌زيست چشمگيرترين آنها بوده است. مهندسان پژو مي‌گويند اين خودرو را براي آينده طراحي كرده‌اند، آينده‌اي كه محيط زيست يكي از اصلي‌ترين نگراني‌هاي روزمره بشر خواهد بود.

مثل يك قطره آب
طراحان پژو براي ارائه محصولي كه حداقل تا چند سال قابل رقابت با ايده‌هاي متنوع رقبا باشد طراحي خودروهاي مفهومي موفق قبلي خود را مورد بازنگري قرار داده تا از هر يك ايده‌اي براي تكميل طرح نهايي Peugeot EX1 به دست آورند. به عنوان مثال طراحي بدنه اين خودرو از الگوبرداري نسبي از ساختار ظاهري ديگر خودروي مفهومي و موفق پژو يعني SR1 بوده است. مقايسه اوليه ميان اين دو خودرو به خوبي نشان از شباهت جالب توجه خطوط كناري 2 خودرو و قسمت جلو پنجره آنها دارد. گذشته از آن بخش‌هاي آلومينيومي صيقل داده شده كه در قسمت درهاي خودرو ديده مي‌شود هر علاقه‌مند به خودرويي را به ياد RCZ و BB1 پژو مي‌اندازد، اما برخي كارشناسان خودرو تشبيه جالب توجهي درباره Peugeot EX1 ارائه كرده‌اند: مثل يك قطره آب! مبناي اين شباهت شايد در جهش، شتاب و حركت آني است كه در سقوط يك قطره آب ديده مي‌شود و اين همان فاكتورهايي است كه تلاش شده در ساختار Peugeot EX1 نيز به كار گرفته شود.
مهندسان پژو در زمينه توزيع وزن مناسب و حذف بخش‌هاي اضافي نيز از تجربه‌هاي موفق قبلي خود استفاده كرده‌اند. آنها به سراغ طرح‌هاي خودروي مفهومي Asphalte در سال 1996 و 2 مدل 20Cup مربوط به سال 2005 رفتند و توانستند با الگوبرداري از آنها ضمن طراحي خودرويي براي دو سرنشين وزن نهايي خودرو را كاهش داده و در عين حال توزيع وزن مناسبي نيز اعمال كنند تا در كل چيزي در آن اضافه به نظر نيايد. ساختار خوابيده اين خودرو تركيبي از معماري لانه زنبوري از جنس كربن است تا نه‌تنها ضريب استحكام بدنه چشمگير باشد بلكه وزن خودرو نيز كم و قابل قبول باشد. برخي كارشناسان در همين جا پرانتزي باز كرده و Peugeot EX1 را نمود بارزي از توجه به 2 فاكتوري دانسته‌اند كه تا چند دهه پيش به‌كارگيري همزمان آنها در يك خودرو عملا غيرممكن به نظر مي‌رسيده است: استحكام و وزن كم.
Peugeot EX1 كمتر از يك متر و دقيقا 90 سانتي‌متر ارتفاع و 77/1 متر نيز عرض دارد. اين ابعاد حاصل بيش از 2 سال بررسي‌هاي مدل‌هاي رايانه‌اي و رسيدن به عالي‌ترين ساختار براي به حداكثر رساندن بازده كاري خودرو بوده است. مركز ثقل اين خودرو پايين است كه اين ابتكار عمل به پايداري هر چه بيشتر آن كمك مي‌كند. در سيستم موتوري Peugeot EX1 عملا صدايي شنيده نمي‌شود. به همين دليل راننده تمركز بيشتري روي رانندگي به خصوص با سرعت‌هاي بالا خواهد داشت. وزن خالص Peugeot EX1 تنها 750 كيلوگرم است. دستيابي به اين رقم را صرفا بايد به حساب بهره‌گيري از فناوري فيبر كربني دانست.

از حداكثر سرعت چه خبر؟
حداكثر سرعت و شتاب اوليه، 2 فاكتور مهمي هستند كه علاقه‌مندان به خودرو آنها را به عنوان مبناي اعمال نظر نهايي درباره خودروها مدنظر قرار مي‌دهند. كيك تولد 200 سالگي پژو 161 مايل بر ساعت حداكثر سرعت دارد و مي‌تواند در مدت تنها 6/3 ثانيه از حالت سكون كامل به سرعت 100 كيلومتر بر ساعت برسد. البته پژو خواب‌هاي زيادي براي اين خودرو ديده است و در نظر دارد به زودي آن را به صحراهاي چين برده تا در آنجا يك سري ركوردگيري‌هاي تازه از آن به عمل آيد. پژو از اين كار اهداف تبليغاتي را نيز دنبال مي‌كند.راننده پس از نشستن پشت فرمان با يك فرمان عادي روبه‌رو نمي‌شود بلكه خود را در برابر سيستم هدايت 2 دسته‌اي مي‌بيند كه بي‌شباهت به زمان سرگرم شدن با كنسول‌هاي بازي ويدئويي و رانندگي در اوج هيجان و سرعت و حتي هدايت جنگنده‌هاي فوق‌مدرن نيست. راننده و سرنشين كناري با نشستن در خودرو به نوعي در آن فرو مي‌روند كه در اين حالت شيشه خودرو بيشتر به عنوان منحرف‌كننده جريان باد عمل مي‌كند. وضعيت خاصي كه سرنشينان در اين خودرو دارند موجب مي‌شود كه حتي در صورت واژگون‌شدن آن در سرعت‌هاي بالا خطر چنداني سلامت سرنشينان را تهديد نكند.

حرف آخر
پژو از بابت معرفي Peugeot EX1 توجه كارشناسان خودرو را به خود جلب كرده است. اين خودرو به عنوان محصولي مفهومي طراحي شده است، اما بسياري بر اين باورند كه به زودي وارد فاز جديدي به نام توليد تجاري خواهد شد كه در آن صورت بايد به مهمان تازه‌وارد دنياي خودروهاي سرعتي خوشامد گفت.

مترجم: مهدي پيرگزي / منبع: POPSCI


نوشته شده در   سه شنبه 18 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode