ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 آبان 1396     |     کد : 180944

حجت‌الاسلام حسینی خورنژاد:

اشعار عاشورایی از غنی‌ترین و حماسی‌ترین ذخایر فکری و احساسی مکتب شیعه است

حجت‌الاسلام حسینی خورنژاد گفت: اشعار عاشورایی از غنی‌ترین و حماسی‌ترین ذخایر فکری و احساسی مکتب شیعه است.

حجت‌الاسلام حسینی خورنژاد گفت: اشعار عاشورایی از غنی‌ترین و حماسی‌ترین ذخایر فکری و احساسی مکتب شیعه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام حسینی خورنژاد رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آذرشهر در دیدار با ایمان زاده رئیس کانون مداحان این شهرستان گفت: اشعار عاشورایی از غنی‌ترین و حماسی‌ترین ذخایر فکری و احساسی مکتب شیعه است و برخی از شاعران نیز هستند که تمام شهرت خود را مدیون این ذخیره‌ی فکری و احساسی شیعه هستند.

وی با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی در اشعار عاشورایی تصریح کرد: قبل از انقلاب شعرا بیشتر بر جنبه‌ی تاریخی، روحی و عاطفی واقعه تاکید داشتند و کمتر شعر را در این دوره می‌توان یافت که در آن به پیام، معارف بلند، مرثیه و انگیزه‌ی قیام امام اشاره شده باشد. اغلب اشعار بر بزرگی و هولناکی واقعه‌ی عاشورا و مصائب اهل بیت شعر گفته‌اند. اما بعد از انقلاب اسلامی (که خود ریشه‌ها و افکار خود را از عاشورا و پیام آن گرفته است)، اشعار عاشورایی مفهوم تازه‌ای به خود گرفت و معارف عاشورا و هدف قیام امام حسین به اشعار راه یافت. شاعران معاصر هم ظلم ناحق و مظلومیت سیدالشهدا را در اشعار خود بیان می‌کنند و هم از زاویه‌ی ظلم‌ستیزی قیام، حرکت انقلابی و مصلحانه‌ی امام حسین و عاقبت کار یزیدیان و عزت خاندان اهل بیت نگاه می‌کنند. شاعران دوران معاصر سعی کرده‌اند در اشعارشان «در کربلا چه شد؟» را به «چرا اتفاق افتادن این واقعه» تبدیل کنند و اهداف والای و ارزش‌هایش را بیان کنند.

حجت‌الاسلام حسینی خورنژاد با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی در کشور افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (َع)، خود از عاشورای سال ۴۲ به‌طور جدی آغاز شد و به تاسی از این قیام و اهداف آن انقلاب ما شکل گرفت و پیروز شد. شعر عاشورایی امروز هم در واقع محرکی است برای مبارزه و ایستادگی در برار ظلم و دفاع از مظلوم و به اوج رساندن حس ایثارگری و دفاع از حق و حقیقت. پس از انقلاب شعر عاشورایی دوباره قوت گرفت و در دوران دفاع مقدس نیز، اشعاری با مضامین عاشورایی در مدح مدافعان کشورمان سروده شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آذرشهر با ارزشمند دانستن برگزاری سوگواره شعر عاشورایی در این شهرستان خاطر نشان کرد: برنامه های فرهنگی از چنین دست برای نشر فرهنگ عاشورایی و ایجاد فضای مناسب برای شاعران جوان برای ارائه شعر های جدید و تجربه موقعیت هایی در سطح استان و مابین استانی، ارزش فراوان دارد، که انشاالله در آینده شاهد گسترش چنین برنامه هایی از نظر کمی و کیفی باشیم.


نوشته شده در   سه شنبه 23 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode