ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 اسفند 1389     |     کد : 16776

تهديدها عليه جمهوري اسلامي رو به كاهش است

دكتر لاريجاني: جايگاه جمهوري اسلامي ايران در منطقه روز به روز در حال ارتقاء است.

دكتر لاريجاني: جايگاه جمهوري اسلامي ايران در منطقه روز به روز در حال ارتقاء است.
«شرايط جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان بر اثر اتخاذ رويكرد مقاومت تثبيت شده است و منحني تهديدها نه فقط رو به صعود نيست، بلكه كاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار ما دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز در همايش پدافند غير عامل با رويكرد فني و مهندسي با اعلام اين مطلب، پدافند غيرعامل را يك موضوع پراهميت براي حيات بشري دانست و تأكيد كرد: اگر امروز بخواهيم امنيت مناسب و آرامش معقول داشته باشيم، بخشي از آن به پدافند غيرعامل مربوط مي‌شود.

وي با اعلام اين كه در دنياي امروز جنس تهديدها عوض شده و اين مسأله اهميت مقوله پدافند غيرعامل را روزافزون كرده است، ادامه داد: سرمايه‌گذاري در اين بخش مي‌تواند تهديدها را كاهش دهد، اما به اين مقوله نبايد تك‌بعدي نگاه كرد، بلكه بايد براي پدافند غيرعامل به عنوان يك چرخه برنامه‌ريزي انجام داد.

لاريجاني با اشاره به اين كه يك بخش از تهديدها عام و براي همه كشورهاست و برخي جنبه‌هاي آن اختصاصي است، افزود: گاهي در ادبيات سياسي مي‌گويند اگر كشوري به موقعيت ژئواستراتژيك برسد، بازدارندگي ايجاد مي‌شود، اما اين امر هم نسبي است، بنابراين بايد به‌طور طبيعي تهديدها را در جهان امروز رصد كنيم.

رئيس مجلس بدترين نوع تهديد براي جهان امروز را سلاح‌هاي هسته‌اي و شيميايي اعلام كرد و افزود: مسأله خلع سلاح امروز به يك فريب و ژست سياسي تبديل شده است و كشورها بايد در مقابل اين تهديدها مقاوم شوند.

لاريجاني با اعلام اين كه جمهوري اسلامي در شرايط فعلي بسيار كمتر از گذشته مورد تهديد است تأكيد كرد: وزن و جايگاه جمهوري اسلامي در منطقه روز به روز افزايش يافته است و در اين زمينه نبايد به صدهاي بلند آن‌ها كه داراي وزن هم نيستند، توجه كرد.

وي در اين خصوص به رفتار جمهوري اسلامي ايران در تبادل جنبش‌ها و انقلاب‌هاي اخير در جهان اسلام اشاره كرد و افزود: رفتار سياسي ايران در دوره‌هاي مختلف بيانگر يك نوع صداقت در برخورد با جنبش‌هاي اخير است كه با حمايت قاطع از آنان، الهام‌بخشي را از كشورمان به آنان تسري داده است.

وي با تأكيد بر اين مطلب كه ابرقدرت‌ها اين حركت جمهوري اسلامي ايران را نوعي مزاحمت تلقي مي‌كنند، افزود: اين اقدام جمهوري اسلامي ايران براي برخي از ديكتاتورهاي كوچولو منطقه هم كه فقط ياد گرفته‌اند به مردم خود ظلم و ستم كنند و در برابر قدرتمندان زانو بزنند، نوعي مزاحمت است.

رئيس مجلس با اشاره به سخاوتمندي جمهوري اسلامي نسبت به كشورهاي منطقه كه در جنگ تحميلي از صدام جنايتكار حمايت كردند، افزود: ما نخواستيم بعد از جنگ تحميلي مراوده‌هاي دوستانه خود را با اين كشورها به‌هم بزنيم و تصور ما هم اين بود كه اين كشورها از تحولات منطقه‌اي درس بگيرند، اما متأسفانه در اين مدت نوك پيكان حمله آنها به سمت جمهوري اسلامي ايران بود.

لاريجاني با اشاره به انتشار اسناد ويكي‌ليكس و درخواست برخي از اين كشورها براي حمله آمريكا به ايران گفت: ما امروز از اين دوره‌ها گذشته‌ايم و ايران در وضع تثبيت قرار گرفته است و ديگر آن‌ها نمي‌توانند عليه ايران رفتاري خصمانه داشته باشند.

رئيس مجلس همچنين به موضع‌گيري دوگانه قدرت‌هاي سلطه‌گر نسبت به جنبش‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال در قضيه ليبي آن‌ها ژست بين‌المللي و منطقه‌اي مي‌گيرند اما در باطن مي‌خواهند به اين كشور زمان بدهند. اما جمهوري اسلامي ايران كه از اراده ملت‌ها حمايت مي‌كند، پنهان‌كاري يا مانند برخي كشورها دوگانه عمل نكرد.

وي با اشاره به اين كه دوران تحكم‌آميز آمريكا در جهان پايان يافته است به اظهارات خانم كلينتون در سنا اشاره كرد و گفت: خانم كلينتون گفته است ما به جنبش‌هاي اخير كمك مي‌كنيم، اما انقلابيون مي‌گويند ما نمي‌خواهيم شما در امور كشورمان دخالت كنيد و من اميدوارم كه آمريكايي‌ها اين پيام را به درستي درك كرده باشند.

رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح مواد برنامه پنجم در بخش پدافند غيرعامل پرداخت و گفت: برخي نقاط آسيب‌پذير داريم مانند بافت‌هاي فرسوده كه مي‌تواند برايمان مشكلاتي ايجاد كند.

وي افزود: دولت در برنامه پنجساله موظف شده است سالانه 10 درصد از بافت‌هاي فرسوده را احيا كند و اگر اين برنامه عملياتي شود، مقدار زيادي از نگراني‌ها كم خواهد شد.

رئيس مجلس با اعلام اين كه ساخت و سازها در شهرها مانند برج‌ها و مراكز حساس هم از روش علمي باتوجه به استانداردهاي پدافند غيرعامل برخوردار نيست اضافه كرد: در برنامه پنجم شهرداري‌ها مكلف شده‌اند مقرارت ملي ساختمان را رعايت و با متخلفان به‌شدّت برخورد كنند.

رئيس مجلس با تأكيد بر اين كه معطوف كردن اراده مردم به پدافند غيرعامل بسيار ضروري است اضافه كرد: پدافند غيرعامل نبايد فقط در دستگاه‌هاي اجرايي خلاصه شود، بلكه بايد اين امر به عنوان مسأله ملي و باور عمومي تبديل شود.

لاريجاني با درخواست از رسانه‌ها براي اهتمام جدي به اين مسأله گفت: مشكل اساسي كشور اين است كه سندهاي بالادستي مانند سياست‌هاي كلي و برنامه‌هاي پنجساله داريم، اما به دليل اين كه اين مسائل در بودجه ديده نمي‌شود به فراموشي سپرده مي‌شود، پس بايد تلاش كنيم برنامه‌هاي فرادستي در بودجه ديده شود.


نوشته شده در   سه شنبه 24 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode