ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 فروردين 1395     |     کد : 101669

تعالی زدایی از خداوند درعرفان های انحرافی/ تقلیل خدا به خدای درون

جت الاسلام حسن زاده، کارشناس عرفان های نوظهور در برنامه شعبده شوم گفت: در عرفان های انحرافی خدای متشخص متعال حضور ندارد و خداوند، تعالی زدایی می شود و در حد یک خدای درون تقلیل پیدا می کند.

جت الاسلام حسن زاده، کارشناس عرفان های نوظهور در برنامه شعبده شوم گفت: در عرفان های انحرافی خدای متشخص متعال حضور ندارد و خداوند، تعالی زدایی می شود و در حد یک خدای درون تقلیل پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی عرفان های نوظهور فرق انحرافی و با حضور حمید رضا مظاهری سیف رئیس موسسه فرهنگی و پژوهشی بهداشت معنوی و کارشناس عرفان های نوظهور و حجت الاسلام والمسلمین رسول حسن زاده استاد حوزه و پژوهشگر حوزه فرق انحرافی روانه آنتن رادیو گفتگو شد. ‎

حمید رضا مظاهری سیف رئیس موسسه فرهنگی و پژوهشی بهداشت معنوی و کارشناس عرفان های نوظهور به خانم باربارا مارکس هابر به عنوان یکی از رهبران حرکت نوین عرفان های نوظهور اشاره کرد و گفت: در یکی از آموزه های این فرد موضوعی با عنوان آگاهی برتر مطرح می شود مبنی بر اینکه خدا یا خدایانی که ادیان معرفی می کردند، یک مرتبه بالاتری از خود ماست که دارای آگاهی بی پایان و قدرت نا محدود است.

وی افزود: در واقع بر اساس این نظر هر کدام از ما سطح بی پایانی از منبع قدرت و نیروی الهی هستیم که در وجود ما است اما به دلیل اینکه نمی توانستیم این را تصور کنیم این راز بزرگ به ما گفته نشده است و در قالب نمادهای مختلف، حکما و پیامبران مختلف این را به ما بیان کرده اند و امروز به مرحله ای رسیده ایم که می توانیم این نمادها را کشف کنیم تا بدانیم خدایان همان قدرت های درونی ما بوده اند.

وی با بیان اینکه باربارا مارکس هابر یک نوع بشارت به طرفداران خود می دهد، بیان داشت: آنها مدعی هستند الان داریم وارد دوره ای می شویم که بشر به این سطح از تکامل معنوی می رسد که خودش خدا است. در واقع انسان می فهمد آنچه به عنوان خدایان مختلف درست کرده است، در حقیقت بیانگر ابعادی از وجود خودش بوده است؛ ابعادی بزرگ و نا محدود و عظیم که بشر نمی توانسته است اینها را قبول کند و در حقیقت انسان می فهمد خودش خالق خدا است و نه اینکه انسان مخلوق خدا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رسول حسن زاده استاد حوزه و پژوهشگر حوزه فرق انحرافی به والش به عنوان یکی از مروجین تفکر انحرافی که شاگرد باربارا مارکس هابر است اشاره کرد و اظهار داشت: والش ماموریت خودش را تغییر نگرش به خدا مطرح می کند. تفکر نوین تمام تلاشش این است که یک سیستم باوری جدیدی را برای بشریت ایجاد کند؛ باوری که آن خدای متشخص متعال دیگر حضور ندارد، بلکه تعالی زدایی می شود و در حد یک خدای درون تقلیل پیدا می کند.

وی بیان داشت: این خدا حتی می تواند در تصور و اسطوره های بت های تراشیده شده هندی تجسم ببخشد. در ادبیات رهبران معنوی این آئین می بینیم که هر طور بخواهید می توانید این خدا را نام گذاری کنید که می تواند بودا، شیوا و یا الله درون باشد. در واقع آنها تاکید می کنند که این شما هستید که به این خدا اعتبار می بخشید.

وی با بیان اینکه این نوع الهیات انحرافی با الهیات ادیان ساختارمند تقابل جدی دارد، عنوان داشت: این تقابل در دین های توحیدی مانند اسلام و مسیحیت بیشتر دیده می شود. آنها برای اینکه بتوانند برنامه خود را پیاده کنند، چاره ای ندارند جز اینکه از این باورهای دینی عبور کنند و یا آن را به سمت آموزه های خودشان ببرند.

این استاد حوزه درباره اقدامات والش گفت: این فرد سعی می کند این دیدگاه را ایجاد کند که باورهای دینی به خصوص الهیات توحیدی ناکارآمد است. وقتی آثار والش که در فضای هیجانی مانند رسانه فعال هستند را ببینید، متوجه می شوید، سعی می کنند ادیان را ریشه مشکلات معرفی کنند.

این پژوهشگر حوزه فرق انحرافی به آثار این افراد در رسانه اشاره داشت و بیان کرد: یک فیلمی با عنوان رمز موسی تهیه شده است. والش در این فیلم حضور جدی دارد و نظریه پردازی می کند. رمز موسی داستان پیامبر خدا حضرت موسی (ع) است که با خداوند گفت وگو می کند. از خدا نام خدا را می پرسد تا به قوم خودش معرفی کند، خداوند متعال خودش را با عنوان من همان هستم که هستم معرفی می کند یعنی وجودی که نمی توان درباره او صحبت و یا فکر کرد.

وی اضافه کرد: والش در این فیلم بیان می کند که ریشه تمام مشکلات بشری در همه زمینه ها و حوزه ها به تفسیر بد از نام خدا بر می گردد و هر کس خدای خودش را برتر می داند و ما باید یک تفسیر جدید از خدا ارائه دهیم. من همان هستم که هستم، یعنی یک تفسیر جدید؛ یعنی تغییر از باور قدیمی به یک باور جدید.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با بیان اینکه والش  تلاش می کند نشان دهد باور دینی ناکارآمد است، خاطرنشان کرد: والش راه حل را اینگونه از زبان خدا مطرح می کند؛ یعنی به یک خدای جدید باور داشته باشیم. والش از زبان خدا مطرح می کند که شما نمی توانید خدا را بشناسید مگر اینکه این باور را که از پیش خدا را شناخته اید، متوقف بسازید؛ شما نمی توانید خدا را بشنوید مگر اینکه این فکر که از پیش خدا را شنیده اید، متوقف سازید. خداوند حقیقت را به شما نمی فهماند مگر اینکه به حقیقتی که به آن معتقد هستید، فکر نکنید.

وی تلاش والش و همفکرانش را از بین بردن باورهای گذشته با هر نوع ریشه ای دانست و اظهار داشت: والش از خدا می پرسد این باورهایی که ایمان دارم از خود شما است. خدا می پرسد چه کسی این را گفته است و والش می گوید روحانیون و رهبران. خدا می گوید اینها منابع موثقی نیستند و والش می پرسد چه منابعی موثق هستند؟ خدا می گوید، به احساساتت گوش بده و به متعالی ترین افکار و تجربه ات گوش بده. هر بار هر کدام از این برداشت ها با چیزی که معلم هایت به تو گفته اند و یا در کتاب ها خوانده ای متفاوت بود، کلمات را فراموش کن زیرا کلمات نا مطمئن ترین منبع دریافت حقیقت هستند.


نوشته شده در   يکشنبه 22 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode