ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 خرداد 1390     |     کد : 20212

اذعان آمانو به پيشرفت هسته‌اي ايران

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با وجود همكاري ايران با آژانس در چارچوب توافقنامه جامع پادمان از ايران خواست گام‌هايي را در جهت اجراي كامل توافقنامه پادمان و تعهدات مربوط به آن بردارد.

دكتر صالحي: ايران براي مذاكرات عادلانه با غرب آمادگي دارد.
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با وجود همكاري ايران با آژانس در چارچوب توافقنامه جامع پادمان از ايران خواست گام‌هايي را در جهت اجراي كامل توافقنامه پادمان و تعهدات مربوط به آن بردارد.

به گزارش ايسنا، يوكيا آمانو، در تازه‌ترين گزارش فصلي خود درباره ايران كه پريشب به طور غيررسمي در اختيار اعضاي شوراي حكام قرار گرفت، تاكيد كرد: در حالي كه آژانس به راستي‌آزمايي فعاليت‌ها تحت توافقنامه جامع پادمان ايران ادامه مي‌دهد، ايران برخي از تعهداتش را به اجرا در نمي‌آورد.

از جمله اجراي مفاد پروتكل الحاقي، اجراي كليد اصلاحي ‌1/3 بخش ترتيبات فرعي توافقنامه پادمان، تعليق فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي، تعليق فعاليت‌هاي آب سنگين و توضيح درباره‌ مسائل مهم باقي‌مانده‌اي كه باعث نگراني درباره ابعاد نظامي احتمالي در برنامه‌ هسته‌اي آن است.

در اين گزارش با وجود همكاري مثبت ايران با آژانس و بازرسان آمانو مدعي شده است آژانس به راستي‌آزمايي نبود انحراف در مواد هسته‌اي اعلام شده در تاسيسات هسته‌اي و مكان‌هايي خارج از تاسيسات هسته‌اي اعلام شده توسط ايران تحت توافقنامه پادمان ادامه مي‌دهد.

همچنين آمانو يك بار ديگر در چارچوب اعمال فشار به ايران، بر درخواست غيرقانوني مبني بر اجراي پروتكل الحاقي تاكيد كرد.

در اين گزارش آمده است: با توجه به اين‌كه ايران همكاري لازم را از جمله از طريق اجرا نكردن پروتكل الحاقي ارائه نمي‌دهد، آژانس قادر نيست اطمينان موثقي درباره‌ نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران ارائه دهد تا نتيجه بگيرد كه همه‌ مواد هسته‌اي در ايران در فعاليت‌هاي صلح‌آميز به كار گرفته مي‌شود.

مدير‌كل آژانس همچنين در اين گزارش از ايران خواست تا به نامه مورخ ‌6 مه ‌2011 مدير‌كل پاسخ مثبت دهد و گام‌هايي را در اجراي كامل توافقنامه پادمان و تعهدات مربوط به آن بردارد تا اعتماد بين‌المللي به ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران ايجاد شود.

اين در حالي است كه ايران همواره به همكاري‌ با آژانس در چارچوب توافقنامه جامع پادمان و حتي در مقاطعي فراتر از آن در چارچوب اعتماد‌سازي عمل كرده است.

آمانو همچنين اعلام كرد كه برنامه هسته‌اي ايران با وجود تحريم‌ها، پيشرفت داشته است.‏

گزارش محرمانه آژانس اتمي همچنين نشان مي‌دهد كه ايران با وجود تحريم‌ها، در برنامه هسته‌اي خود پيشرفت داشته و اورانيوم با درصد غناي پايين بيشتري جمع‌آوري كرده است.

اين گزارش 9 صفحه‌اي اعلام مي‌كند كه ذخيره كلي اورانيوم كم غني شده ايران به 1/4 تن رسيده است.

بر همين اساس علي اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت اين گزارش نشان مي‌دهد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تحت نظارت آژانس با موفقيت كامل و بدون هيچ‌گونه وقفه‌اي ادامه دارد.

وي همچنين ادعاهاي بي‌اساس مطرح‌شده در اين گزارش را تقبيح كرد و گفت: اين ادعاها به جايگاه علمي و حرفه‌اي آژانس آسيب مي‌زند.

وي ادامه داد: گزارش «آمانو» بار ديگر نشان داد كه عليرغم هشت سال بازرسي‌هاي مستمر، هيچ‌گونه شواهدي از انحراف مواد هسته‌اي به اهداف نظامي مشاهده نشده است.

سفير ايران در آژانس افزود: در اين گزارش كاملاً مشخص است كه فعاليت‌هاي هسته‌اي از جمله غني‌سازي با موفقيت زير نظارت كامل آژانس ادامه دارد.

سلطانيه ادامه داد: ضمناً در اين گزارش به مطالب تكراري و خسته كننده گذشته مبني بر اتهام‌هاي بي‌اساس و حدس و گمان برخي از فعاليت‌ها به بهانه گرايش به اهداف نظامي اشاره شده است كه بي‌ترديد عدم ارائه اسناد و شواهد متقن، بار ديگر به جايگاه علمي و تخصصي آژانس به دليل پرداختن به اين اتهامات با اهداف سياسي لطمه وارد خواهد كرد.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنين گفت: ايمني نيروگاه بوشهر در همه مراحل ساخت مورد تأييد متخصصان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده است.

وي اظهار داشت: طولاني شدن زمان ساخت نيروگاه بوشهر و صرف هزينه مالي بيشتر براي آن، به‌منظور ايمن‌سازي بيشتر اين نيروگاه بوده است.

سلطانيه تصريح كرد: عمر كاري نيروگاه بوشهر هنوز شروع نشده است.



آمادگي ايران براي انجام مذاكرات عادلانه با غرب

دكتر علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ديروز در سخناني در شانزدهمين اجلاس وزيران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در اندونزي گفت: ايران همواره آماده مذاكرات منصفانه و عادلانه در زمينه هسته‌اي بر اساس احترام متقابل است.

به گزارش ايرنا صالحي با تاكيد بر اين كه ايران مصمم به استفاده از حقوق هسته‌اي خود براساس معاهده ان.پي.تي است، خاطر نشان كرد: ايران به معاهده ان.پي.تي و ديگر معاهده‌هاي مربوط به سلاح‌هاي كشتار جمعي پايبند بوده و در عين حال مصمم است از حقوق خود بر طبق همين معاهده‌ها بهره‌مند شود.

وي با قدرداني از حمايت اعضاي نم (گروه غيرمتعهدها در شوراي حكام آژانس) از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران، گفت: اين حمايت تامين كننده منافع همه كشورهاي عضو براي استفاده از انرژي هسته‌اي خواهد بود.

وزير خارجه ايران تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره آماده انجام مذاكرات منصفانه و عادلانه با ديگر طرف‌ها با رعايت احترام متقابل و با هدف همكاري در چارچوب منافع مشترك بوده و خواهد بود.

وي با تاكيد بر اين كه سلاح هسته‌اي غيرانساني‌ترين سلاحي است كه تاكنون توليد شده است،‌اظهار داشت: حفظ توانمندي‌هاي استراتژيك و تاكتيكي هسته‌اي و همچنين تدوام مدرن‌سازي اين سلاح‌ها و ارائه دكترين‌هاي جديد نظامي در ارتباط با استفاده احتمالي از سلاح هسته‌اي به ويژه عليه كشورهاي فاقد اين سلاح‌ها، بزرگترين تهديد كشورهاست.

وي تاكيد كرد: امتناع رژيم صهيونيستي از پيوستن به معاهده منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي سبب شده است پيشنهاد ارائه شده توسط ايران در سال 1974 براي ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه به اجرا درنيايد.

وزير امور خارجه همچنين هشدار داد: كشورهاي غربي بايد از اتخاذ سياست‌هاي گزينشي در زمينه مبارزه با تروريسم اجتناب كنند و به دليل اهميت تقويت همكاري بين‌المللي در اين زمينه، ايران اقدام به برنامه‌ريزي براي تشكيل يك اجلاس بين‌المللي با عنوان مبارزه با تروريسم در اين ماه كرد.

بي‌تفاوتي سازمان ملل

وزير امور خارجه گفت: بي‌تفاوتي سازمان ملل و ديگر نهادهاي بين‌المللي، رژيم صهيونيستي را در ارتكاب جنايت گستاخ‌تر كرده است.

دكتر صالحي در زمينه حقوق بشر هم گفت: سابقه حقوق بشري مدعيان حقوق بشر نشان مي‌دهد كه آنها خود شريك جرم در نقض حقوق بشر در سراسر جهان هستند.وزير امور خارجه ايران افزود: اين كشورها از تقابل به عنوان وسيله‌اي براي مقاصد سياسي خود بهره مي‌گيرند و حقوق بشر هم براي آنها براي دستيابي به همين مقاصد است.

صالحي تاكيد كرد: ايران معتقد است كه چنين روش‌هايي با ادعاهاي آنان در تعارض شديد است و حاكي از برخوردهاي دوگانه آنها در ارتباط با موضوعات حقوق بشري است.



ديدار وزيران خارجه ايران و مصر

علي‌اكبر صالحي وزير خارجه كشورمان و نبيل العربي وزير خارجه مصر در حاشيه شانزدهمين كنفرانس غيرمتعهدها با يكديگر ديدار و گفت‌و‌گو كردند.

به گزارش ايسنا،‌در اين ديدار دو طرف راه‌هاي بهبود روابط دوجانبه را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند و بر ادامه رايزني‌ها تاكيد كردند. در اين ديدار كه دو طرف با ابراز خشنودي از همكاري‌هاي دو كشور در مجامع بين‌المللي از جمله جنبش نم و تاكيد بر ضرورت افزايش اين همكاري‌ها، بهبود روابط تهران و قاهره را در همه حوزه‌ها به نفع دو ملت دانستند.

وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار دستاورد تاريخي ملت شجاع مصر را تبريك گفت و افزود: مصر با توجه به تاريخ ديرينه خود شايسته بازيابي گذشته درخشان خويش است.

وي ابراز اميدواري كرد كه در فضاي جديد ايجاد شده، دو كشور با هموار كردن زمينه‌ها و رفع هرگونه سوءتفاهم‌ها،‌ مناسبات را در چارچوب منافع دو كشور و دو ملت بهبود بخشند.

وزير امور خارجه مصر هم در اين ديدار با تشريح روند تحولات كشورش تصريح كرد: دولت مصر با هدف ايجاد اصلاحات در سياست‌هاي كشورش در جهت منافع مردم مصر خواهان روابط خوب با كشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران است.

او افزود: دو ملت ايران و مصر داراي روابط تاريخي هستند و ضروري است با آماده كردن زمينه‌ها و رفع سوءتفاهم‌ها اين رابطه تاريخي احيا كرد.



رياست غيرمتعهدها

محمدخزاعي، نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد هم گفت كه رياست جنبش عدم تعهد سال آينده به جمهوري اسلامي ايران واگذار خواهد شد.

وي ديروز در حاشيه شانزدهمين اجلاس وزيران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در گفت‌و‌گو با ايرنا، افزود: ايران پس از اجلاس سران عدم تعهد كه قرار است سال آينده در تهران برگزار شود، اين ماموريت را بر عهده مي‌گيرد.

نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد همچنين بر مواضع هماهنگ تروييكاي جنبش عدم تعهد شامل ايران، كوبا و مصر به عنوان روساي پيشين، فعلي و آينده تاكيد كرد.وي با تاكيد بر اين كه كشورهاي عضو جنبش عدم‌تعهد مي‌توانند با همكاري مطلوب با يكديگر اهداف جنبش را پيش ببرند، گفت: دوره رياست ايران بر جنبش عدم تعهد به مدت سه سال از 2012 تا 2015 خواهد بود.



اقدام ضدايراني آمريكا

از سوي ديگر دولت آمريكا در ادامه سياست‌هاي خصمانه و شكست‌خورده‌اش، هفت شركت‎ ‎خارجي از جمله يك شركت نفت دولتي ونزوئلا را به خاطر تجارت با ايران تحريم كرد و‎ ‎تحريم‌هاي جداگانه‌اي را عليه 15 نفر و شركت به خاطر آن‌چه تجارت غيرقانوني در‎ ‎فناوري موشكي و تسليحات كشتار جمعي خواند، اعمال كرد‎. ‎

به گزارش ايسنا، وزارت‎ ‎امور خارجه آمريكا روز سه‌شنبه اين اقدامات را در حالي اعلام كرد كه واشنگتن دامنه اقدامات عليه شركت‌هايي را كه براي ايران فرآورده‌هاي نفت پالايش شده‎ ‎از جمله بنزين تأمين مي‌كنند، افزايش مي‌دهد‎.

به گزارش آسوشيتدپرس اين خبر يك روز پس‎ ‎از آن اعلام شد كه باراك اوباما، رئيس‌جمهوري آمريكا دستوري را امضا كرد كه به‎ ‎دپارتمان وزارتخانه‌هاي خزانه‌داري و خارجه آمريكا اهرم بيشتري براي هدف قرار‎ ‎دادن شركت‌هايي كه در بخش انرژي ايران دخالت دارند، مي‌دهد‎.

اعضاي كنگره آمريكا از اين تحريم‌ها كه براي‎ ‎اولين‌بار صادرات فرآورده‌هاي نفت پالايش شده به ايران را هدف قرار مي‌دهد، استقبال‎ ‎كردند‎.

«جيمز اشتاينبرگ»، معاون وزير امور خارجه آمريكا پس از اعلام اين تحريم‌ها گفت: همه اين شركت‌ها در فعاليت‌هاي مربوط به تأمين‎ ‎فرآورده‌هاي نفت پالايش شده براي ايران از جمله تأمين مستقيم بنزين و فرآورده‌هاي‎ ‎مربوطه دخالت داشته‌اند‎.

اشتاينبرگ در ادامه ادعاهاي مداخله‌جويانه‌اش‎ ‎گفت: كساني كه هم‌چنان با بي‌مسئوليتي از بخش انرژي ايران حمايت و به‎ ‎تلاش‌هاي آن براي دور زدن تحريم‌هاي آمريكا كمك مي‌كنند با عواقبي جدي روبه‌رو‎ ‎خواهند شد‎


نوشته شده در   شنبه 7 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode