ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 دي 1389     |     کد : 14045

قيام مختار آغاز مي‌شود

وقتي مختار با عبدالله بن زبير وارد مذاكره شد و در قبال بيعت با او، حكومت كوفه را مطالبه كرد خيلي‌ها به او ايراد گرفتند كه مختار هم در طلب جاه و مقام است نه خون‌خواهي از امام حسين (ع).

جام جم آنلاين: وقتي مختار با عبدالله بن زبير وارد مذاكره شد و در قبال بيعت با او، حكومت كوفه را مطالبه كرد خيلي‌ها به او ايراد گرفتند كه مختار هم در طلب جاه و مقام است نه خون‌خواهي از امام حسين (ع). در چند قسمت گذشته، مخاطبان سريال مختارنامه ديدند كه مختار غيرتمندانه در برابر سپاه شاميان جنگيد و از مكه و آل زبير دفاع كرد. عبدالله بن زبير هم تلويحا به اطرافيان و بخصوص برادرانش گفت كه تصميم ندارد حكومت كوفه را به مختار بدهد.
اما با همه اينها هنوز مختار در مكه و در بيعت آل زبير است اما گوش به اطرافيان سپرده است و نظر و ديدگاه آنها را درباره ابن زبير و تصميمات او گوش مي‌كند تا بتواند تصميم نهايي خود را بگيرد.

او هدفي كاملا مشخص دارد؛ انتقام از كساني كه خون امام حسين(ع)، ياران او و اهل بيتش را برزمين ريختند و گروهي از آنان را به اسارت گرفتند. مختار اين هدف را كاملا روشن و واضح به مادرش توضيح داد. آنجا كه مادرش از او انتقاد كرد كه چرا حكومت كوفه را از آل زبير طلب كرده است؟ و مختار در پاسخ گفت: آنهايي كه كربلا را به آتش و خون كشيدند، همگي ساكن كوفه هستند و او بايد بتواند به كوفه برود و حكومت آنجا را به دست بگيرد تا بتواند انتقام بگيرد.

اما هنوز مختار در مكه است و دارد با آل زبير كژدار و مريز پيش مي‌رود تا ببيند عاقبت كار چه مي‌شود. اين تعلل او براي برخي مخاطبان شايد ناراحت‌كننده باشد اما در قسمت شانزدهم مختارنامه كه فرداشب روي آنتن مي‌رود، مختار تكليفش را با خودش روشن خواهد كرد. او بار ديگر به ديدار محمد بن حنفيه، برادر امام حسين(ع) مي‌رود تا از او براي قيام خود كسب تكليف كند. گفت‌وگوي مهمي بين اين‌دو نفر شكل مي‌گيرد و مختار از مكه مي‌رود تاقيام خود را آغاز كند. اما رفتن به كوفه آن هم با جاسوساني كه عبدالله بن زبير در شهر مكه و اطراف آن دارد كار ساده‌اي نيست اما مختار آنقدر درايت دارد كه بتواند عبدالله بن زبير را فريب دهد و از شهر خارج شود.

بنابراين در قسمت شانزدهم سريال مختارنامه بازهم شاهد بازي بي‌بديل رضا كيانيان در نقش عبدالله بن زبير خواهيم بود. كيانيان نقش ابن زبير را چنان با قدرت بازي كرده است كه تا ساليان سال در ذهن مخاطبان اين سريال خواهد ماند و البته اين نقش را مي‌توان صدرنشين پرونده بازيگري كيانيان تاكنون دانست. اين بازيگر تاكنون نقش‌هاي متفاوت و قوي زيادي بازي كرده اما نقش عبدالله بن زبير باعث شد تا او از همه امكانات و توانايي‌هاي بازيگري خود استفاده كرده تا ابن زبير را به شخصيتي ماندگار در تاريخ سريال سازي تاريخي تبديل كند.

مختار از مكه مي‌رود اما در كوفه اتفاقاتي در شرف وقوع است و تشنگان قدرت كه در كوفه زندگي مي‌كنند هركدام براي تصاحب حكومت كوفه نقشه‌اي در سر دارند. عبيدالله بن زياد براي مدتي از كوفه خارج شده است. غيبت او باعث شده تا فرمانده سپاهيان او يعني بن حريث چشم به كاخ كوفه بدوزد و بخواهد كه حاكم كوفه شود به همين دليل به مسجد مي‌رود تا خطبه بخواند و از مردم كوفه بيعت بگيرد اما عامر بن مسعود كه از ثروتمندان كوفه است،پيش‌دستي مي‌كند و مقابل او مي‌ايستد و نمي‌گذارد او به منبر برود. عامر بن مسعود هم بدش نمي‌آيد از هرج و مرج كوفه استفاده كند و حكومت را به دست بگيرد. نقش بن حريث را مصطفي طاري بازي مي‌كند و نقش عامربن مسعود به عباس اميري سپرده شده است.

در كوفه خبرهاي‌ ديگري هم هست. سليمان بن صرد خزايي كه در زمان قيام مسلم بن عقيل و امام حسين(ع) ترجيح داده بود سكوت كند، اكنون از كرده خويش پشيمان است. او ياران قديم را گرد هم جمع مي‌كند تا مقدمات قيام توابين را آماده كند؛ قيامي كه پيش از قيام مختار شكل مي‌گيرد و سليمان در جريان اين قيام كشته مي‌شود.

نقش سليمان را ولي‌الله شيراندامي بازي مي‌كند.

در قسمت شانزدهم سريال مختارنامه شام در عزاي يزيد نيز به نمايش درمي‌آيد. مرگ يزيد باعث مي‌شود پايه‌هاي حكومت امويان تضعيف شود. در اين قسمت عمرسعد(مهدي فخيم‌زاده) و شمر(محمد فيلي) نيز حضور دارند.


نوشته شده در   پنجشنبه 23 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode