ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 خرداد 1390     |     کد : 20424

موج تظاهرات ضددولتي در اروپا

هزاران نفر از مردم فرانسه با الگوبرداري از حركت اعتراضي مردم اسپانيا عليه دولت تظاهرات اعتراض‌آميز در ميدان «باستيل» پاريس برپا كردند .

هزاران نفر از مردم فرانسه با الگوبرداري از حركت اعتراضي مردم اسپانيا عليه دولت تظاهرات اعتراض‌آميز در ميدان «باستيل» پاريس برپا كردند .

 موج تظاهرات نارضايتي عمومي از عملكرد دولت اسپانيا كه از چند هفته قبل آغاز شد اينك به ساير كشورهاي قاره اروپا، از جمله فرانسه و يونان نيز سرايت كرده است.

* فرانسه

هزاران نفر از مردم فرانسه در حمايت از حركت ضددولتي مردم اسپانيا، اقدام به برپايي تظاهرات گسترده عليه سياست‌هاي دولت فرانسه كردند.

به گزارش روزنامه فرانسوي «لوپاريزين» هزاران نفر از مردم فرانسه با الگوبرداري از حركت اعتراضي مردم اسپانيا عليه دولت، اقدام به برگزاري تظاهرات اعتراض‌آميز در ميدان «باستيل» پاريس كردند. براساس اين گزارش، تظاهركنندگان با تجمع در ميدان باستيل و در حمايت از تظاهرات ضددولتي اسپانيا، اعتراض خود را نسبت به بي‌ثباتي اوضاع اقتصادي، وضع بيكاري، فساد اداري، انحراف از اجراي دموكراسي در كشور اعلام كردند.

تظاهركنندگان طي اين تظاهرات پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آن عبارت‌هايي چون «دموكراسي واقعي اكنون» و «پاريس، بيدارشو»، نقش بسته بود.

مردم فرانسه همچنين ضمن سردادن شعارهايي عليه عملكرد دولت نيكلا ساركوزي حركت اعتراضي اخير مردم و جوانان اسپانيا را مورد حمايت قرار دادند. شهروندان فرانسه سياست‌هاي ساركوزي در مقابله با بي‌عدالتي، بيكاري و ناامني در جامعه را بسيار بد مي‌دانند و كارنامه وي را سياره ارزيابي مي‌كنند.

از سوي ديگر «ژرژ ترون» وزير مشاور خدمات عمومي فرانسه كه متهم به رسوايي اخلاقي عليه دو تن از كاركنان شهرداري است، مجبور به كناره‌گيري از سمت خود شد.ژرژ ترون كه خود را بي‌گناه معرفي مي‌كند از سمت وزارتي كناره‌گيري كرد و خواستار روند دقيق قضايي در خصوص اتهامات خود شد.

* يونان

تظاهرات گسترده مردم يونان تحت عنوان «خشم مردم»‌ به سبك تظاهرات چندي پيش اسپانيا، وارد هفتمين روز شد و به اين حركت ابعاد اروپايي داد.

مردم شهرهاي مختلف يونان به فراخواني كه شهروندان از طريق فيس‌بوك براي حضور در تظاهرات خشم در يونان منتشر كرده بودند پاسخ مثبت دادند و به خيابان‌ها و ميادين اصلي شهرهاي يونان ريختند.

معترضان بار ديگر در ميدان «سينداگما» واقع در مركز شهر آتن كه يكي از مهمترين و بزرگترين ميادين اين شهر است، پارچه نوشته‌هاي بزرگي را به دو زبان يوناني و اسپانيايي مقابل وزارت اقتصاد و دارايي برافراشتند.

شهروندان معترض به فروش و يا واگذاري اموال و شركت‌هاي دولتي به بخش خصوصي، خطاب به احزاب سياسي كه طي چند دهه اخير بر اين كشور حكومت كرده‌اند، نوشتند: «با هم خورديد و با هم نيز بايد برويد»، «براي حل مشكل اقتصادي كشور، دزدان و مسئولان را بازخواست كنيد»، «ملت را تحت فشار قرار ندهيد»، «مردم اروپا ديگر بيدار شده‌اند» و «انقلاب اروپايي براي زندگي بهتر».

حضور شهروندان در ميدان سينداگما، ديروز بسيار گسترده بود و برگزاركنندگان بدون حمل پلاكارد هيچ حزب سياسي، خودجوش، تمامي تداركات لازم از قبيل ايجاد چادر، امدادگر پزشكي، گروه موسيقي، دفتر مطبوعاتي و اطلاع‌رساني، مواد غذايي را تدارك ديده و در جمع معترضين بزرگسالاني كه فرزند خردسال خود را در آغوش گرفته بودند نيز حضور يافتند.تظاهرات مشابهي در ابعاد بسيار گسترده‌تر نسبت به شب‌هاي گذشته، ديشب نيز در تمامي شهرهاي يونان برگزار شد.

* اسپانيا

معترضان در اسپانيا تأكيد كردند كه به اعتراض‌هاي خود همچنان ادامه خواهند داد.

اين معترضان كه از چند هفته پيش در ميدان اصلي شهر مادريد چادرهايي برپا كرده‌اند و شب و روز در اين ميدان به اعتراض‌هاي خود ادامه مي‌دهند، تأكيد كردند كه در مسير ادامه تظاهرات‌هاي خود گام برخواهند داشت.

اين معترضان تاكنون اعلام نكرده‌اند كه چه زماني قصد دارند از اعتراض‌هاي خود دست بردارند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران معترض در اسپانيا ديشب نيز عليه فساد سياسي، كاهش درآمدها و نرخ بيكاري بالا در ميدان اصلي شهر مادريد گردهم آمدند.


نوشته شده در   چهارشنبه 11 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode