ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 آبان 1389     |     کد : 11636

بيست‌وهفتمين جشنواره‌ فيلم كوتاه تهران آغاز شد

بيست‌وهفتمين جشنواره‌ بين‌المللي فيلم كوتاه تهران ساعاتي پيش به‌طور رسمي كار خود را آغاز كرد.

به گزارش ايسنا ، در ابتداي اين مراسم، هاشم ميرزاخاني ــ دبير جشنواره و مديرعامل انجمن سينماي جوانان ــ پيام رييس‌جمهور را به اين جشنواره خواند و در سخنان كوتاهي اظهار كرد: از آنجا كه فيلم كوتاه همواره مطالب را به ‌شكل كوتاه و شيوا بيان مي‌كند ، من هم امشب صحبت زيادي نمي‌كنم و به‌صورت اجمالي به بيان چند نكته‌ كوتاه اكتفا مي‌كنم.

ميرزاخاني افزود: امسال و در اين جشنواره، براي نخستين‌بار نمايش فيلم‌ها به‌ صورت hd در نظر گرفته و براي نخستين‌بار فيلمي كوتاه براي اين جشنواره ساخته شده است. معمولا در جشنواره‌هاي مطرح، يك فيلم كوتاه براي جشنواره ساخته مي‌شود اما ما معمولا فقط براي جشنواره‌ها تيزر داريم. امسال خوشبختانه جشنواره‌ فيلم كوتاه به‌جز دو تيزر، يك فيلم هم دارد.

وي اظهار اميدواري كرد كه امسال شاهد جشنواره‌اي پويا باشيم.

در ادامه ، مراسم يادبود و گرامي‌داشت زنده‌ياد منوچهر حقاني‌پرست برگزار شد و مهدي مسعودشاهي به بيان خاطراتي از زنده‌ياد حقاني‌پرست پرداخت.

مسعودشاهي بيان كرد: از سال 1359 كه به اداره‌ي ارشاد وارد شدم، افتخار داشتم كه با ايشان آشنا شوم. زنده‌ياد حقاني‌پرست فردي بسيار پرتلاش و پرانرژي بود و تلاش مي‌كرد ، به افق‌هاي روشن برسد. او در تلاش بود تا هر آنچه را كه مي‌داند به دوستان خود بياموزد و از آن‌جا كه از تحصيل‌كرده‌هاي خارج از كشور بود، مطالب متعددي را با ايثار فراوان به ديگر فيلم‌سازان كشور آموزش داد.او در همان سال 1359، فيلم «توجيه» را ساخت. اين فيلم از نخستين فيلم‌هايي بود كه در دوران بعد از انقلاب در ارتباط با مسائل اعتقادي ساخته شد.

پس از سخنان مسعودشاهي، با حضور معاون سينمايي وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي، لوح تقديري به خانواده‌ي زنده‌ياد حقاني‌پرست داده شد.

راضيه تجار ــ همسر منوچهر حقاني‌پرست ــ پس از گرفتن لوح، با تشكر از بانيان جشنواره‌ فيلم كوتاه تهران، گفت: براي من بسيار سخت است كه بخواهم از كسي كه سال‌ها در كنار او بودم و با يكديگر همراه و همقدم بوديم، بگويم. حقاني‌پرست واقعا فردي خلاقي بود و مسيري كه طي مي‌كرد، با شناخت توأم بود و در اين مسير، او به‌جز آنچه در واقعيت ارائه كرد، نيمه‌ ديگري هم داشت كه آن نيمه مغفول واقع شده بود.

وي افزود: طي يك دهه، برخوردهاي بسيار بدي با او شد و او مجبور شد، خلاقيت خود را فراموش كند اما خوشحالم كه در سال‌هاي اخير، دوباره لبخند به لبان او آمد. البته متأسفم كه اين موضوع هم ناكام ماند.

تجار در پايان، به تشكر از جواد شمقدري پرداخت و گفت: شمقدري دوباره حقاني‌پرست را يافت اما متأسفانه دست مرگ اجازه نداد. من اميدوارم كه پسرش، پيمان حقاني‌پرست راه پدر را در كنار دوستان پدر ادامه دهد.

جواد شمقدري نيز در اين مراسم اظهار كرد: مديريت جديد سينماي جوان با همكاري دوستان ديگر در تلاش است، فصل و دوره‌ جديدي را در اين انجمن و در سينماي جوان افتتاح كند. اين سينما و سينماي كوتاه كه در طول سال‌هاي گذشته، قدر آن را ندانسته و به آن اهميت نداده‌ايم، اكنون تلاش مي‌شود با همكاري شما فيلم‌سازان، اين انجمن و اين سينما دوباره احيا شود.

معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: فيلم‌سازان جوان خيلي دوست دارند كه سريع به يك قالب و هويت برسند. اين انگيزه اگرچه خوب است، اما نبايد براي رسيدن به آن شتاب شود. ما بايد بگذاريم انگيزه‌هاي دروني ما را به سينما راهنمايي كنند. تقليد در سينما يكي از آفاتي است كه راه رشد سينماگر را مي‌بندد. البته در اين ميان، سيستم‌هاي آموزشي هم از اهميت ويژه‌اي برخوردارند و لازم است كه در آن‌ها نوعي دگرگوني صورت گيرد تا مبادا اين آموزش‌ها، فيلم‌ساز جوان را به برخي قالب‌هاي خاص محدود كند.

شمقدري در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: امروز در دنيا در امر رسانه‌ و تصوير با نظامي يك‌سويه مواجه هستيم كه بايد تغيير كند. شما فيلم‌سازان كوتاه، آينده‌ي سينماي ايران و جهان را در دست داريد و بايد تلاش كنيد، سينماي جهان را از يك جريان غالب كه تحت حاكميت آمريكاست، خارج كنيد.

در ادامه اين مراسم، از سه سرپرست برتر انجمن سينمايي جوانان در شهرستان‌ها تقدير شد و سيروس فنايي مسئول دفتر سنندج، كريم فائقيان مسؤول دفتر بوشهر و حسين محروقي مسئول دفتر نيشابور تقدير شدند. البته از ميان اين سه نفر، فقط كريم فائقيان در مراسم حضور داشت.

در بخش ديگري از اين مراسم، از سوي قاسم ميرزاخاني تقديري از مژگان زرگر ــ مدير اجرايي بيست وهفتمين دوره‌ جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران) صورت گرفت.

زرگر نيز گفت: بسيار خوشحالم كه بعد از 25 سال كار در انجمن سينمايي جوانان ايران، امروز اين جايزه را دريافت مي‌كنم.

در ادامه، با پخش كليپي ياد امير عرب‌پور، بهنام صفوي، مهدي دانش‌رفتار و استاد علي‌اصغر شهري كه همه در يكسال گذشته فوت كرده‌اند، گرامي داشته شد. پس از آن با پخش بخش‌هايي از فيلم‌هاي كوتاه برگزيده‌ دوره‌هاي قبلي جشنواره‌ي فيلم كوتاه، از سازندگان اين آثار تقدير شد كه به‌جز چند نفر، بيش‌تر آن‌ها در سالن حضور نداشتند. البته مجري مراسم در اين‌باره اعلام كرد كه دبيرخانه‌ي جشنواره با تمام آن‌ها تماس گرفته است.

جواد شمقدري كه خود از جمله افرادي بود كه فيلمش جزو آثار برگزيده‌ دوره‌هاي قبل جشنواره بود، پس از گرفتن جايزه‌اش گفت: اين فيلم دو نام داشت و تا امروز، يك نام آن را مي‌گويند. در ساخت اين فيلم، 20 نفر از جمله مهدي مسعودشاهي و مهدي رجبي فروتن با ما همراهي داشتند كه از ميان آن‌ها، عده‌اي مجروح و شهيد شدند.

وي به بازتاب اين فيلم در ميان مهمانان خارجي جشنواره‌ فيلم كوتاه در سال 1362 اشاره كرد و افزود: در آن سال، وقتي مهمانان اروپاي شرقي اين فيلم را ديدند، به من گفتند كه ما هرگاه از جنگ جهاني فيلم مي‌سازيم، اينگونه استنباط مي‌شود كه ما براي صلح مي‌جنگيم اما برداشت ما از اين فيلم به اين شكل است كه شما براي زندگي مي‌جنگيد.

افتتاح پروتال انجمن سينمايي جوانان به واسطه‌ معاونت سينمايي و هاشم ميرزاخاني از ديگر بخش‌هاي افتتاحيه‌ جشنواره‌ي فيلم كوتاه بود. پس از آن، مهندس رمضاني ــ مسئول فني اين پروتال ــ به بيان توضيح‌هايي درباره‌ي آن پرداخت.

در مراسم افتتاحيه‌ بيست‌و‌هفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم كوتاه تهران مديراني مانند مهدي مسعودشاهي، محمدحسن پزشك، مهدي رجبي فروتن و محسن علي‌اكبري و فيلم‌سازاني مانند شهرام مكري، نيما عباسپور، نادره تركماني، كريم فائقيان و داريوش غريب‌زاده حضور داشتند.

پس از پايان مراسم افتتاحيه، نمايش فيلم‌ها در سينما فلسطين آغاز شد و برنامه‌ اين جشنواره در ميان علاقه‌مندان توزيع مي‌شود.


نوشته شده در   شنبه 29 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode