ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 آذر 1389     |     کد : 13019

دي‌كاپريو، ميراث رازداري را افشا مي‌كند

لئورنادو دي‌كاپريو، بازيگري كه از سال 1997 و پس از موفقيت درام حادثه‌اي «تايتانيك» به صورت يكي از مطرح‌ترين بازيگران تاريخ سينما درآمد، دوباره به دنياي تلويزيون برمي‌گردد.

جام جم آنلاين: لئورنادو دي‌كاپريو، بازيگري كه از سال 1997 و پس از موفقيت درام حادثه‌اي «تايتانيك» به صورت يكي از مطرح‌ترين بازيگران تاريخ سينما درآمد، دوباره به دنياي تلويزيون برمي‌گردد. او كه حرفه بازيگري را به عنوان بازيگر نوجوان با حضور در چند مجموعه تلويزيوني در آغاز دهه 90 شروع كرد، اين بار به عنوان تهيه‌كننده ـ و شايد كارگردان ـ با رسانه تلويزيون همكاري مي‌كند.
جنجالي در تاريخ آمريكا

آنچه دي‌كاپريو را متمايل به همكاري كرده، قصه كتاب «ميراث رازداري» است كه با ماجراجويي‌هاي تاريخي خود توانسته ميليون‌ها دوستدار دنياي كتاب را جذب خود كند. در شرايطي كه شركت فيلمسازي دي‌كاپريو به نام «آپيان وي» با همكاري كمپاني برادران وارنر در تدارك توليد نسخه سينمايي قصه اين كتاب است، همزمان با آن يك مجموعه تلويزيوني مستند هم با نگاهي به اين قصه تهيه و توليد خواهد شد. كمپاني برادران وارنر كه تهيه‌كننده اصلي اين مجموعه است، قصد دارد بجز دي‌كاپريو از همكاري چند هنرمند سرشناس ديگر سينما هم براي تهيه آن كمك بگيرد.

مستند تلويزيوني ميراث رازداري در 13 اپيزود تهيه خواهد شد و در هر قسمت به بررسي وضعيت يك چهره تاريخي يا يك موقعيت تاريخي پرسر و صداي دهه 60 و 70 ميلادي آمريكا خواهد پرداخت. دي‌كاپريو تا به حال براي تهيه 3 الي 4 قسمت اين مجموعه اعلام همكاري كرده است و احتمال زيادي وجود دارد كه شركت آپيان وي او، در توليد اپيزودهاي ديگر آن هم همكاري كند. اين بازيگر براي كارگرداني اين اپيزودها هم اعلام آمادگي كرده است و اين در حالي است كه مسوولان كمپاني برادران وارنر در اولين قدم همكاري مشترك تلويزيوني، از دي‌كاپريو خواسته‌اند راوي اين اپيزودها هم باشد و متن تاريخي مربوط به اين اپيزودها را بخواند.

قصه كتاب ميراث رازداري به يكي از جنجالي‌ترين بخش‌هاي تاريخ معاصر آمريكا مي‌پردازد، بخشي كه در كنار پرسروصدا بودن هنوز هم در هاله‌اي از ابهام وجود دارد و گمانه‌زني‌هاي مختلف سياسي پيرامون آن پس از چند دهه كه از آن دوران مي‌گذرد، ادامه دارد. اين كتاب كه براساس مستندات تاريخي و واقعي توسط لامار والدرون و تام هارتمان نوشته شده، ترور جي‌.اف. كندي را به عنوان مضمون اصلي قصه خود دارد. كمپاني برادران وارنر كه 2 دهه قبل درام سياسي موفق و افشاگرانه «جي‌اف‌كي» را با بازي كوين كاستنر (و به كارگرداني اليور استون)‌ روي پرده سينماها داشت، قصد دارد با نزديك شدن پنجاهمين سال ترور جي‌.اف. كندي فيلم و مجموعه تلويزيوني ميراث رازداري را آماده نمايش عمومي كند. نسخه سينمايي ميراث رازداري با بازي لئوناردو دي‌كاپريو در نقش اصلي سال 2013 (همزمان با پنجاهمين سال ترور كندي)‌ روي پرده سينماها خواهد رفت، اما مجموعه مستند آن، كمي زودتر از نمايش عمومي نسخه سينمايي‌اش خواهد بود.

از ترور كندي تا رسوايي واترگيت

ميراث رازداري در كنار قصه ترور كندي درباره يك سري از ديگر مسائل مهم سياسي و اجتماعي روز جامعه آمريكا در آن ايام هم بحث خواهد كرد. يكي از اين مسائل ترور مارتين لوتركينگ، رهبر سياهپوست و معترض آن ايام و مبارزات حق‌طلبانه‌اش براي كسب آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي براي اقليت‌هاي رنگين‌پوست جامعه آمريكاست. بحران موشكي كوبا و رسوايي واترگيت از ديگر مباحثي هستند كه در كتاب فوق مطرح مي‌شوند. نام جي.اف. كندي و مارتين لوتركينگ مترادف با نام كارلو مارچلو رهبر گروه‌هاي گنگستري آن ايام آمريكاست. مارچلو كه اصليتي ايتاليايي داشت در آن دوران فرمانرواي دنياي جنايتكارانه و مافياي زيرزميني ايالت لوئيزيانا و بخش مهمي از تگزاس بود. گفته مي‌شود او كه با تعدادي از اعضاي بانفوذ حكومتي در ارتباط بود عامل اصلي ترور كندي و لوتركينگ است. كتاب ميراث رازداري براساس مداركي نوشته شده كه براساس آن، جك ون لانينگهام، مامور و خبرچين اداره پليس از سوي اف.بي.آي مامور نفوذ در گروه گنگستري مارچلو شد. او كه توانست به صورت چهره مورد اعتماد مارچلو در آيد، از زبان خود او اقرار به قتل جان. اف. كندي را گرفت. عمليات مخفي پليس و اعترافات مارچلو براي چند دهه به صورت مخفي نگه داشته شد تا اين كه والدرون و هارتمان كتاب ميراث راز‌داري خود را سال 2009 منتشر كردند.

كارلوس مارچلو كه سال 1993 مرد،‌ هنوز دستمايه اصلي يك فيلم سينمايي يا مجموعه تلويزيوني در نيامده است، ولي مجموعه ميراث رازداري در اپيزودهاي مختلف خود به او هم اهميتي به اندازه كندي و ديگر شخصيت‌هاي تاريخي خواهد داد. كتاب 9000 صفحه‌اي ميراث رازداري ـ كه مطالعه آن از سوي جورج دي‌كاپريو پدر لئوناردو دي‌كاپريو به وي پيشنهاد شد ـ حاوي يك سري اطلاعات تازه تاريخي درباره دهه شصت ميلادي كشور آمريكاست و يك تيم تحقيق تاريخي تلويزيوني، هم‌اكنون مشغول جمع‌آوري مستندات تاريخي از قبيل فيلم خبري، عكس و دست‌نوشته هستند تا 13 اپيزود مجموعه با كمك آنها شكل يك كار كامل تلويزيوني را به خود بگيرد. تهيه‌كنندگان مجموعه براي توليد‌آن هزينه‌اي 15 ميليون دلاري را در نظر گرفته‌‌اند و منتقدان تلويزيوني از هم‌اكنون براي آن پيش‌بيني يك پخش جنجالي و موفق را كرده‌اند و مي‌گويند، ميراث رازداري هنگام پخش از تلويزيون تبديل به يكي از پربيننده‌ترين كارهاي مستند تاريخ اين رسانه خواهد شد. هنوز فيلمسازاني كه بايد 13 اپيزود مجموعه را كارگرداني كنند انتخاب نشده‌اند و قرار است بجز دي‌كاپريو، چند بازيگر و چهره سرشناس ديگر سينما نيز به عنوان راوي قسمت‌هاي مختلف مجموعه با آن همكاري كنند.

پيروزي در قاب تلويزيون

لئوناردو دي‌كاپريو بازيگري را از 16 سالگي با حضور در مجموعه تلويزيوني «بيروني‌ها» سال 1990 شروع كرد. او در يكي از اپيزودهاي اين مجموعه در نقش يك بچه مدرسه‌‌اي ظاهر شد كه با يكي از همكلاسي‌هاي خود دعوا مي‌كند و نقش مهمي در آن نداشت. بيلي باب تورنتن و ديويد آركت در كنار 3 نويسنده فيلمنامه مجموعه (كه چهره‌هاي مطرحي نبودند)‌ نقش‌‌هاي اصلي بيروني‌ها را بازي كردند. نكته مهم در ارتباط با اين مجموعه اين است كه خط اصلي قصه آن از فيلم معروفي به همين نام گرفته شده بود كه فرانسيس فوردكاپولا سال 1983 ساخته بود. بيروني‌ها در يك فصل 13 اپيزودي تهيه شد. «لسي تازه وارد» دومين مجموعه‌‌اي بود كه دي‌كاپريو سال 1990 بازي كرد و به روي آنتن فرستاد. او در اين مجموعه 32 اپيزودي (كه در دو فصل تهيه شد)‌ نيز نقش مهمي نداشت و فقط در 2 اپيزود آن بازي كرد.

مجموعه كمدي درام «والدين» كه پخش از آن سال‌هاي 1990 و 1991 ادامه داشت،‌ براي دي‌كاپريو نقش مهم‌تري داشت. اين بازيگر در تمام 12 اپيزود مجموعه حضور داشت و نقش يكي از كاراكترهاي اصلي را به عهده گرفت، اما آنچه در رابطه با اين مجموعه بايد مد نظر داشت اين است كه تمام 8 بازيگر مهم و اصلي آن، نقش‌هاي يكساني داشتند و همه‌شان به يك اندازه جلوي دوربين تلويزيون حضور پيدا كردند. دي‌كاپريو با پخش اين مجموعه بيشتر از گذشته مورد توجه فيلمسازان قرار گرفت و اين در حالي بود كه او در همين ايام در 2 مجموعه تلويزيوني ديگر هم بازي كرده بود. دي‌كاپريو سال‌هاي 1991 و 1992 در 3 مجموعه ديگر تلويزيوني هم ظاهر شد كه در آنها ايفاگر نقش‌هاي مهمي بود. پس از پايان بازي در مجموعه كمدي خانوادگي «افزايش رنج‌ها» بود كه از سوي مايكل كاتن جونز دعوت به بازي در فيلم سينمايي «زندگي اين بچه» در كنار رابرت دنيرو و الن باركين شد. پخش مجموعه «افزايش رنج‌ها» از سال 1985 شروع شده بود و قصه خانواده‌‌اي پردردسر و پرجنب‌وجوش را تعريف مي‌كرد كه پدر و مادر آن خانواده روزنامه‌نگار و تاجر بودند.

دي كاپريو در فصل هفتم و پاياني اين مجموعه به جمع بازيگران آن پيوست. او در فاصله سال‌هاي 1991 و 1992 در 32 اپيزود از كل 165 اپيزود آن ظاهر شد. دي‌كاپريو پس از پايان همكاري با عوامل توليد اين مجموعه و حضور در فيلم‌هاي سينمايي تمام فعاليت هنري‌اش را معطوف به حضور در جلوي دوربين سينما كرد و ديگر همكاري با مجموعه‌ها و كارهاي تلويزيوني نداشت. بازگشت دوباره اين بازيگر به دنياي تلويزيون در شرايطي است كه دست‌اندركاران رسانه تلويزيون، نگاه ديگر و متفاوتي به او و كارهايش دارند. آنها حضور دوباره دي‌كاپريو در جمع همكاران قديمي خود را يك پيروزي و موفقيت براي صفحه كوچك تلويزيون ارزيابي مي‌كنند.

منبع: كامينگ سون / مترجم: كيكاووس زياري




نوشته شده در   دوشنبه 29 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode