ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 مرداد 1389     |     کد : 8927

سريال‌هاي مذهبي ايراني و رفتار دوگانه اعراب

پس از آن كه هفته پيش سريال «بشارت منجي» به دليل مخالفت مسيحيان متوقف شد، كشورهاي عربي مخالفت خود با سريال‌هاي ايراني را با توجيه ارائه تصويري از انبيا از سر گرفته‌اند... مخالفتي كه به نظر مي‌رسد فقط با سريال‌هاي ايراني صورت مي‌گيرد...

 پس از آن كه هفته پيش سريال «بشارت منجي» به دليل مخالفت مسيحيان متوقف شد، كشورهاي عربي مخالفت خود با سريال‌هاي ايراني را با توجيه ارائه تصويري از انبيا از سر گرفته‌اند... مخالفتي كه به نظر مي‌رسد فقط با سريال‌هاي ايراني صورت مي‌گيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، هفته پيش و هنگامي كه سريال بشارت منجي ساخته نادر طالب‌زاده (در لبنان با نام سيدالمسيح) در حال پخش از دو شبكه المنار و NBN متعلق به حزب‌الله لبنان و جنبش امل بود و در اثر مخالفت مسيحيان متوقف شد، كشورهاي عربي مخالفت خود با سريال‌هاي ايراني را با توجيه ارائه تصويري از انبيا از سر گرفتند.
در اين ميان وكلاي تونسي از شيخ عثمان بطيخ مفتي تونس خواستند تا فورا براي توقف سريال‌هاي مذهبي ايراني كه انبياي عظام الهي را به تصوير مي‌كشد، مداخله كند.
اين وكلاي تونسي در نامه‌اي به اين مفتي تونسي اعلام كردند دليل اين درخواست آنان جلوگيري از آن چيزي است كه توهين به مقام انبياي الهي خوانده شده است.
وكلاي تونسي فيلمبرداري فيلم‌هاي «يوسف پيامبر»، «بشارت منجي» و «مريم مقدس» را كه هم‌اكنون توسط شبكه‌هاي تونسي در حال پخش است را خلاف اصول دانسته‌اند.
اين در حالي است كه مالك شبكه «حنبعل» تونس كه يكي از اين سريال‌ها را پخش مي‌كند، مي‌گويد: اين سريال‌ها در بالاترين درجه از معيارهاي هنري و دقت تاريخي ساخته شده است و نمايش آنها از لحاظ مباحث مذهبي مورد مشورت كارشناسان مذهبي قرار گرفته است.
اين اقدام كشورهاي عربي از جمله تونس و يا كشورهاي ديگر در حالي است كه در اين كشورها فيلم‌هايي چون عيسي مسيح، مصائب مسيح، ده فرمان و ديگر فيلم‌هاي هاليوودي درباره انبياي الهي در سال‌هاي دور و نزديك به نمايش درآمده است.

*مفتي اردني با به تصوير كشيدن امام حسن و امام حسين(ع) موافقت مي‌كند
اما مخالفت برخي از مفتي‌ها و يا وكلاي عرب عليه سريال‌هاي ايراني به دليل ارائه تصويري از انبياي عظام الهي در حالي است كه چندي پيش يك مفتي اردني نسبت به تصوير كشيدن امام حسن و امام حسين (ع) اجازه داده است!
كانون هنرمندان اردن چندي پيش اعلام كرد: پس از درخواست سازندگان سريال «اسباط» براي فيلمبرداري در اردن و با نظر به اينكه ممكن است اين سريال باعث جدل شود اين كانون با مراجعه به قاضي‌القضات اردن، احمد هليل توانست مجوز به تصوير كشيدن اين دو شخصيت برجسته صدر اسلام را به دست آورد.
اين اقدام قاضي‌القضات اردن در حالي بود كه پيش از آن اين سريال با نگراني شديدي از سوي كشورها دنبال مي‌شد.
سريالي كه قرار بود رمضان امسال توسط شبكه ماهواره‌اي قطر پخش شود اما به گفته منابع خبري پخش آن تا "اطلاع ثانوي " به تعويق افتاده است.
اين سريال كه توليد كويت است قبل از اين مورد انتقاد شيعيان اين كشور به صورت اخص واقع شده بود به گونه‌اي كه حجت‌الاسلام مهري از علماي برجسته اين كشور طي فتوايي عدم جواز شرعي اين سريال را اعلام كرده بود.
وي كه وكيل مراجع عظام قم و نجف در كويت است اين كار را توهيني به شيعيان و سادات دانسته است.
مهري همچنين به فتاواي آيات عظام سيستاني، مكارم شيرازي، نوري همداني، سبحاني و صافي گلپايگاني بر حرمت توليد اين سريال تاكيد كرده و مي‌گويد: از دولت كويت مي‌خواهيم از ساخت و پخش اين سريال در كويت جلوگيري به عمل آورد.

*منتقد سوري: وراي اين جدال‌ها ممكن است بعضي از شركت‌هاي توليدي باشند
جدا از اينكه چه مباحث فقهي در پس مجوز تصوير شخصيت‌هاي ائمه و انبيا(ع) است اما به نظر مي‌رسد وراي اين مخالفت‌ها و جدال‌ها مباحث ديگري نهفته است، مساله‌اي كه لمي طياره منتقد سوري در گفت‌وگو با فارس عنوان مي‌كند.
وي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اينكه سريال «مريم مقدس» و «يوسف پيامبر» را دنبال كرده است، گفت: من هم‌اكنون يك نسخه كامل از سريال مريم مقدس را در خانه‌ام دارم.
لمي طياره با اشاره به مباحث پيش آمده درباره سريال «بشارت منجي» در لبنان، افزود: در سوريه كه مردم اين سريال را دنبال مي‌كردند، اعتراضي نبود.
وي تاكيد كرد: معتقدم اين سريال و ديگر سريال‌هاي ايراني به خوبي ساخته شده است و با دوبله خوبي كه به آنها اضافه شده، شاهد موفقيت بيشتر اثر هستيم.
اين منتقد سوري همچنين به تحسين سريال‌هايي چون يوسف پيامبر و مريم مقدس در سوريه اشاره و تصريح كرد: تماشاگران عرب و حداقل در سوريه اينگونه سريال‌هاي ايراني را مي‌پسندند.
وي تاكيد كرد: اما ممكن است وراي اين جدال‌ها اين باشد كه بعضي از شركت‌هاي توليدي در كشورهاي عربي مصالح‌شان مغاير ورود چنين آثاري باشد كه اين يك مساله تجاري است.
لمي طياره افزود: سريال‌هاي تلويزيوني امروز به يك صنعت و تجارت تبديل شده و بالطبع هر شركتي به دنبال حمايت از آثار خود و محافظت از بازار خود است.
وي در عين حال تصريح كرد: مخالفت‌هاي ديني ايجاد شده درباره سريال‌هاي ايراني در اين باره حداقل در سوريه وجود ندارد.
------------------------------
گزارش: سجاد اسلاميان


نوشته شده در   شنبه 30 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode