ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 مرداد 1387     |     کد : 1070

خانواده ايراني در حال افزايش وزن است

 

كم‌تحركي و سبك غلط زندگي از عوامل اصلي ابتلا به چاقي هستند.مخصوصا كه در چند سال اخير اپيدمي چاقي در كودكان و نوجوانان هم باعث نگراني متخصصان شده است. در اين باره با دكتر فريدون عزيزي، فوق‌تخصص غدد و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به گفت‌وگو نشسته‌‌ايم.

آقاي دكتر، غير از وراثت، تغذيه و سبك زندگي 2 عامل مهم در بروز چاقي هستند. به‌نظر شما وضعيت اين 2 عامل در ايران با بقيه كشورها فرق دارد؟
ببينيد، به‌طور كلي ممكن است  نوع غذا و كم بودن فعاليت در كشورها متفاوت باشد ولي اصل روي همين 2 مورد است. مثلا در كشور ما غذاهاي سنتي با غذاهاي غربي مخلوط شده‌اند. مصرف سرانه برنج ما و همچنين مصرف نان بيشتر از اكثر كشورهاي دنياست و يكي از باورهاي غلطي كه وجود دارد اين است كه مردم تصور مي‌كنند اگر چربي را از غذا حذف كنند، ديگر چاق نمي‌شوند در حالي‌كه مواد غذايي ديگري مثل نشاسته را جايگزين چربي مي‌كنند.

علاوه بر اين، در كشور ما مصرف انرژي بيشتر بر فعاليت كمتر غالب است. مثلا ما نيم ساعت پياده‌روي تند مي‌كنيم و كالري مي‌سوزانيم ولي بعد از پياده‌روي يك عدد موز مي‌خوريم و با اين كار تمام كالري سوزانده‌شده را برمي‌گردانيم. يعني هنوز نمي‌دانيم چه چيزهايي مي‌توانيم بخوريم در حالي‌كه وزنمان هم اضافه نشود.

 به‌نظر شما چاقي در زنان ايراني بيشتر است يا در مردان؟
چاقي به‌خصوص در جامعه ما در زنان بيشتر است. البته كشورهاي ديگر از اين نظر با هم متفاوتند ولي در ايران خانم‌ها افرادي هستند كه بيشتر خانه‌دارند. طبق آماري كه ما از زنان در شرق تهران گرفتيم، مشخص شد كه دوسوم زنان خانه‌دارند.

علاوه بر اين، در ايران محل مناسبي براي فعاليت بدني خانم‌ها وجود ندارد بنابراين عامه زنان ما داراي فعاليت بدني مناسبي نيستند. مطالعات ما در تهران هم نشان داده كه چاقي مفرط در خانم‌ها 35 درصد بوده و در آقايان 15 درصد يعني وزن طبيعي آقايان 2 برابر بيشتر از خانم‌هاست؛ حتي در تهران شيوع چاقي شكمي در خانم‌ها 67 درصد و در آقايان 33 درصد است.

در مورد ميزان چاقي در كودكان و نوجوانان در ايران مطالعه‌اي انجام شده؟
بله، در مطالعه قند و ليپيد كه ما در تهران انجام داديم، در دختران 3/13درصد و در پسران 6/12 درصد اضافه وزن و چاقي وجود داشت؛ يعني چيزي حدود 20 درصد كودكان و نوجوانان دچار اضافه وزن و چاقي هستند و اين آمار به شدت در حال افزايش است و آن هم با يك علت بسيار مشخص؛ افزايش عادات غلط غذايي از قبيل استفاده از موادي مثل پفك، نوشابه، فست‌فود و... تمام اينها علاوه بر كاهش فعاليت بدني در كودكان و نوجوانان است. الان محيط ورزشي براي كودكان وجود ندارد و ساعاتي كه كودك در خانه مي‌گذراند، چيزي بين 3تا 7 ساعت پاي كامپيوتر و تلويزيون همراه با مصرف انواع تنقلات است.


همشهری


نوشته شده در   سه شنبه 22 مرداد 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode