ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1389     |     کد : 11474

تجليل از بزرگان،ارائه الگو به جوانان

«برگزاري 7 دورهمايش چهره‌هاي ماندگار به جرياني ملي براي قدرداني از مقام علم و فرهنگ و هنر در ايران تبديل شده است.»اين جمله‌اي است كه كم و بيش در تماس با هريك از چهره‌هاي ماندگار سال‌هاي قبل اين همايش مي‌شنويم و تاكيدي است بر نقش مثبتي كه اين جريان در فضاي فرهنگي كشور پديد آورده است.

اما اين همايش در ادامه راه بايد به كدام سمت حركت كند، بحثي ديگر است كه خود ماندگاران بهتر مي‌توانند به آن پاسخ درخوري دهند.استاد محمود فرشچيان يكي از همين منتخبين است كه در نخستين همايش به عنوان چهره ماندگار نقاشي ايراني معرفي شد. اين هنرمند بزرگ ايراني كه نامش در ميان نوابغ فرهنگي و روشنفكران قرن بيستم جهان نيز به ثبت رسيده است، درباره ثمرات برگزاري همايش چهره‌هاي ماندگار مي‌گويد: ارائه الگوهاي عملي به جوانان، مستندكردن ديدگاه‌ها و تجربيات چهره‌هاي ماندگار و بسترسازي براي تبادل نظر 2 نسل از مواردي است كه در اين زمينه مي‌تواند راهگشا باشد.

ايجاد انگيزه در نسل جوان

«از تلفيق استعداد ذاتي با دانش است كه اثري ماندگار مي‌شود» اين جمله را دكتر حسن رياحي، چهره ماندگار سومين همايش در زمينه موسيقي در حالي به زبان مي‌آورد كه او نيز معتقد است نوآوري و همت از شاخص‌هاي اصلي انتخاب شدن يك چهره ماندگار براي نسل جوان است.

وي كه در دوران فعاليت خود نقشي موثر در معرفي و تثبيت موسيقي جدي و فاخر داشته و با ايفاي نقش تاريخي خود، به شكل‌گيري گروه‌هاي حرفه‌اي و برخوردار از جايگاه و منزلت معتبر و مستقل كمك كرده، در خصوص چگونگي انتخاب بهترين چهره‌ها مي‌افزايد: انتخاب بايد به گونه‌اي باشد كه تجربه شخص و زماني كه براي به دست آوردن آن علم صرف شده است در نظر گرفته شود. در واقع شاخص سن به نظر من از اولويت ويژه‌اي برخوردار است.

اين استاد برجسته كه در كارنامه درخشان هنري خود تحولي را در زمينه موسيقي براي علاقه‌مندانش به وجود آورده معتقد است: قدرداني از افراد نخبه و معرفي آنها به نسل جوان يك هويت ملي محسوب مي‌شود اين مراسم مي‌تواند با ايجاد انگيزه و تشويق باعث تحولي در نسل جوان شود تا نوآوري و شكوفايي‌هايي را در زمينه‌هاي علمي و... به ارمغان ‌آورد. رياحي در پايان به نكته مهمي اشاره مي‌كند كه شنيدنش خالي از لطف نيست. او مي‌گويد: برگزاري همايش چهره‌هاي ماندگار يك حركت فرهنگي مهم است كه نبايد در حد ستادهاي موقتي باشند بلكه چهره‌هاي ماندگار را بايد در قالب يك بنياد ادامه داد.

بزرگ‌ترين رويداد علمي و فرهنگي ايران

استاد مصطفي كمال پورتراب، چهره ماندگار موسيقي در همايش هفتم است. او كه سال‌ها به پژوهش و تاليف در زمينه موسيقي سنتي ايراني پرداخته است، صحبت‌هاي خود را در اين زمينه با يك جمله صريح آغاز مي‌كند: «معرفي چهره‌هاي ماندگار بزرگ‌ترين رويداد علمي و فرهنگي در كشور است كه هميشه در ذهن بزرگان ماندگار خواهد ماند.»

او معتقد است كه هر چند برگزاري چنين همايش باشكوهي وظيفه رسانه ملي و سازمان صدا و سيما نيست، اما اين قدرشناسي را به فال نيك مي‌گيريم و به آن ارج‌مي‌نهيم.

او با اشاره به اين‌كه بسياري از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مي‌توانند با همكاري رسانه ملي در اين تجليل از بزرگان همكاري داشته باشند، ادامه مي‌دهد: ماندگار آن چيزي است كه ثابت شده، طي فرآيند زماني مشخص حضور خودش را اثبات كرده و از بين نرفته و بلكه گسترش يافته است.

استاد پورتراب به شاخص سن در معرفي چهره ماندگار اشاره كرده و مي‌گويد: شاخص سن در كل جوامع عمومي يك اصل شده است. در واقع مي‌توان گفت هم دانش و هم كسوت بايد شاخصه‌هاي انتخاب چهره ماندگار باشد. با اين حال مي‌توان افراد نخبه جوان را در اين زمره معرفي كرد، چراكه نفس عمل مهم است.

جوانان به چهره‌هاي ماندگار اميد دارند

‌«معرفي چهره‌هاي ماندگار در رشته‌هاي مختلف صددرصد كار درست و رويداد مهمي است چرا كه در خارج از كشور نيز در هر شغل و حرفه‌اي بهترين‌ها معرفي مي‌شوند.»

داوود رشيدي، هنرمند با سابقه سينما ، تئاتر و تلويزيون كه به عنوان يكي از چهره‌هاي هفتمين دوره چهره‌هاي ماندگار معرفي شد، در حالي اين جمله را درباره اين همايش بزرگ سالانه به زبان مي‌آورد كه معتقد است با بها دادن به چهره‌هاي ماندگار، موتور جوانان به كار مي‌افتد و اين همايش بزرگ مي‌تواند الگويي مناسب براي جواناني باشد كه به آينده كاري خويش اميدوارند.

هشتمين همايش سالانه چهره‌هاي ماندگار پنجشنبه اين هفته در حالي در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار مي‌شود كه طي 7 دوره گذشته اين همايش 205شخصيت علمي، ‌ادبي و هنري به عنوان چهره ماندگار معرفي شده‌اند. قرار است امسال و در قالب اين همايش از 25 چهره علمي، ادبي و هنري تجليل شود. براساس اعلام مسوولان برگزاري اين همايش براي انتخاب چهره‌هاي ماندگار 20 ملاك مورد نظر است كه از جمله آنها مي‌توان به داشتن رتبه استادي، مقالات و آثار علمي، جوايز معتبر داخلي و بين‌المللي اشاره كرد. در حوزه ادبيات و هنر نيز اجماع اديبان و بزرگان عرصه هنر ملاك تعيين‌كننده‌ چهره‌هاي ماندگار هستند.


نوشته شده در   دوشنبه 24 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode