ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 3 آبان 1387     |     کد : 1369

امام جمعه مهربان گفت: تصويب لايحه كاپيتولاسيون خيانت تازه و سند بردگي ملت ايران بود.

 حجت الاسلام قهرمان احمديدر خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه مهربان به اعتراض و افشاگري حضرت امام خميني (ره) عليه پذيرش كاپيتولاسيون در سال 1342 هجري شمسي اشاره كرد و افزود: طرح مصونيت نظاميان و مستشاران آمريكايي در كشورهاي ديگر از دهه 1950 به صورت قراردادهاي دوجانبه به اجرا درآمده بود كه به موجب آن حق قضاوت درباره نظاميان آمريكايي كه در كشورهاي طرف قرار داد مرتكب جرم مي‌شدند با استناد به قوانين معمول در هر دو كشور به اجرا درمي‌آمد، اما آنچه در ايران اتفاق افتاد با اين قراردادها مطابقت نداشت و كاملاً خلاف روال تصويب شده بود.
وي اظهار داشت: به موجب قانوني كه در 12 مهر سال 1343 با قيد دو فوريت توسط اكثريت قاطع مجلس شوراي ملي (62 راي از 70 نماينده ) به تصويب رسيد، دولت ايران حق رسيدگي به جرائم پرسنل نظامي آمريكا را در قلمرو خود نداشت و قرارداد ايران و آمريكا از لحاظ يك طرفه بودن منحصر به فرد بود و استقلال و حاكميت سياسي و قضايي ايران را نقض مي‌كرد.
احمدي به اقدام‌هاي رژيم دست نشانده پهلوي در سانسور شديد و كنترل رسانه‌ها در ارتباط با لايحه كاپيتولاسيون اشاره كرد و گفت: رژيم دست نشانده پهلوي مثل هر رژيم وابسته و خودفروخته و جدا افتاده از مردم در اقدامات و سياستگذاري‌ها و انعقاد قراردادها رضايت اربابان خارجي خود را در نظر داشت و در تصويب لايحه كاپيتولاسيون با اعمال سانسور شديد و كنترل رسانه‌ها تلاش مي‌كرد، اين خيانت تازه و سند بردگي ملت ايران به گوش مردم و عالمان و منتقدان نرسد و اين اقدام توهين‌آميز را مخفيانه انجام دهد.
خطيب جمعه مهربان با گراميداشت سالروز شهادت عالم مجاهد آيت‌الله حاج سيد مصطفي خميني اظهار داشت: در اول آبان سال 1356 هجري شمسي حاج سيد مصطفي خميني به شكل مرموزانه‌اي به شهادت رسيد و حضرت امام خميني (ره) رحلت و شهادت حاج سيد مصطفي خميني را از الطاف خفيه الهي خواندند و در مورد فرزند دلبندشان فرمودند مصطفي اميد آينده اسلام و ايران بود.
امام جمعه مهربان به بازتاب خبر شهادت عالم مجاهد حاج سيد مصطفي خميني اشاره نمود و تصريح كرد : بازتاب خبر شهادت ايشان ابعاد بسيار وسيعي به خود گرفت و در حركت توفنده مردم انقلابي موثر بود، به طوري كه شهادت آيت‌الله سيد مصطفي خميني بر نهضت اسلامي 15 ساله ايران جان تازه‌اي بخشيد و به شكل انقلابي توفان‌زا و كاخ برانداز درآمد.
احمدي برگزاري مراسم بزرگداشت در بيشتر نقاط كشور و به صحنه آمدن مردم را از اثرات شهادت آن بزرگوار بر نهضت انقلاب اسلامي دانست و افزود: اصحاب مسجد و محراب در پي دريافت خبر شهادت مظلومانه مجتهدي كه مايه اميد براي اسلام و ايران بود، سخت به خشم آمدند و نتيجه‌گيري كردند كه رژيم شاه با دست زدن به اين جنايت، انتقام كينه توزانه‌اي از امام خميني (ره) آن هم در ديار غربت و در محل تبعيد گرفته است و برگزاري مراسم بزرگداشت اين مجال را به مردم داد تا آنچه را كه در مكتب انقلابي اسلام آموخته بودند به كار بندند و نفرت و بيزاري خود را از رژيم شاه اعلام كنند.
خطيب جمعه مهربان تصريح كرد: مردم در اين مراسم علاوه بر اظهار وفاداري و ابراز احساسات نسبت به امام (ره) با دست زدن به تظاهرات خياباني و درگيري با پليس، زمينه فراگيري انقلاب اسلامي را فراهم كردند.
وي اتحاد و يكپارچگي مردم ايران را از ديگر تاثيرات شهادت آيت‌الله حاج سيد مصطفي خميني بر نهضت انقلاب اسلامي دانست و گفت: با شهادت آيت‌الله سيد مصطفي خميني اتحاد چشمگير و كم‌نظيري در ميان ملت ايران پديد آمد و عموم مردم ايران، روحانيون، دانشگاهيان، سازمان‌ها و گروه‌هاي سياسي يكپارچه و يك صدا پشت سر امام خميني (ره) به حركت درآمدند كه اين خود از مهم‌ترين عوامل در پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي‌رود.
احمدي در ادامه خطبه دوم با گراميداشت هشت آبان سالروز شهادت دانش‌آموز بسيجي محمد حسين فهميده و روز نوجوان و روز بسيج دانش‌آموزي به فرمايشات بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي ايران درباره شهيد محمدحسين فهميده اشاره كرد كه فرمودند رهبر ما آن طفل 12 ساله‌اي است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتر است، با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم كرد و خود نيز شربت شهادت را نوشيد.
خطيب جمعه مهربان تصريح كرد: از آنجا كه دانش‌آموز شهيد و رزمنده بسيجي محمدحسين فهميده با ايمان و بينش عميق و استوار در جنگ با دشمن پيش قدم شد و با نيل به شهادت درس شجاعت، فداكاري و مقاومت به همه بسيجيان و امت حزب‌الله آموخت، حضرت امام خميني (ره) از اين نوجوان 12 ساله به عنوان رهبر ياد نمودند و بدين گونه نام و ياد او منشا حماسه‌هاي بزرگ شده و تحول عظيمي در شيوه‌هاي دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ايجاد كرد و راه پيروزي و سرافرازي را يكي پس از ديگري هموار ساخت و امروز شهيد فهميده، به حق الگوي شايسته‌اي براي دانش‌آموزان بسيجي و جوانان و نوجوانان كشور است.
امام جمعه مهربان خاطر نشان كرد: يادآوري حماسه شهادت محمدحسين فهميده مي‌تواند يادآور دوران دفاع مقدس و ارزش‌هاي والاي آن زمان باشد و مقام معظم رهبري در اين زمينه فرموده‌اند زنده نگهداشتن ياد حادثه شهادت دانش‌آموز بسيجي شهيد فهميده از اصالت‌هاي دفاع مقدس مي‌باشد.
احمدي نامگذاري سالروز شهادت فهيمده به عنوان روز نوجوان و بسيج دانش‌آموزي را تجليل از رشادت نوجوانان بسيجي در طول هشت سال دفاع مقدس دانست و افزود: اين روز به عنوان روز نوجوان و بسيج دانش‌آموزي نام گرفته تا ضمن يادآوري حماسه اين قهرمان دوران دفاع مقدس به عنوان سرمشقي مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه يابد.
خطيب جمعه مهربان شهيد فهميده را حاصل تربيت صحيح اسلامي دانست و افزود: حماسه اين شهيد بزرگوار تجلي ايمان و معرفت و غيرت ديني است.
وي در ادامه به سالروز شهادت بنيانگذار مذهب تشيع امام جعفرصادق (ع) اشاره كرد و افزود: فضايل آن امام همام آنقدر بالا و با ارزش بود كه حتي مخالفانش نيز خصوصيات بارز علمي ايشان رامورد تاييد قرار مي‌داند.


نوشته شده در   جمعه 3 آبان 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode