ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 29 مهر 1389     |     کد : 10540

شهادت سيد اسدالله مـدنـى ( شهيد محراب )

سيد اسدالله مدنى فرزند مير على ده خـوارقانى در سال 1293 هـ.ش مطابق با 1332 هجری قمری در شهرستان آذر شهر استان آذربايجان شرقى در يك كانون مذهبى پا به عرصه وجود نهاد.

ولادت : سيد اسدالله مدنى فرزند مير على ده خـوارقانى در سال 1293 هـ.ش مطابق با 1332 هجری قمری در شهرستان آذر شهر استان آذربايجان شرقى در يك كانون مذهبى پا به عرصه وجود نهاد. پدرش در (راسته بازار )آذر شهر مغازه بـزازى داشت و سيد اسدالله تا ابتداى جوانى در نزد پدرش كار مى كرد. وى در 4 سالگى مادر خود را و در سـن 16 سالگى پدرش را از دست داد و به ناچار سر پرستـى 3 كـودك و نـا مادريش را به عهده گرفت و در اوائل جوانى مسئوليت سنگيـن تكفـل خانواده را بر دوش خود احساس نمود.

تحصيلات : از همـان دوران كـودكـى آثـار نبـوغ و استعداد در وجـود ايشـان نمايان بـود. او زودتـر از همسالان خـود به فـرا گيـرى علاقه نشان داد و در ايـن باب پيشرفت چشمگيرى نمود. علـوم مقدماتى را نزد علماى آذر شهر فرا گرفت.
ايشان عليرغم گرفتارى ها و مشكلاتـى كه در زادگاهـش براى او پيش آمده بود به جهت شوق زايد الوصف به ادامه تحصيل و آشنايى با معارف و حقايق بالاتر و تكامل معنـوى و تعالى روحى كه هميشه آرزوى وى بـود رهسپار حوزه علميه قـم گرديد. از همان اوائل ورود به حـوزه رفتار و كردار و تقـوا و فضيلت و علم ايشان بسيار مـورد نظر علما و بزرگان واقع شد و بعد از سپرى چند مدت به مراتب عالى علمى نائل آمد.

اساتيد : سيد اسد الله مدنى از محضر بزرگان بسيارى كسب علم نموده است كه مهمترين آنها سيد روح الله خمينى،سيد محمد حجت و سيد محمد تقى خوانسارى مى باشد.

تدريس : سيد اسد الله مـدنـى بعد از طـى مراحل علمـى و رسيدن به مرتبه عالـى اجتهاد به دستـور سيد محسـن حكيم زعيـم عاليقدر حـوزه نجف به تدريـس علـوم اسلامى پرداخت. و در چنديـن رشته درسـى از جمله كفـايه، رسـايل، مكـاسب، درايه، شروع به تدريس نمود و طلاب زيادى از محضر ايشان كسب علم نمودند و پيـوسته بر رونق حـوزه درسى ايشان افزوده مـى گشـت و علاقه منـدان بيشتـرى در آن شركت مـى جستند.

خدمات : سيد اسد الله مدنـى خدمات بسيارى در همـدان انجام دادند از جمله ساختـن مسجد چهل ستـون، تأسيس صندوق قرض الحسنه، ساختـن درمانگاه مهديه و...

فعاليت : سيد اسد الله مدنى در جريان تشكيل مجلـس خبرگان قانون اساسى از سـوى مردم مسلمان همدان به مجلس خبرگان راه يافت و در ايـن مجلس نيز در نقـش يك مجتهد جامع الشرايط در جهت تدويـن اصول قانون اساسى جمهورى اسلامـى بر مبناى آيات قرآن و دستـورات خدا لحظه اى از پا ننشست تا ايـن كه جـريان شهادت سيد محمد على قاضـى طباطبايـى اوليـن امام جمعه تبـريز به دست گـروه تـروريستـى فـرقان اتفاق افتاد.
ايشان به دستـور امام امت مجلـس خبرگان را ترك و به عنوان امام جمعه تبريز و نماينده امام در آذربايجان رهسپار تبـريز شـد. زحمات و رنج هاى فـراوانى در آن روزهاى بحـرانـى و پـر آشـوب در تبـريز متحمل گشت و ضمـن رسيـدگـى به اوضاع آذربايجان شرقـى و غربـى از وضع همـدان و خـرم آبـاد و زنجـان نيز غافل نبـود.

دوران : چـون فعاليت هـاى شهيـد بزرگـوار بـراى سـاواك ناخوشايند و موجب وحشت صاحب منصبان رژيم گرديده بود چنديـن بار ايشـان را از شهرى به شهر ديگـر تبعيـد كـردنـد از جمله شهرهاى لـرستان، نـورآبـاد ممسنـى، گنبـد كاووس، بنـدر كنگان و شهرهاى استان فارس و...
ولى ايـن حركت ايذايى او را در راه اهداف عاليه و خدمت به اسلام و مسلميـن دلسرد ننمـود. هر شهرى براى آن مجاهد بزرگـوار سنگرى بـود جهت مبارزه بـر عليه طاغوت به هر شهرى مـى رفت مردم پروانه وار به دورش حلقه زده و تحت تأثيـر افكـار انقلابـى او قـرار مى گرفتند. در ايـن مدت هر مـوقع مى خـواست به نجف بر گردد با كار شكنـى هاى سازمان امنيت شاه مـواجه مـى شد بالاخره با معطلـى و گرفتارى زياد مـوفق به اخذ اجازه خـروج از كشـور گرديـد ايـن فراز و نشيب ها در زندگـى آن فقيه بزرگـوار ادامه يافت تا سال 1349 هـ.ش كه شهيـد مـدنـى در ايران به سر مـى بردنـد.
بعد از هجـرت امـام از نجف به پـاريـس در سـال 1357 هـ.ش تبعيـد ايشان نيز اتمام يافت. سيد اسد الله مـدنـى از كردستان راهـى همدان شد. و مـورد استقبال با شكـوه و بى نظير مردم قرار گرفت. مرد و زن، پير و جـوان آمـده بـودند تا با مبارز نستـوهـى كه غبار ساليان دراز تبعيـد و رنج را بـر پـيشانى داشت تجديد بيعت نمايند.
مرحوم سيد اسد الله مـدنـى بعد از انقلاب اسلامـى زحمات بسيار زيادى براى به ثمر رسيدن ايـن انقلاب بزرگ متحمل شد. نقـش بر جسته شهيد مدنـى بعد از پيروزى انقلاب اسلامـى در هدايت و ارشاد مردم، رسيدگـى به مسائل و مشكلات آذربايجان، فرو نشانـدن مسأله خلق مسلمان و دهها خـدمت ارزنـده ديگـر فـرامـوش نشـدنى است.

مسافرت : بعد از تبعيد حضرت امام به نجف اشرف مرحوم سيد اسد الله مدنـى همـواره يار و ياور امام بود و در كنار مراد خود مبارزه عليه ظلم و ستـم را ادامه داد. در ايـن زمان به علت بيمارى، پزشكان معالج، وى را از ماندن در هـواى گرم نجف ممانعت نمـودند و ايشان ناچار شـدند به ايران بر گردند.
در اوليـن تابستان سفر به ايران راهـى شهر همدان شده و غريبانه در يكـى از حجـره هاى پشت مدرسه آخـونـد ملا علـى همـدانـى سكنـى گزيد.

وفات ( شهادت ) : مرحوم سيد اسـدالله مـدنـى سر انجام پـس از قريب 70 سال زندگـى پـر افتخار و سراسـر مبارزه و فـداكارى و تهذيب نفـس در ظهر روز جمعه (20/6/60 ) مصادف با 12 ماه ذى قعـده 1401 هجری قمری در ميعاد گاه عاشقـان الله و در ميـدان نماز جمعه تبـريز در اثر انفجار نارنجك كـور دلان شب پرست به لقاء الله پيوست. پيكر پاك آن انسان وارسته با شكـوه هر چه تمام تر در تبريز تشييع و براى خاك سپارى به شهر قـم انتقال يافت. 


نوشته شده در   پنجشنبه 29 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode