ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 بهمن 1402     |     کد : 202988

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

استاد کریمی مراغه‌ای شاعر زمان خویشتن بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی، استاد کریمی مراغه‌ای را شاعر زمان خویشتن عنوان کرد که مبتنی بر زمان، شعر سرود و شاعرانه زندگی کرد.

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی، استاد کریمی مراغه‌ای را شاعر زمان خویشتن عنوان کرد که مبتنی بر زمان، شعر سرود و شاعرانه زندگی کرد.

سید محمدحسین بلاغی در آیین بزرگداشت استاد کریمی مراغه‌ای که در تالار عبدالقادر شهر مراغه برگزار شد، اظهار کرد: این شاعر بلندآوازه که نشان درجه هنری داشت، نه تنها دیندار زندگی کرد بلکه برای استمرار دینداری مردم هم آثاری گرانسنگ به یادگار گذاشت.

وی با بیان اینکه اشعار استاد کریمی مراغه‌ای در زندگی مردم اثرگذار بوده است، افزود: هرکسی به قدر وسع اندیشه و سطح دانش و آگاهی خود می‌تواند از اشعار استاد کریمی مراغه‌ای بهره گیرد.

وی ادامه داد: وظیفه داریم تا همواره یاد و خاطره استاد را گرامی بداریم اما باید تمهیدی بیاندیشیم تا آیین‌های گرامیداشت این شاعر نامی آذربایجان را به محافلی برای تربیت شعرا تبدیل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی بزرگداشت مرحوم کریمی مراغه‌ای را بزرگداشت اصالت فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان عنوان کرد و گفت: نکوداشت این شاعر مردمی و ادیب گرانمایه در واقع پاسداشت حریم فرهنگ و ادب ایران اسلامی است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در سال آینده کنگره‌ای بین‌المللی و در شأن شیخ‌الشعرا، استاد کریمی مراغه‌ای برگزار شود و سلوک و مسلک ایشان ادامه یابد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مراغه نیز در این آیین بیان کرد: زنده‌یاد استاد کریمی مراغه‌ای در زمان حیات و ممات همواره منشا خیر و برکت برای منطقه بوده است.

رضا عسکری با تاکید بر اینکه در جوار مقبره استاد کریمی مراغه‌ای موزه شهر راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: برخی آثار استاد نیز در همین موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی همچنین نسبت به راه‌اندازی کرسی کریمی‌شناسی در این شهر ابراز امیدواری کرد و گفت: شیخ‌الشعرا، استاد کریمی مراغه‌ای به عنوان چهره شاخص عرصه فرهنگی و هنری آذربایجان به بازشناسی نیاز دارد.

وی مطرح کرد: خیابان و میدانی نیز در دوره زندگی استاد کریمی به نام ایشان نامگذاری و تندیس ایشان نیز در میدان جانمایی شد تا تحفه‌ای ناچیز در برابر ۳۰۰ هزار بیت از اشعار این شاعر بلندآوازه باشد.

گفتنی است، اشعار اجتماعی و طنز استاد کریمی مراغه‌ای در ۲۵ جلد کتاب رنگارنگ و اشعار مرثیه ایشان در قالب ۳۰ جلد کتاب منتشر شده است، این شاعر بلندآوازه ادامه‌دهنده سبک سنّتی و کلاسیک شعر بوده و در بیشتر موارد در اشعار طنز خود رسم‌های زمان خودش را به باد انتقاد گرفته است.

بیشتر اشعار او هرچند به ترکی آذربایجانی سروده شد ولی به علت مقید بودن به سبک قدیم و اوزان شعری، با تعبیرها و اصطلاحات عربی و فارسی بسیار همراه است.

بسیاری از مردم آذربایجان اشعار این شاعر شیرین‌سخن را با صدای خودش دوست دارند و برخی از همین اشعار همچون «چله» سرگرمی محفل گرم خانواده‌ها در شب‌های طولانی زمستان است.

مداحان نیز از مرثیه‌های استاد کریمی مراغه‌ای بهره می‌برند تا جایی که در بیشتر آثار صوتی و تصویری مرحوم «سلیم موذن‌زاده» نیز می‌توان به اشعار استاد کریمی مراغه‌ای گوش جان سپرد.

نخستین یادواره شیخ‌الشعرا، استاد کریمی مراغه‌ای امروز با عطرافشانی و نثار فاتحه بر سر مزار و برگزاری شب شعر با حضور شاعران مطرح کشور در تالار عبدالقادر مراغی برگزار شد.

یه گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، جمع قابل توجهی از شعرا و اهالی فرهنگ و هنر در این آیین حضور داشتند و ویژه‌نامه بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت استاد کریمی مراغه‌ای نیز با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایحان‌شرقی رونمایی شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 بهمن 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode