ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 دي 1395     |     کد : 110349

برگزاری همایش احیای دریاچه ارومیه در شهرستان بناب

همایش یک روزه احیای دریاچه ارومیه با حضور رئیس اداره تبلیغات اسلامی و معاون استاندار و سایر مدیران استانی و شهرستانی در شهرستان بناب برگزار شد.

همایش یک روزه احیای دریاچه ارومیه با حضور رئیس اداره تبلیغات اسلامی و معاون استاندار و سایر مدیران استانی و شهرستانی در شهرستان بناب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی؛ مهندس محمد صادق پور مهدی در همایش یک روزه احیای دریاچه ارومیه در شهرستان بناب افزود: اجرای موفق طرح های احیای دریاچه ارومیه در این شهرستان باعث تغییر الگوی کشت، کاهش مصرف آب و افزایش سطح آبهای زیر زمین شده است و باید بعنوان الگو در سایر شهرهای استان نیز اجراء شود.

وی به اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی بناب گفت: شهرستان بناب برای اولین بار اقدام به اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی نموده است که ثمرات آن باعث برنامه ریزی دقیق، استفاده از ظرفیت های آب و خاک منطقه و تخصیص مناسب منابع آبی شده است.

معاون عمرانی استاندار از مردم بعنوان اصلی ترین عامل در احیای دریاچه ارومیه نام برد و افزود: باید با بهره مندی از همت اهالی ساکن در اطراف دریاچه ارومیه و با ا تکاء به دانش روز و تکنولوژی، نسبت به جبران کاهش بارندگی ها اقدام و برای کشاورزی مدرن برنامه ریزی کنیم.
پور مهدی بر استفاده از ظرفیت بانوان و روستائیان در اجرای برنامه ها ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: طبق تفاهم نامه معاونت عمرانی استانداری و اداره کل فنی و حرفه ای استان باید هر نفر روستائی نسبت به آموزش یک حرفه اقدام کنند تا در کنار شغل کشاورزی از سایر حرف نیز سود ببرند.
وی همچنین بر ایجاد نمایشگاه های دائمی فروش محصولات کشاوری، توجه به گردشگری در روستاهای هدف و توسعه صنایع دستی در روستا تاکید کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان نیز از اجرای طرح مقابله با بیابانزائی در حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این طرح با موضوع شهرهای آذر شهر، عجب شیر و شبستر در حال اجراست و در سه سال گذشته در بیش از ۲۳۰۰ هکتاراز اراضی حاشیه دریاچه ارومیه نهال و بوته کاری اقدام شده است.

داور نامدار افزود: مطالعات طرح مقابله با بیابانزائی درشهرستانهای بناب و ملکان نیز بوسیله متخصصان دانشگاه تبریز انجام یافته و از سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح های احیاء منطقه بناب در تعهد منابع طبیعی استان نبوده است گفت: با این وجود در این شهرسان ۸۰۰ میلیون ریال برای تسهیل روان آب به دریاچه هزینه و ۱۶۰۰۰ اصله نهال رایگان نیز برای تقویت پوشش گیاهی منطقه به مردم تحویل شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان به مدیریت و ساماندهی چرای دام در ۲۳۰ هکتار از اراضی شهرستان بناب نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در ۱۸ روستای شهرستان انجام و با قرق مراتع در ۲ هزار هکتار از اراضی ۸۰ تن جو رایگان به دامداران تحویل شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این جلسه بهینه سازی مصرف آب، رعایت الگوی کشت و تهیه نقشه کاداستر را از اقدامات مهم این سازمان در شهرستانهای استان اعلام کرد.
مهندس ایوب ایرانی فام با اشاره به اینکه برای احداث شبکه های فرعی و زهکشی، لوله گذاری و آبیاری مدرن هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد گفت: هشتاد و پنج در صد هزینه های اجرای آبیاری تحت فشار از محل اعبارات ملی و تحت عنوان سرمایه گذاری ملی پرداخت و ما بقی نیز از طریق بهره برداران و یا بصورت تسهیلات بانکی تامین می‌شود.

وی افزود: در راستای رعایت الگوی کشت تا ۵ سال آینده سالانه ۸ درصد حق آبه کشاورزی تعدیل می‌شود و با الگوهای ارائه شده ضمن دست یابی به الگوی پایدار کشاورزی به کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید در سطح دست خواهیم یافت.

لازم به ذکر است حجت‌الاسلام رسول یگانه رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نیز در این همایش حضور داشت.


نوشته شده در   چهارشنبه 29 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode