ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 آذر 1389     |     کد : 12230

مونيچلي كارگردان مشهور درگذشت

ماريو مونيچلي، يکي از برجسته‌ترين كارگردان هاي دوران پس از جنگ ايتاليا درگذشت.مونيچلي از چند روز پيش براي درمان سرطان در بيمارستان سن‌جيوواني در حومه رم بستري شده بود.

ماريو مونيچلي، يکي از برجسته‌ترين كارگردان هاي دوران پس از جنگ ايتاليا درگذشت.مونيچلي از چند روز پيش براي درمان سرطان در بيمارستان سن‌جيوواني در حومه رم بستري شده بود.
بنا به گزارش خبرگزاري‌ها مونيچلي در رم خودکشي کرده است. گفته مي‌شود که كارگردان 95 ساله خود را از پنجره اتاقي در طبقه پنجم بيمارستاني که در آن بستري بود بيرون پرتاب کرده است.
مونيچلي، با کمدي‌هاي واقع‌گرايانه، "نمک" جنبش جدي و تلخ نئورئاليسم ايتاليا شناخته مي‌شد.

مونيچلي کارگرداني در سينما را در سال 1939 شروع کرد، اما در سال هاي پس از جنگ جهاني دوم و در ارتباط با سبک نئورئاليسم بود که کمدي تلخ او شکل گرفت.

ماريو مونيچلي جوايز بسياري دريافت کرد و چهار بار نامزد دريافت اسکار بهترين فيلم خارجي سال شد.
مونيچلي براي فيلم "جنگ بزرگ" (1958) از جشنواره سينمايي ونيز جايزه "شير طلايي" دريافت کرد.
او سه بار از جشنواره سينمايي برلين جايزه "خرس نقره‌اي" دريافت کرد.
مونيچلي بيش از 70 فيلم سينمايي کارگرداني کرد. او در کمدي‌هاي انتقادي خود زندگي ساده مردم عادي را روايت مي‌کند که در موقعيت‌هايي خطير قرار مي‌گيرند.

فيلم سينمايي "بورژواي کوچک کوچک" محصول سال 1977 مورد استقبال فراوان قرار گرفت.اين فيلم داستان زندگي پدري است که قاتل پسر خود را دستگير مي کند و او را در منزل خود شکنجه مي‌دهد و به قتل مي‌رساند.

فيلم‌هاي مونيچلي در به شهرت رسيدن بازيگراني مانند مارچلو ماستروياني، ويتوريو گاسمن و کلوديا کارديناله مؤثر بود. او بارها با توتو و آلبرتو سوردي، دو کمدين مشهور ايتاليا همکاري کرد.

از ميان فيلم‌هاي مونيچلي "زندگي سگي"، "دزد و پاسبان‌ها"، "توتو به رم مي‌‌رود"، "دردسر بزرگ در خيابان‌ مدونا" و "پدران و پسران" معروفيت بيشتري دارند.

فيلم سينمايي "مرحوم ماتيا پاسكال" محصول 1985 با هنرنمايي مارچلو ماستروياني در نقش ماتيا پاسکال از برجسته‌ترين کارهاي اين كارگردان به شمار مي‌رود. اين فيلم بر پايه داستاني از لوييجي پيراندلو، نمايشنامه‌نويس نامي ايتاليا، ساخته شده است.
مونيچلي به عقايد چپ گرايش داشت و اغلب در برابر دولت‌هاي محافظه‌کار کشور خود موضع مي‌گرفت.

بي بي سي



نوشته شده در   چهارشنبه 10 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode