ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 8 بهمن 1392     |     کد : 66360

برگزاری کنگره بین‌المللی و تخصصی علوم زمین‌لرزه در تبریز‌

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب کشور گفت: کنگره بین‌المللی و تخصصی علوم زمین با رویکرد زمین‌شناسی زمین‌لرزه، زلزله‌شناسی، مهندسی زلزله و زمین ساخت در تبریز برگزار می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب کشور گفت: کنگره بین‌المللی و تخصصی علوم زمین با رویکرد زمین‌شناسی زمین‌لرزه، زلزله‌شناسی، مهندسی زلزله و زمین ساخت در تبریز برگزار می‌شود.


سید مرتضی نیرومند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: ‌ایران یکی از لرزه‌خیزترین مناطق جهان با‌سابقه زمین‌لرزه‌های بزرگ تاریخی است.

وی افزود: منطقه آذربایجان با وجود گسل‌‌های فعال بزرگ، زمین‌لرزه‌های ویرانگری را در تاریخ خود تجربه کرده ‌که از آن جمله می‌‌توان به زمین‌لرزه‌های 1593 میلادی (بزرگای 6.5‌)، 1721 میلادی (بزرگای بیش از 7.3)، 1780 میلادی (بزرگای 7.4)، 1786 میلادی (بزرگای 6.3)، 1879 میلادی (بزرگای 6.7) و رخداد 2 زمین لرزه هم‌زمان اهر ـ ورزقان در تاریخ 11 آگوست 2012 میلادی با بزرگی 6.2  اشاره کرد.

نیرومند اضافه کرد: بررسی داده‌های زمین‌شناسی و ژئودتیک حاکی از توان بالای خطرآفرینی گسل‌های پیرامون شهر تبریز دارد و با این وجود در دهه‌های اخیر تعداد اندکی زمین لرزه در این منطقه ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: تلفیق داده‌های گوناگون دستگاهی و زمین‌شناسی حاکی از احتمال جنبش این گسله‌ها در آینده است از این رو منطقه آذربایجان یکی از پرخطرترین مناطق کشور از نظر رویداد  زمین لرزه شناخته شده است.

نیرومند اضافه کرد: در این زمینه نخستین کنگره تخصصی علوم زمین با رویکرد زمین شناسی زمین‌لرزه، زلزله‌شناسی، مهندسی زلزله و زمین ساخت در استان آذربایجان شرقی (تبریز) با توجه به اهداف و محورهای زیر، در 29-27 بهمن ماه سال جاری برگزار وی می‌شود.

وی‌ معرفی آخرین مطالعات و دستاوردهای علمی ـ پژوهشی در زمینه ‌ریخت زمین ـ ساخت، لرزه زمین ­ساخت، پارینه لرزه­ شناسی، لرزه‌شناسی و مهندسی زلزله، تدوین راهبرد کلان کشور برای کاهش خطرات زمین لرزه و انتقال دانش به نسل جوان (کارشناسان، دانشجویان و ...) را از هداف رویکرد این کنگره اعلام کرد.

نیرومند ‌ریخت زمین­ ساخت، ‌لرزه زمین ­ساخت، پارینه لرزه‌­شناسی، لرزه­شناسی و  مهندسی زلزله را از محورهای این کنگره اعلام کرد.

نیرومند با بیان اینکه تاکنون 250 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است، افزود: علاوه بر متخصصان داخلی زمین شناسی زلزله، 20 نفر از دانشمندان سرشناس این رشته از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی معتبر خارجی در تبریز حضور خواهند یافت.

وی گفت: علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی، شرکت کنندگان در بازدید میدانی و کارگاهی این کنگره در محل گسل شمال تبریز شرکت می‌کنند.


نوشته شده در   سه شنبه 8 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode