ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1389     |     کد : 11472

همراهي هنر و آموزش

از دوره‌اي كه آموزش كودكان بر پايه حفظيات بود و بويژه كتاب‌هاي درسي مقطع ابتدايي بر مبناي آن تاليف مي‌شد، دير زماني گذشته است. امروز پرورش ذهن خلاق دانش‌آموزان ، هدف نخستين كتاب‌هاي آموزشي است كه در اين راه از هنرهايي چون نقاشي، تصويرسازي، نمايش و بويژه داستان‌گويي بهره گرفته مي‌شود.

همراهي هنر و آموزش، فرآيند تعليم كودك را از فعاليتي خشك و سخت بدر آورده و با پرورش خلاقيت او، آن را به امري فرح‌بخش تبديل مي‌كند. در اين راه، دانش‌آموز به دانشجويي تبديل مي‌شود كه خود مراحل آموزش را يكي‌يكي پشت سر مي‌گذارد و بسياري از مفاهيم را به صورت خلاقانه فرا مي‌گيرد.

يكي از تازه‌ترين كتاب‌هايي كه در اين عرصه منتشر شده، «زنگ خلاقيت» نام دارد كه از سوي گروهي از پژوهشگران و نويسندگان عرصه تعليم و تربيت تاليف شده است. پگاه احراري، مريم توجهي، نيره نظري حسن‌آبادي و حميدرضا يوسفي كه از كارشناسان علوم تربيتي، روان‌شناسي كودك و نوجوان و آموز‌گاران مقطع ابتدايي هستند، در 5 جلد كتاب براي دانش‌آموزان اول تا پنجم دبستان، از انواع خلاقيت‌هاي هنري و ادبي بهره گرفته‌اند.

در كتاب زنگ خلاقيت ويژه كلاس اول، شكل‌سازي، كامل كردن جمله‌ها، داستان‌گويي، به خود انديشيدن، نگاه دقيق به محيط اطراف و بازي‌هاي هوش ابزاري مي‌شوند تا كودك با به كار بستن آنها ذهن خود را شكوفا سازد. در 4?كتاب ديگر اين مجموعه كه براي دانش‌آموزان كلاس‌هاي بالاتر تاليف شده است، با توجه به افزايش سن كودكان، روش‌هاي هنري و ادبي پيچيده‌تر و پيشرفته‌تري به كار گرفته مي‌شود.

سعي مولفان مجموعه 5 جلدي زنگ خلاقيت بر آن است تا سازه‌هاي خلاقيت در كودكان چون انعطاف، سيالي و اصالت تفكر را پرورش دهند. فعاليت‌هاي طراحي شده در اين كتاب‌ها در جهت صرف انرژي خلاقانه طراحي شده و تمرين‌هاي آن باز، واگرا و برانگيزنده قوه تخيل و خلاقيت فراگيران است. از نكات مثبت ويژگي واگراي تمرين‌ها يكي آن است كه دانش‌آموز در هر بار انجام دادن آن با زاويه‌ ديدي جديد روبه‌رو مي‌شود.

در قسمت‌هاي مختلف اين مجموعه، روش‌هاي خلاقانه متناسب با ويژگي‌هاي شناختي فراگيران طراحي شده و تمرين‌هاي هر كتاب به لحاظ حجم مطالب از كم به زياد و از نظر كيفي از ساده به سخت چيده شده است.

طرح پرسش‌هاي جديد و خلق آثار ادبي و هنري ساده از جمله دستاوردهاي دانش‌آموزاني خواهد بود كه با استفاده از مجموعه 5 جلدي زنگ خلاقيت به تقويت تخيل و ديگر قواي ذهني خود مي‌پردازند.


نوشته شده در   دوشنبه 24 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode