ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390     |     کد : 19665

نامه دكتر لاريجاني به رؤساي مجالس جهان درباره ادامه خشونت‌ها در بحرين

رئيس مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به روساي مجالس جهان، با ابراز نگراني شديد نسبت به وخامت اوضاع انساني و اقدام‌هاي خشونت‌آميز عليه شهروندان غيرنظامي در بحرين خواستار اقدام‌هاي عملي پارلمان‌ها در نهادهاي بين‌المللي براي جلوگيري از ادامه اين روند غيرانساني شد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به روساي مجالس جهان، با ابراز نگراني شديد نسبت به وخامت اوضاع انساني و اقدام‌هاي خشونت‌آميز عليه شهروندان غيرنظامي در بحرين خواستار اقدام‌هاي عملي پارلمان‌ها در نهادهاي بين‌المللي براي جلوگيري از ادامه اين روند غيرانساني شد.

به گزارش خانه ملت، دكتر لاريجاني در اين پيام بر ضرورت پاسخ به مطالبات مردم در روندي مسالمت‌آميز توسط مسئولان بحريني و خروج نيروهاي اشغالگر از اين كشور تاكيد كرد.

متن نامه رئيس مجلس به همتايان خود در مجالس جهان به اين شرح است:

با اهداي بهترين درودها و آرزوهاي قلبي، همانگونه که مطلعيد اين روزها شاهد جنبش‌هاي خونين استيفاي حقوق ملت‌هاي خاورميانه و شمال آفريقا با هدف برچيدن بساط ديکتاتوري‌هاي وابسته هستيم. روندي که آينده‌اي پرنشاط و پويا براي ملت‌هاي اين منطقه نويد مي‌دهد.

در اين ميان ملت بحرين هم در راستاي خواست تاريخي خود براي ايجاد نظامي دموکراتيک و مردم‌سالار که نهادهاي حاکميتي آن بر مبناي راي مردم و انتخابات آزاد تعيين شود، به‌صورت کاملا مسالمت‌آميز به طرح مطالبات سياسي‌شان پرداختند.

درحالي که براساس تمام مقررات و معاهدات بين‌المللي و اصول انساني اين خواست حق مسلم هر ملتي از جمله ملت بحرين است، در کمال تعجب در اقدامي غيرمترقبه و تامل‌برانگيز شاهد ورود نيروهاي بيگانه براي سرکوب قيام مردم اين کشور بوديم.

متاسفانه با ورود اين نيروها اقدامات خشونت‌آميز و سرکوبگرانه و نقض فاحش حقوق بشر به نحو گسترده‌اي انجام گرفته و ده‌ها پير و جوان و زن و کودک بحريني در خيابان‌ها به خون غلطيدند. راستي خواست مردم بحرين چه بود که پاسخ آن گلوله، دستگيري شبانه در منازل، کشتن و مجروح کردن کودک، زن و مرد و تجاوز به زنان و دختران و ساير اقدامات غيرانساني خشونت‌آميز است؟! در حالي که ساير ملت‌ها حق تعيين رهبرانشان را دارند. چرا بايد ملت بحرين از اين حق اوليه و طبيعي انساني محروم باشند؟

به باور اينجانب رويکرد دوگانه نسبت به حق انتخاب مستقيم مردم، امري نويدبخش در شکل‌گيري ارزش‌هاي مشترک نبوده و بيم آن مي‌رود سکوت و بي‌تفاوتي کشورهاي معتقد به باور مشارکت مستقيم مردم در حاکميت سياسي، اسباب بي‌اعتمادي کنوني را افزايش دهد. ما معتقديم اين اقدامات خشونت‌آميز و بي‌اعتنايي به خواست مردم بحرين، زمينه‌اي براي ايجاد التهاب و ناامني در آينده است و فقط دموکراسي مي‌تواند امنيت پايدار در منطقه ايجاد نمايد.

ما عميقاً نگراني خود را نسبت به هرگونه برخورد خشونت‌آميز با خواست مردم، نقض حقوق بشر و شرايط وخيم انساني در بحرين بيان کرده و بر ضرورت پاسخ به مطالبات مردم در روندي مسالمت‌آميز توسط رهبران اين کشور و خروج نيروهاي اشغالگر خارجي تاکيد مي‌كنيم.

انتظار مي‌رود مجالس براساس وظيفه انساني خود به‌عنوان نمايندگان مردم نسبت به نقض گسترده حقوق بشر و شرايط وخيم انساني حاکم بر ملت بحرين، واکنش نشان داده و با اقدامات عملي در نهادهاي بين‌المللي و اتخاذ مواضع شفاف، از خواست ملت بحرين حمايت و از ادامه روند غيرانساني کنوني جلوگيري كنند.

نامه به رئيس اتحاديه بين‌المجالس جهاني

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در نامه‌اي به رئيس اتحاديه بين المجالس جهاني، خواستار تشکيل يک گروه حقيقت‌ياب بي‌طرف توسط اين اتحاديه براي بررسي شرايط حاد انساني در يمن، ليبي و بحرين شد.

به گزارش اداره اخبار مجلس، لاريجاني در نامه‌اش به «تئوبن گوريراب» با تقدير از اتحاديه بين‌المجالس جهاني به‌ خاطر تصويب اجمالي پيشنهاد گروه پارلماني جمهوري اسلامي در اجلاس فروردين ماه مجمع جهاني اين اتحاديه در پاناماسيتي درباره تقويت اصلاحات دموکراتيک در دموکراسي‌هاي نوظهور در خاورميانه و شمال آفريقا، اعلام كرد: نهضت‌هاي آرام مردمي فراگير در منطقه شمال آفريقا و خاورميانه در واکنش به نيم قرن ديکتاتوري حاکم در اين مناطق پديد آمدند و امواج بيداري ناشي از اين نهضت‌ها که در حال حاضر منطقه را در برگرفته، نياز به حمايت گسترده بين‌المللي دارد.

رئيس مجلس افزود: در اين چارچوب توسل به هرگونه سياست سرکوب عليه تظاهرات مدني و شهرونداني که خواستار احياي حق مسلم تعيين سرنوشت خود و برقراري حکومت‌هاي دموکراتيک مورد نظر

خودشان هستند، بايد بلافاصله متوقف شود و از جامعه بين‌الملل هم انتظار مي‌رود در شرايط ملتهب فعلي به اقدامات عملي‌تري در حمايت از دموکراسي‌هاي نوظهور روي آورد.

لاريجاني همچنين تصريح کرده است: تداوم سرکوب غيرانساني جنبش‌هاي مسالمت‌آميز در کشورهاي منطقه به ويژه در يمن، بحرين و ليبي مستلزم اتخاذ مواضع قاطع‌تري توسط اتحاديه بين‌المجالس به عنوان سازمان جهاني پارلمان‌ها و سکويي جهاني براي پيشبرد دموکراسي در سراسر دنياست و اوضاع بحراني حاکم بر اين کشورها به ويژه در بحرين بسياري از نمايندگان مجلس در اين کشورها را لامحاله به سمت شرايط غير قابل تحمل مانند استعفا کشانده است.

سركوب قيام

منابع خبري از ورود خودروهاي زرهي عربستان سعودي به شهر ستره بحرين در جنوب منامه براي سركوب تظاهرات مردمي اين شهر خبر دادند.

تانك‌هاي عربستان سعودي وارد خيابان‌هاي شهر ستره، جزيره‌اي در جنوب پايتخت بحرين شدند.

بنا بر گزارش اين شبكه، خودروهاي زرهي سعودي براي ترساندن معترضاني كه خواستار بركناري آل خليفه بودند، وارد اين شهر شدند.

ديروز صدها نفر با در دست گرفتن شمع و پرچم‌هاي بحرين در خيابان‌هاي اصلي شهر ستره تظاهرات كردند و اين در حالي است كه، نيروهاي امنيتي بحرين اقدام به دستگيري دهها تن از شركت كنندگان در اين تظاهرات كردند.

شركت‌كنندگان در تظاهرات تاكيد كردند تا تحقق خواسته‌هاي خود براي ايجاد اصلاحات سياسي و اقتصادي به تظاهرات ادامه مي‌دهند.

از سويي، نيروهاي امنيتي بحرين در پي متفرق كردن تظاهركنندگان در مناطق مختلف منامه، تعدادي از تظاهركنندگان را دستگير كردند. تظاهركنندگان در تظاهراتي در منامه اصلاحات سياسي و تغيير قانون اساسي و خروج نيروهاي سپر شبه جزيره عرب را خواستار شدند. تظاهركنندگان تخريب اماكن مقدس و مساجد را محكوم كردند.

پليس براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گاز اشك آور و گلوله‌هاي پلاستيكي استفاده كرد. اين تظاهرات در پي دخالت پليس به درگيري‌هاي ميان معترضان و نيروهاي امنيتي انجاميد.

اين تظاهرات بنا به دعوت گروه جوانان 14 فوريه در فيس بوك انجام گرفت و به رغم ممنوع بودن هرگونه تظاهرات در بحرين برگزار شد.

در اين حال، هزاران تن از مردم استانبول با برپايي تظاهراتي در حمايت از قيام مردم بحرين، سركوب معترضان بحريني به دست حاكمان اين كشور و نظاميان سعودي را محكوم كردند. در اين تظاهرات كه از سوي جوانان مسجد زينبيه استانبول ترتيب يافته بود، شماري از علما و گروه كثيري از مردم اين شهر شركت كردند.

اين تظاهرات در محله «حالكالي» استانبول با شعارهاي مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل آغاز شد و تظاهركنندگان از روي پرچم رژيم صهيونيستي كه بر زمين پهن شده بود، عبور كردند.

تظاهركنندگان با اشاره به سركوب وحشيانه معترضان در بحرين، شعار «سعودي قاتل از بحرين گم شو» سر دادند.

*يمن

عبدالله صالح مخالفان خود را به همپيماني با القاعده براي ايجاد آشوب در يمن متهم كرد.

علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهوري يمن در جلسه مشترك با اعضاي كابينه دولت موقت، اعضاي فراكسيون حزب كنگره ملي (حزب حاكم يمن) در پارلمان اين كشور و اعضاي كميته مركزي اين حزب تلاش‌هاي به كارگرفته شده براي حل بحران كنوني يمن را بررسي كرد.

عبدالله صالح در اين ديدار، ائتلاف احزاب «اللقاء المشترك» بزرگترين ائتلاف مخالفان يمني را به همكاري با گروه القاعده، انجام اقدامات خرابكارانه، آسيب رساندن به اموال عمومي و دولتي، راهزني و ممانعت از دستيابي شهروندان يمني به گاز و انرژي متهم كرد.

رئيس‌جمهوري يمن همچنين برخي از مسئولان بلندپايه احزاب اللقاء المشترك را تشنه خون خواند و گفت:‌ برخي مسئولان بلندپايه احزاب اللقاء المشترك تشنه خون و كشتن افراد بي‌گناه هستند و مسئوليت اين كار را براي گمراه كردن مردم برعهده دولت مي‌گذارند.

صالح افزود: برخي تروريست‌هاي وابسته به گروه القاعده با هم‌پيماني با احزاب اللقاء المشترك در تلاش هستند كه با ايجاد خشونت و انجام عمليات تروريستي، امنيت،‌ ثبات و آشتي ملي كشور را هدف قرار دهند.

خبر ديگر اينكه، منابع يمني از زخمي شدن 15 نفر از مخالفان علي عبدالله صالح در شهر تعز دومين شهر بزرگ يمن در تيراندازي عوامل رژيم خبر دادند. شاهدان عيني گزارش دادند هواداران رژيم يمن با حمله به جمع 10 هزار نفري مخالفان در يک خيابان اصلي در «تعز» 15 نفر را زخمي کردند.

منابع بيمارستاني اعلام کردند برخي از مجروحين که از ناحيه سر آسيب ديده‌اند وضعيت وخيمي دارند.

بر اساس اين گزارش، مخالفان توانستند سه نفر از مهاجمان را دستگير کنند. از ديگر سو، يمني‌هاي ساكن نيويورك ديروز با برپايي يك تظاهرات گسترده، خواستار برگزاري نشست فوق‌العاده شوراي امنيت براي توقف جنايات ديكتاتور يمن شدند.

نيويورك شاهد تظاهرات گسترده‌اي در حمايت از مردم يمن بود. تظاهرات‌كنندگان حملات وحشيانه رژيم صالح و سرويس‌هاي امنيتي صنعاء عليه انقلابيون را محكوم كردند.

شركت‌كنندگان در اين تظاهرات با در دست داشتن تصاوير شهداي انقلاب مسالمت‌آميز يمن خواستار محاكمه صالح شدند و از «باراك اوباما» رئيس‌جمهوري آمريكا خواستند كه از اين سكوت شرم‌آور در قبال جنايات صالح دست بردارد و مانع تداوم كشتار انقلابيون يمني شود.

تظاهرات‌كنندگان همچنين خواستار بلوكه كردن تمام دارايي‌هاي صالح،خانواده‌اش و تمام عاملان كشتار انقلابيون يمني در آمريكا شدند و از شوراي امنيت سازمان ملل خواستند تا نشست فوق‌العاده‌اي را براي بررسي جنايات وحشاينه جاري در استان‌هاي يمني تشكيل دهد.

در تحولي ديگر روزنامه سعودي «الرياض »، نوشت يك حزب معارض يمني از درگيري ميان نيروهاي امنيتي «عبدالله صالح » ديكتاتور يمن و نيروهاي وابسته به «محسن الاحمر » برادر ناتني او در غرب صنعاء خبر داد و اعلام كرد كه اين درگيري چندين كشته و زخمي از دو طرف به همراه داشته است.

حزب اپوزيسيون «الاصلاح » به نقل از منابع آگاه اعلام كرد كه پايگاه نظامي وابسته به گارد رياست‌جمهوري يمن در كوه «قشله قيفان» در «بني‌مطر» در غرب صنعاء به سوي پايگاه نظامي «القرن» وابسته به الاحمر حمله كرد كه اين حمله موجب كشته شدن 3 نفر شد كه دو تن از آنها از نيروهاي گارد رياست‌جمهوري بودند.از طرفي يك مقام امنيتي يمن اعلام كرد كه افراد مسلح، شش سرباز را در يك استان مركزي اين كشور كشتند و هفتمين سرباز را نيز زخمي كردند.

خبرگزاري فرانسه نيز كشته شدن شش سرباز يمني را تاييد كرد. يك رهبر قبيله‌اي در گفت‌وگويي با خبرگزاري فرانسه اظهار داشت: افراد مسلح به يك مركز ايست بازرسي در شهر ردا حمله و به سوي سربازان تيراندازي كردند كه بر اثر اين حادثه شش سرباز كشته شدند.

اين در حاليست كه، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس ديروز با پيشنهادهاي جديد براي پايان دادن به بحران يمن وارد اين كشور شد.

روزنامه «الشرق الاوسط» اعلام كرد كه «عبداللطيف الزياني» در سفرش به صنعاء تلاش كرد تا طرف‌هاي يمني را متقاعد كند كه طرح ابتكاري شوراي همكاري را امضاء كنند. گفته مي‌شود الزياني پيشنهادهاي جديدي براي صالح و احزاب اپوزيسيون ديدار مشترك ارائه كرده است تا شايد از اين راه طرح ابتكاري شوراي همكاري شكل جديدي به خود بگيرد.

پايگاه خبري «التغيير نت» نيز نوشت، «عبداللطيف الزياني »، دبير كل شوراي همكاري خليج‌فارس اعلام كرد كه هدف از سفرش به صنعاء، تداوم رايزني‌ها با تمامي طرف‌هاي يمني به اميد بازگرداندن تمامي آنها بر سر ميز مذاكرات و اهتمام ورزيدن به طرح ابتكاري شوراي همكاري خليج فارس است. وي اعلام كرد كه در سفر به صنعاء طرح ابتكاري شوراي همكاري را احياء مي‌كند.

الزياني و هيأت همراهش پس از ورود به صنعاء اعلام كردند: يمن كشور عزيزي براي همه ما و همه دولت‌هاي حاشيه خليج فارس است و ما يمن را در امتداد كشورهاي حوزه خليج فارس مي‌دانيم و فرزندان يمني فرزندان ما هستند.

دبيركل شوراي همكاري خليج فارس گفت: ما به‌دنبال توقف خونريزي در يمن و حمايت و امنيت و ثبات اين كشور هستيم. وي افزود: قضيه يمن اولويت خاصي براي شوراي همكاري دارد و ما به اميد خداوند متعال تلاش‌هاي خود را براي دستيابي به يك راهكار كه تمامي طرف‌ها را راضي كند، ادامه خواهيم داد تا در نهايت تمامي خونريزي‌ها در يمن پايان يابد و امنيت و ثبات به اين كشور باز گردد.

*امارات

روزنامه نيويورك تايمز فاش كرد حكومت امارات براي مقابله با هرگونه قيام مردمي در اين كشور با كمك شركت نظامي آمريكايي «بلك‌واتر»، ارتش مخفي متشكل از 800 عنصر خارجي مزدور تشكيل داده است.

روزنامه «نيويورك‌تايمز » به نقل از مقاماتي آمريكايي كه خواستند نامشان فاش نشود گزارش داد: «اريك پرينس »، مالك شركت بدنام بلك واتر كه سال گذشته براي اقامت از آمريكا به امارات نقل مكان كرده است، 529 ميليون دلار از امارات دريافت كرد تا ارتش مخفي متشكل از 800 نيروي خارجي مزدور براي كمك به امارات در مقابله با هر تهديد داخلي يا خارجي تشكيل دهد.

اين روزنامه آمريكايي نوشت: ماموريت اين ارتش مخفي كه به سفارش شيخ محمد بن زايد آل نهيان، وليعهد امارات از شركت بلك‌واتر تشكيل شده است، انجام عملياتي ويژه در داخل و خارج امارات در حمايت از خطوط لوله نفت و آسمان‌خراش‌ها از هرگونه حملات تروريستي و از بين بردن هرگونه انقلاب و قيام داخلي را برعهده دارد.

نيويورك‌تايمز ادامه داد امارات با كمك اين نيروها مي‌تواند با هر گونه ناآرامي‌ در داخل اردوگاه‌هاي مملو از كارگران چاه‌هاي نفتي يا تظاهرات دموكراسي خواهانه مردم اين كشور مشابه آنچه كه در جهان عرب در حال وقوع است، مقابله كند.



نوشته شده در   سه شنبه 27 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode