ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 خرداد 1390     |     کد : 20252

فداكاري‌هاي مردم در دوران جنگ ناشي از اعتماد آن‌ها به نظام بود

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: امروز دشمنان دنبال رخنه به كشور هستند تا حضور بيشتري در كشور داشته باشند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشكي در دوران دفاع مقدس:
فداكاري‌هاي مردم در دوران جنگ ناشي از اعتماد آن‌ها به نظام بود 

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: امروز دشمنان دنبال رخنه به كشور هستند تا حضور بيشتري در كشور داشته باشند.

آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشكي در دوران دفاع مقدس كه در سالن همايش‌هاي مؤسسه اطلاعات برگزار شد، با اعلام اين مطلب تأكيد كرد: خداوند در هشت سال جنگي تحميلي به وعده خود عمل كرد و نصرت خداوند را از آنچه بر سر حزب بعث عراق، صدام و منافقان جاسوس آمد مي‌توان ديد.

آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني گفت: فريبكاري‌ها موقت است آمار دروغ دادن، ادعاي دروغ كردن، پول بيخودي مصرف كردن كه مردم مي‌فهمند يك بازي است و بيت‌المال را به غارت بردن براي خريد چند رأي و امثال اين چيزها ديگر در مردم جواب نمي‌دهد حتي اگر مردم نياز داشته باشند اين پول را مي‌گيرند ولي لعنت‌شان هم مي‌كنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام شرايط جامعه را در وضع اعتماد مردم موثر دانست و بر ضرورت حضور مردم درصحنه بيش از گذشته تاکيد کرد و افزود: فداکاري‌هاي مردم در دوران جنگ ناشي از اعتماد آن‌ها به نظام بود که با عشق و اعتماد به قتلگاه رفتند. ما از اين سرمايه و اعتماد در همه مبارزات استفاده کرديم و تا اين اواخر هم از آن استفاده كرديم.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني افزود: اگر بخواهيم امروز يک حرف درستي بزنيم و نصيحتي انجام بدهيم آن است که نظام و به طور کلي همه بايد تلاش کنيم که اگر اعتماد بخشي از مردم از بين رفته است و به ترديد افتاده‌اند اعتماد آن‌ها را برگردانيم و صفاي بين دولت و مردم، نظام و مردم و حکومت و مردم را ايجاد کنيم. اين کار آسانتري است، چون مردم آگاه آسانتر برمي‌گردند و لجبازي نمي‌کنند، بشرط آن‌که واقعيت را ببينند.

وي خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله آن‌قدر احساس وظيفه در بين مسئولان باشد تا سرمايه مهمي که ما 50 سال به آن تکيه مي‌کنيم و در ميدان مانده‌ايم را حفظ و تقويت کنند. بدانيد که امروز دشمنان ما چهار چشمي ما را نگاه مي‌کنند و دنبال رخنه مي‌گردند تا حضور بيشتري پيدا کنند. اين چيز روشني است و همه مي‌توانند آن را بفهمند. خدا کند که ما هم اين چشم باز را داشته باشيم.



مسائل منطقه

آيت‌الله هاشمي در بخشي از سخنان خود با اشاره به اوضاع منطقه و با بيان اين‌که در حال حاضر دنيا عوض شده است، يادآور شد: مي‌توان منطقه را ديد که مردم هوشيار، آگاه، مجاهد و مبارز شده‌اند. مردم يمن ماه‌هاست در خيابان هستند و شهيد مي‌دهند. در ليبي هم مردم مي‌جنگند و کشته مي‌دهند. در سوريه هم مردم مقاومت مي‌کنند. در بحرين که يک مظلمه‌اي است و هيچ پناهي هم در اين دنيا ندارند. در مقابل مردم در مصر موفق شدند و در جاهاي ديگر حرکت آغاز شده است و اين‌گونه حرکات ادامه دارد، چون مردم آگاه شده‌اند و حاضر نيستند که استبداد و وابستگي به استعمار را بپذيرند.

وي در ادامه افزود: مردم با علم وارد شده و تحصيل‌کرده‌ها هم مردم را روشن‌تر مي‌کنند. در اين بين کانال‌هاي فراوان راديو و تلويزيوني و سرعت انتشار اخبار اينترنتي و وب‌ها همه در اختيار مردم است. اگر حادثه‌اي در هر گوشه از دنيا اتفاق افتد، همه مردم در همه جاي دنيا مي‌توانند آن را ببينند و تحليل کنند. اين‌چنين مردم آگاه، ديگر زير بار استبداد و استکبار نمي‌روند و فقط مي‌توان با خدمت درست و با صداقت اعتمادشان را به دست آورد.



تحميل جنگ بر ايران

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين‌که جنگ تحميل شده به ايران اهداف بسيار شومي داشت، گفت: دشمنان ما پيش از به راه انداختن جنگ تلاش کردند از راه‌هاي بسياري چون کودتا، شورش مسلحانه و تحريم‌هاي مختلف انقلاب را از بين ببرند که به دليل آنکه نتوانستند از اين راه‌ها بجايي برسند، شرق، غرب، ارتجاع عرب و دولت بعثي عراق با متحد شدن، تصميم گرفتند، عليه ايران وارد جنگ شوند.

وي خاطر نشان کرد: البته پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، شيعيان عراقي با الهام از آن مي‌خواستند نهضت خود را شروع کنند که بعثي‌ها آنان را تار و مار و عده بسياري را شهيد و زنداني كردند. با وجودي که بعثي‌ها شعله‌هاي قيام مردم عراق را خاموش کردند، اما تصميم گرفتند که با جنگ عليه ايران، به‌جاي اين‌که ايران الگوي جهاد مردمي در تاريخ باشد، آن را عبرت تاريخي کنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: هدف اوليه آنها از جنگ، انهدام انقلاب و پس از آن تصرف خوزستان بود. يعني اين هدف را براي خود تعيين کرده بودند که اگر نتوانند انقلاب را منهدم كنند خوزستان را تصرف کنند؛ چرا که باورشان اين بود با تصرف خوزستان بسياري از منابع مالي ايران از بين مي‌رود و ديگر نمي‌توان کشور را اداره کرد. آخرين قطعه از پازلشان هم گرفتن خرمشهر و آبادان بود و با اين هدف جنگ را شروع کردند.

هاشمي افزود: شرايط داخلي آن روز ايران وضعي بحراني و داراي اختلاف بود. در آن دوران اختلافات بسيار جدي بني‌صدر و تاخت و تازهاي منافقان وجود داشت و مي‌خواستند چند منطقه همچون خوزستان، بلوچستان و ترکمن صحرا و بخش‌هايي از آذربايجان را تجزيه نمايند. ارتش هم در حال تصفيه بود و سران و فرماندهان ارتش دستگير شده يا فرار کرده بودند و از سوي ديگر سپاه تازه در حال شکل‌گيري بود، در مجموع شرايطي را به وجود آورد که بعثي‌ها تصور ‌کردند مي‌توانند حمله موفقي داشته باشند.

وي افزود: البته عراقي‌ها شش ماه قبل از آغاز جنگ با انجام حدود 600 عمليات به ايران تجاوز کردند که در تمامي عمليات ايران اعتراض خود را انجام داد. بالاخره عراق به بهانه قرارداد الجزاير جنگ را شروع کرد. آنها فکر مي‌کردند در روز اول با انهدام پايگاه‌هاي دفاعي و هوايي ما را زمينگير مي‌کنند و هواپيماهاي ما نمي‌توانند پرواز كنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حضور عرفات در ايران، گفت: در آن دوران مرحوم عرفات به ايران آمد و به خود بنده گفت که در اتاق جنگ عراق ديده است که هدف فوري آنها گرفتن بهبهان و مسجدسليمان و به‌دست گرفتن تمامي خوزستان بود. ليكن ما عراقي‌ها را در پشت جاده انديمشک و آبادان متوقف کرديم.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به ادعاي صدام مبني بر گرفتن يک هفته‌اي تهران پس از شروع جنگ، گفت: صدام با پشتوانه پولي و تبليغاتي آمريکا، اروپا، روسيه، چين و ارتجاع عرب وارد جنگ عليه ايران شد و به همين دليل ما به حق نام آن را دفاع مقدس گذاشتيم. چون ما فقط در اين جنگ دفاع مي‌کرديم و حداکثر خواسته‌مان نجات مردم عراق از دست بعثي‌ها بود.

وي با بيان اين‌که نکته اساسي و مهم آن دوران، اعتماد مردم به انقلاب بود، گفت: بعد از عزل بني‌صدر وحدتي در جامعه به‌وجود آمد، به‌طوري که مردم با اعتماد و عشق به نظام و با دست خالي و امکانات کم در صحنه حضور داشتند. حضور مردم در صحنه ضعف ارتش و کمبود سپاه را حل کرد و مردم بسيج عمومي را تشکيل دادند و نيروهاي مردمي در جبهه‌ها حاضر شدند. در واقع نقطه قوت ما در جنگ داوطلبان دفاع بود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني گفت: بايد به اعتماد، عشق مردم به نظام و مديريت بي‌نظير امام(ره) که حقيقتا الگوي بسيار موفق رهبري و فرماندهي در تاريخ اسلام بودند، باليد. خداوند اين هديه را با رهبري امام(ره) به ما داد که ما توانستيم مقاومت کنيم و مردم هم فداکاري کنند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به آمار ارائه شده در مورد شهدا، گفت: شنيده مي‌شود که تعداد شهدا را ارقام نجومي بيان مي‌كنند که اين موضوع صحت ندارد. مجموع شهدا از ابتداي قيام در سال40 به بعد تا دوران جنگ و بعد از آن و بمباران و همه حواشي آن به 200 هزار نفر شهيد نمي‌رسد که بيشتر آنان در بمباران‌ها و قبل از پيروزي انقلاب شهيد شدند. بنابراين صحبت از ميليون‌ها شهيد در اين دوران درست نيست.

هاشمي رفسنجاني همچنين تاکيد کرد: تلفات ما در دوران جنگ بسيار کمتر از تلفات رانندگي در جاده‌هاست. به گونه‌اي که سالانه 25 هزار نفر به صورت مستقيم در تصادفات مي‌ميرند که اين ميزان دو برابر تلفات جنگ است، جنگ هشت ساله‌اي که مردم با دست خالي در برابر ابرقدرت‌ها و ابرثروت‌ها جنگيدند و چنين نتيجه مهمي را به دست آوردند.



محكوميت عراق

وي با تاکيد بر اين‌که خداوند در هشت سال جنگ تحميلي به وعده خود عمل کرد، گفت: چه کسي باور مي‌کرد که ايران در سازمان ملل بتواند عراق را محکوم کند. اکثر کشورها در سازمان ملل با ما موافق نبودند، ولي به دليل قدرتي که ما در جنگ نشان داديم و با مقاومت‌هايي که در مقابل حملات آمريکايي‌ها و حملات وسيع عراق انجام ‌داديم، نشان ‌داديم که قدرت دفاعي‌مان بسيار است و به همين دليل سازمان ملل پذيرفت که عراق يک متجاوز بوده و ما را ذيحق براي گرفتن غرامت دانست. با وجودي که هنوز اين غرامت پرداخت نشده است، ولي در سازمان ملل به تصويب رسيد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، افزود: البته دبير کل وقت سازمان ملل فردي شجاع و منصف بود که براي تهيه قطعنامه‌اي براي متوقف کردن جنگ تلاش مي‌کرد. ما هم در آن دوران توانستيم امام(ره) را براي متوقف کردن جنگ قانع کنيم، به طوري که در يک جلسه با حضور پنج نفر از سران خدمت امام(ره) رفتيم و وضع را تشريح کرديم. امام(ره) هم خيلي سريع فهميدند و آن نامه عجيب و تاريخي را نوشتند و خودشان مسأله را حل کردند. وي افزود: البته مي‌توان اين گونه به جنگ هم نگاه کرد که اگر عراق شهرهاي مهمي چون تبريز، کرمانشاه و حتي تهران را مانند حلبچه بمباران شيميايي مي‌کرد، چه بر سر مردم مي‌آمد؟ همان موقع بمباران شيميايي تهران براي عراق با داشتن هواپيماهاي بلندپرواز روسيه کار آساني بود. اگر بمباران شيميايي مي‌کردند شايد ده‌ها هزار نفر شهيد شيميايي داشتيم و اکنون به اينجاها نمي‌توانستيم برسيم.

هاشمي رفسنجاني همچنين تاکيد کرد: نصرت خداوند را مي‌توان از آنچه بر سر حزب بعث عراق، صدام، نظاميان مقصر عراقي و منافقان جاسوس آمده است، ديد، وعده نصرت خدا بهتر از اين نمي‌شد.

وي در ادامه با مرور خاطر‌اتي از عمليات کربلاي 4، به بيان خاطره‌اي از عمليات حلبچه در خاک عراق پرداخت و گفت: هنگامي که نيروهاي ايراني حلبچه را تصرف کردند، عراقي‌ها بسيار عصباني و ديوانه شدند و مردم خود را بمباران شيميايي كردند. اين براي من بدترين صحنه جنگ بود. عراقي‌ها با داشتن پيشرفته‌ترين سلاح شيميايي که حتي در جنگ جهاني دوم هم به کار برده نشده بود، مردمان‌شان را فقط به اين دليل که با نيروهاي ايراني نجنگيدند، بمباران شيميايي كردند.

آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني افزود: در آن دوران پنج هزار نفر از مردمان عراق در حلبچه شهيد شدند و ما همه مصدومانشان را براي معالجه به ايران و پزشکان ما آن‌ها را مانند بقيه رزمندگان معالجه کردند و نجات دادند و بسياري از آنها به عراق بازگشتند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش گفت: شما پزشکان در يک دوره‌اي بهترين خدمت‌ها را به اسلام و انقلاب کرده‌ايد که بنده تاکنون اين توفيق را پيدا نکرده بودم که به صورت جمعي از شما تشکر کنم. من به عنوان مسئول جنگ، تشکر بسيار جدي‌اي را به شما پزشکان بدهکارم،ا گر چه شما براي تشکر در جنگ نبوديد. شما با تشخيص وظيفه در هشت سال جنگ تحميلي در کنار رزمندگان حضور داشتيد. وي با اشاره به مطالب مطرح شده در اين همايش و خاطره‌هاي برخي پزشکان، گفت: مطالب امروز شما براي من جالب و آموزنده بود. اظهارات خاطره‌گونه و مسائل جدي‌اي را مطرح کرديد که مي‌توان به اظهارات دکتر ظفرقندي، دکتر خزعلي، دکتر معصومي، دکتر فاضل، دکتر عليزاده و... اشاره کرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به پزشکان حاضر در جلسه، گفت: تقاضا دارم تا خاطره‌هاي پزشکان حاضر در جنگ را جمع‌آوري کنيد. مطمئنا مجموعه خاطرات‌تان مي‌تواند دائره‌المعارف عالمانه‌اي براي متخصصان باشد.



نقش پزشكان در جنگ

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌که پزشکان در طول جنگ کار بزرگي را انجام دادند، افزود: نبايد رزمندگان خط مقدم را فراموش کرد و گفت که کار شما پزشکان از آنها مهمتر است، ولي با اين وجود تاثير کار شما بسيار سودمند بود، به طوري که نگراني ما در عمليات‌ بزرگ از مجروحان و آسيب‌ديده‌ها بود که شما در آن دوران بخوبي اين موارد را اداره مي‌کرديد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در تشريح وضع آن دوران، گفت: در دوران جنگ بسياري از پزشکان حاذق از کشور رفته بودند و تعداد باقيمانده هم مانند اين روزها متخصص نبودند، ولي با اين وجود همين افراد در جبهه‌ها، بيمارستان‌ها را با پرستاران و تيم‌هاي پزشکي‌شان اداره مي‌کردند و از اين رهگذر به دانش خود اضافه مي‌كردند، به طوري که پزشکان در دوران جنگ رشد و تجربه بي‌نظيري کسب کردند.

وي با بيان اين‌که پزشکان در دوران جنگ تجربه‌هاي بسياري را کسب کردند، گفت: مي‌توانيم تجارب خود را در دائرة‌المعارف دنيا ثبت کنيم تا مورد استفاده بشريت قرار گيرد. شما در آن دوران کار بزرگي کرديد، اما به نظر مي‌رسد که اين کار شما در حال فراموشي است. وظيفه شما در اين برهه آن است که اتفاقات رخ داده و کارهاي پزشکان را در دوران جنگ به مردم بگوييد. اين کار با جمع‌آوري خاطرات از همه پزشکان ميسر مي‌شود.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌که تاکنون مراسمي براي تجليل از پزشکان دوران جنگ برگزار نشده است، گفت: مراسم‌هاي گوناگوني در شهرها و استان‌ها براي تجليل از بخش‌هاي مختلف درگير در جنگ همچون دانشگاهيان، علما، طلبه‌ها و بانوان برگزار شده که بسيار بجا هم بوده است. پزشکان هم بايد اين گونه مراسم‌ها را به صورت عمومي‌تر براي مردم برگزار کنند تا اين گونه کارهاي بسيار مهم در تاريخ ثبت شود.

پيش از سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور دکتر ظفرقندي، دکتر فاضل، دکتر فرهادي از خانواده شهيد دکتر کاظميان، جانباز حبيب حاج‌ميرآقا، آزاده دکتر رضا يوسفيان و ايثارگر زرين‌تاج کيهاني‌دوست از ايثارگران جامعه پزشکي با ارايه لوحي تقدير شد و آن‌ها لوح سپاس خود را از دست آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني دريافت كردند.



بزرگ‌ترين سرمايه كشور

بنابر همين گزارش، دكتر محمدرضا ظفرقندي دبيركل انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران هم در اين مراسم اعتماد، صداقت، اخلاق، دانشمندان جوان و مردم را بزرگ‌ترين سرمايه كشور دانست و گفت: نبايد كارهايي انجام شود كه موجب اعتمادسوزي مردم شود.

به گزارش ايسنا، وي با ابراز نگراني از خروج برخي جوانان تحصيلكرده به خارج از كشور گفت: بزرگ‌ترين سرمايه‌هاي اين كشور مردم و جوانان و اعتماد مردم به ماست كه آنان به نام سرمايه‌هاي اجتماعي شناخته مي‌شوند. امروز بخشي از سرمايه اجتماعي در حال سوختن و آب شدن است.

اين استاد دانشگاه تهران با اشاره به وضع علم در دانشگاه‌ها هم گفت: حرف بنده اين است كه چرا برخي كارها انجام مي‌شود كه نتيجه آن اعتمادسوزي است. اعتمادي كه در دوران جنگ بين مردم ايجاد شد، به دليل صداقت با ملت بود. امام(ره) به مسئولان مي‌فرمود كه كاري نكنيد كه نتوانيد آن را براي مردم بازگو نماييد. وي با انتقاد از «توهين‌ها نسبت به نزديكان امام(ره)» از برخي رسانه‌ها گفت: امكان پاسخگويي وجود ندارد. از سوي ديگر افرادي هستند كه بي‌قانوني را مجاز مي‌دانند و اعتمادسوزي مي‌كنند. وي حوادثي مانند «حمله به كوي دانشگاه و حادثه كهريزك» را نوعي اعتمادسوزي دانست و تصريح كرد: مهمتر از اين اتفاقات، نتيجه ندادن پيگيري‌ها و پاسخگو نبودن‌هاست.

رئيس اسبق دانشگاه علوم پزشكي تهران با تاكيد بر اين‌كه «دانشگاه مركز علم، اعتمادسازي و تصميم‌سازي است» گفت: هنگامي كه دانشجويي مضروب شدن استادي را مي‌بيند، آنگاه با خود اين فكر را مي‌كند كه سرنوشت او در آينده چه خواهد شد؟

وي همچنين با تاكيد بر اين‌كه بزرگترين سرمايه كشور اعتماد، صداقت، اخلاق، دانشمندان جوان و مردم هستند، گفت: ما از اتفاقات رخ داده دل شكسته‌ايم، اما مايوس نيستيم و بر سر عهد خود با شهدا و آرمان‌هاي آن‌ها و راه امام(ره) استوار ايستاده‌ايم. در اين مراسم دكتر ميرمعصومي يكي از اعضاي تيم پزشكي اضطراري جنگ با تبريك ايام سالروز ميلاد حضرت زهرا(س) و تولد بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي و همچنين سالروز فتح خرمشهر به بيان خاطره‌اي از اسفند 64 در مورد رزمنده‌اي در دوران جنگ پرداخت.

همچنين دكتر ايرج فاضل رئيس جامعه جراحان ايران، آيت‌الله‌ هاشمي را يار امام و سردار سازندگي برشمرد و گفت:‌ هاشمي فردي است كه با تدبير و خردمندي و حوصله به سازندگي كشور در دوران بعد از جنگ پرداخت. وي با تاكيد بر اين‌كه حماسه‌ها و سربلندي‌ها و افتخارات جنگ به دليل انگيزه مقدس مردم بود، مسأله پزشكي را مهمترين موضوع دوران هشت سال دفاع مقدس و از نقاط قوت اين دوران برشمرد و تاكيد كرد كه پزشكان در دوران جنگ ابتكاراتي را براي رسيدگي به مجروحان به‌كار مي‌گرفتند.

بر اساس اين گزارش، خليل عليزاده رئيس بيمارستان آتيه و يكي ديگر از پزشكان ايثارگر دوران جنگ خاطره‌اي از دوران دفاع مقدس و رشادت‌هاي پزشكان در هشت سال جنگ تحميلي مطرح كرد.

همچنين دكتر مهدي خزعلي به بيان خاطره‌اي از عمليات لشكر 10 سيدالشهدا(ع) پرداخت. پس از اين سخنان، كليپي از رشادت‌هاي رزمندگان و پزشكان در دوران جنگ و خاطرات آنها پخش شد. 


نوشته شده در   يکشنبه 8 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode