ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 اسفند 1389     |     کد : 16195

جشنواره‌هاي قرآني آيات ، برنامه‌ها و دست آوردها و دستاوردها

نشست خبري اختتاميه نخستين منظومه جشنواره قرآني آيات فجر ديروز با حضور سيد‌محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدي رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور در سالن شوراي فرهنگ عمومي برگزار شد.

سید محمد حسینی: خبرنگار اعتدال/مريم علئي؛ سيد‌محمد حسيني ،جشنواره‌هاي قرآني آيات را بسترساز قالب کردن حاکميت گفتمان قرآن در کشور دانست و ابراز کرد: جشنواره منظومه آيات علاوه بر سطح ملي مي‌تواند با ايجاد وحدت در عرصه بين‌المللي اصل وحدت اسلامي را رقم بزند، از اين رو تداوم برگزاري آن در کنار ديگر جشنواره‌ها در دستور کار وزارت ارشاد قرار گرفته است.
نشست خبري اختتاميه نخستين منظومه جشنواره قرآني آيات فجر ديروز با حضور سيد‌محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدي رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور در سالن شوراي فرهنگ عمومي برگزار شد.
در ابتداي اين نشست سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در کنار برگزاري جشنواره‌هاي فيلم، موسيقي، شعر، تئاتر و هنرهاي تجسمي فجر، برگزاري منظومه‌ جشنواره‌هاي قرآني آيات را نيز از سال جاري وجهه همت خود قرار داده است.
وي با بيان اين مطلب که با وجود تلاش‌هاي انجام شده به برکت نظام مقدس جمهوري اسلامي مردم هنوز آن‌طور که بايد با قرآن آشنا و مأنوس نيستند، اظهار کرد: خوشبختانه با تدابير رهبر معظم انقلاب و اهتمام نظام اسلامي اقدامات مثبتي همچون برپايي نمايشگاه بين‌المللي قرآن، برگزاري مسابقات مختلف و انعکاس فعاليِت‌هاي قرآني در رسانه‌ها صورت گرفته است.
حسيني با اشاره به فعاليت دو هزار مؤسسه قرآني با نظارت و حمايت وزارت ارشاد و ديگر دستگاه‌هاي فرهنگي تصريح کرد: وزارت ارشاد بر آن است تا فعاليت‌ اين مؤسسات را از پرداخت صرف به حفظ، قرائت و مفاهيم خارج کرده و مضامين و آيات وحي را در قالب هنر به مردم و حتي جهانيان بشناساند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توليدات قرآني را بسترساز جذب علاقه عموم مردم دانست و بيان کرد: اکران فيلم سينمايي ملک سليمان که رکورد گيشه‌ها را پس از چند سال شکست و نيز برگزاري منظومه جشنواره‌هاي قرآني آيات که 15 استان را به طور مستقيم درگير خود کرده بود اين ادعا را اثبات مي‌کند.
وي جشنواره‌هاي قرآني آيات را بسترساز قالب کردن حاکميت گفتمان قرآن در کشور دانست و ابراز کرد: اين جشنواره علاوه بر سطح ملي مي‌تواند با ايجاد وحدت در عرصه بين‌المللي اصل وحدت اسلامي را رقم بزند، از اين رو تداوم برگزاري آن در کنار ديگر جشنواره‌ها در دستور کار وزارت ارشاد قرار گرفته است.
وي با ابراز قدرداني از استان‌هاي مختلف در برگزاري جشنواره‌هاي متنوع اين منظومه بيان کرد: اصفهان ميزباني جشنواره ملي فيلم کوتاه قرآني و داوري 143 اثر، سمنان ميزباني جشنواره هنرهاي مفهومي، فارس ميزبان جشنواره خوشنويسي و خطاطي قرآني با دريافت 874 اثر و قم ميزباني جشنواره نرم‌افزارهاي قرآني به هفت زبان اردو، ترکي آذري و استانبولي، مالايي، عربي و انگليسي را عهده‌دار بوده‌اند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: برگزاري جشنواره کاريکاتور، گرافيک و هنرهاي حجمي به ميزباني استان گلستان و داوري 840 اثر که در نهايت 14 مورد آن شايسته تقدير شناخته شده، جشنواره عکاسي به ميزباني گيلان، تذهيب با محور مکتب خراساني و ميزباني خراسان رضوي ديگر رشته‌هاي اين منظومه جشنواره‌ها را شامل مي‌شود.
حسيني با بيان اين مطلب که قرآن به دليل اعجاز‌هاي لفظي، بلاغي و موسيقيايي از ديرباز نقطه اتکاي بسياري از فعاليت‌هاي فرهنگي بوده است، عنوان کرد: همواره ميان قرآن و هنر ارتباطي تنگاتنگ برقرار بوده است و اين جشنواره سعي کرده از طريق آموزش‌هاي جانبي اين ارتباط را عمق و وسعت بيشتري ببخشد.
وي با اشاره به برگزاري جشنواره بلوتوث‌هاي قرآني به همت خبرگزاري قرآني ايران در طول برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن اعلام کرد: 72 هزار بلوتوث در اين مدت به دبيرخانه ارسال شد که در نهايت 160 اثر به عنوان برگزيده و 11 اثر به عنوان شايسته تقدير در اختتاميه منظومه جشنواره‌ها معرفي و تجليل مي‌شوند.
حسيني درباره ديگر جشنواره‌هاي اين منظومه قرآني گفت: جشنواره مطبوعات قرآني مبين به ميزباني استان تهران، شعر به زبان‌هاي عربي، انگليسي و ترکي، نقاشي، وبلاگ‌نويسي، فيلمنامه‌نويسي، نمايشنامه‌نويسي و ايده‌هاي قراني و صنايع دستي ديگر رشته‌هاي اين جشنواره به شمار مي‌رود.
حسيني با اعلام تصميم قاطع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي برگزاري اين منظومه جشنواره‌‌اي در سال‌هاي آتي تصريح کرد: همسو با اين رويکرد در دوره‌هاي بعدي علاوه بر اختصاص اعتبارات بيشتر امکان حضور هنرمندان در رشته‌هاي متنوع‌تر نيز فراهم مي‌شود.
وي درباره تصميم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي جذب نيروي انساني در اين وزارتخانه از جامعه قرآني کشور اظهار کرد: مراجعات فراواني از سوي هنرمندان، نويسندگان و شعرا براي اين مهم صورت مي‌گيرد اما وزارتخانه معتقد به نقشي اثرگذارتر از يک کارمند براي آنها قايل است و در پي آن است که با بسترسازي‌هاي مناسب زمينه بروز فن و هنر آنها در رشته‌هاي مختلف را فراهم کند.
وي با ابراز تأسف از اقدام چند ماه گذشته جهان استکبار مبني بر سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان بيان کرد: خنثي‌سازي اين اقدامات موهن بايد در دو عرصه جهان اسلام و خارج آن صورت بگيرد که البته اين مهم در حال حاضر نيز توسط رايزنان فرهنگي دنبال مي‌شود و در جلسه وزراي فرهنگ کشورهاي اسلامي نيز راهکارهايي براي آن مطرح شده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قرآن را پرفروش‌ترين کتب در جهان خواند و خاطرنشان کرد: علي‌رغم سرمايه‌گذاري‌هاي جهان استکبار در زمينه‌هاي مختلف همچون سينما براي طرح عقايد کاذب خود جهان اسلام بر آن است که با اتکا به آموزه‌هاي قرآن خود را از چنگال ديکتاتورهاي حاکم خارج سازد چرا که سردمداران اين کشورها به دستورات قرآن عمل نکرده‌اند.
**** قائم‌مقام قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
ترويج دين و تبليغ فرهنگ قرآن از رسالت‌هاي اصلي وزارت ارشاد است
در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام محمدي، اظهار کرد: رابطه هنر و قرآن مغفول مانده است، از اين رو مرکز فعاليت‌هاي قرآني کشور همسو با رويکرد فرهنگي دولت و نيز با توجه به مطالبه حوز‌ه‌هاي علميه و بزرگان دين تلاش کرد تا در کنار پنج جشنواره بين‌المللي اين وزارتخانه منظومه جشنواره‌هاي قرآني آيات را نيز برگزار کند.
حجت‌الاسلام محمدي با ابراز خرسندي از توانمندي بالاي هنري در جامعه قرآني و علاقه‌مندي چشم‌گير هنرمندان به خلق آثار الهام گرفته از قرآن تصريح کرد: منظومه جشنواره‌هاي قرآني آيات شاهدي بر اين مدعاست چرا که در طول يک سال برگزاري رشته‌هاي مختلف آن بالغ بر يکصد هزار اثر فاخر به دبيرخانه آن ارسال شده و اين استقبال نشانگر مطالبه بيشتر مردم است.
قائم‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني با تأکيد بر لزوم استفاده از روش و محتواي هنر براي ترويج فرهنگ قرآن و عبوديت بيان کرد: تلاش چند هزار هنرمند قرآني در رشته‌هاي مختلف اين منظومه جشنواره‌اي در همين راستا صورت گرفته است. از اين رو وزارت ارشاد بر آن است تا به تعداد قالب‌هاي هنري خود که 50 رشته را شامل مي‌‌شود به اين منظومه تنوع رشته‌اي ببخشد.
وي با اشاره به تخصيص اعتبارات مرکز هماهنگي فعاليت‌هاي قرآني کشور براي برگزاري اين منظومه جشنواره‌اي عنوان کرد: علاوه بر اين اعتبارات ادارات ارشاد استاني و معاونت‌هاي تخصصي نيز به عنوان بازوان اجرائي اعتباراتي را به برگزاري اين جشنواره‌ها اختصاص داده‌اند که در روند مثبت آن تأثيرات مثبتي بر جاي گذاشته است.
حجت‌الاسلام محمدي با ابراز اميدواري از اهتمام نمايندگان مجلس براي اختصاص اعتبارات و بودجه‌هاي بيشتر به فعاليت‌هاي قرآني ابراز کرد: سال گذشته با همکاري نمايندگان ملت نيم درصد از بودجه دستگاه‌هاي دولتي به فعاليت‌هاي قرآني اختصاص يافت و امسال نيز با تلاش و جديت دولت بر لايحه بودجه اين اعتبار دو برابر شده اما هنوز هم وجهه اختياري دارد.
وي توجه بيشتر به فعاليت‌هاي قرآني در لايحه بودجه دولت را از ضرورت‌هاي گسترش فرهنگ غني وحي خواند و تأکيد کرد: وزارت ارشاد در سال جاري 550 مجوز فعاليت براي مؤسسات قرآني صادر کرده که هر يک از آنها به طور متوسط زمينه اشتغال 20 کارمند و آموزش سالانه يک‌هزار قرآن‌آموز را بر عهده دارد.
حجت‌الاسلام محمدي با اشاره به تصويب آئين‌نامه نظام جامع حمايت از قاريان و مدرسان قرآن در شوراي توسعه گفت: بنا بر تصويب اين آئين‌نامه فضاي مناسبي براي حمايت‌هاي لازم از فعاليت‌هاي قرآني و فعالان اين عرصه مقدس فراهم مي‌شود.
وي بزرگ‌ترين عمل به آموزه‌ِهاي قرآن را برپايي و استقرار نظام اسلامي در کشورهاي مسلمان دانست و اظهار کرد: احساس ضعف منطقي غرب در برابر اسلام و قرآن دليل انجام اقداماتي موهن همچون به آتش کشيدن مصحف شريف است در حالي که آمارها نشان مي‌دهد پس از اين حادثه همچون حادثه 11 سپتامبر استقبال جهانيان نسبت به قرآن دوچندان شده است.
رييس مرکز هماهنگي فعاليت‌هاي قرآني کشور ادامه داد: بالغ بر 114 عنوان کليدي از قرآن استخراج شده که براي مقابله و خنثي‌سازي توطئه‌هاي دشمنان با همکاري جامعه المصطفي العالميه در پايگاه‌هاي مجازي تعبيه مي‌شود.
وي با بيان اين مطلب که پروژه‌هاي استکبار به دليل ريشه داشتن در حماقت با بن‌بست مواجه مي‌شود، يادآور شد: اقدام موهن مستکبران از سوي پيروان تمامي اديان توحيدي با انزجار مواجه شد و اين نشان از خنثي شدن فعاليت‌هاي احمقانه آنها دارد.



نوشته شده در   چهارشنبه 11 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode