ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394     |     کد : 99894

دكترظريف: برخي كشورهاي منطقه با گروه‌هاي تروريستي متحدند

وزير خارجه گفت:ايران درعين اين که هيچگاه قصدتجاوزبه هيچ کشوري ندارد،نسبت به دفاع ازاستقلال و تماميت ارضي خود قاطع عمل خواهدکرد‌.

در كميته روابط خارجي پارلمان اروپايي
دكترظريف: برخي كشورهاي منطقه با گروه‌هاي تروريستي متحدند


وزير خارجه گفت:ايران درعين اين که هيچگاه قصدتجاوزبه هيچ کشوري ندارد،نسبت به دفاع ازاستقلال و تماميت ارضي خود قاطع عمل خواهدکرد‌.

به گزارش مهر، محمدجوادظريف، وزيرامورخارجه کشورمان که درراس يک هيأت ديپلماتيک براي ديدار و مذاکره با مقامات اتحاديه اروپايي به بروکسل سفر کرده است‌، ديروز در کميته روابط خارجي پارلمان اروپايي حضور يافت و ضمن تبيين مواضع جمهوري اسلامي ايران پيرامون مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي به سئوال‌ها و ادعاهاي مطرح شده توسط برخي از نمايندگان پارلمان اروپايي در موضوعات مرتبط با منازعات منطقه از جمله سوريه يمن و عراق، تنش بين ايران و عربستان و نيز مسائل مربوط به حقوق بشر در ايران پاسخ داد‌.

ظريف در تبيين موضوع ايران نسبت به سوريه و يمن با تاکيد بر خواست کشورمان مبني بر حق تعيين سرنوشت مردم سوريه و يمن توسط مردمشان حضور مستشاري ايران در سوريه را بنا به درخواست دولت قانوني اين کشور و مطابق با حقوق بين‌الملل دانست و تصريح کرد که کمک ايران به دولت عراق و سوريه با هدف ممانعت از سلطه گروه‌هاي افراطي و تروريستي همچون داعش، جبهه النصره و القاعده بر بغداد و دمشق صورت مي‌گيرد در حالي که برخي کشورهاي منطقه متاسفانه اين گروه‌هاي تروريستي را به عنوان متحدين خود و ابزار چانه‌زني در معادلات منطقه‌اي تقويت مي‌نمايند.

وضع انساني اسفناک يمن

ظريف با طرح اين سئوال که چه کسي در منطقه ما مستحق تحريم‌هاي حقوق بشري است نمايندگان پارلمان اروپا را به تعمل و تفکر در مورد وضع اسفناک يمن و بمباران‌هاي مداوم مناطق غيرنظامي توسط عربستان فرا خواند.

وي هشدار داد: اصولا در يمن ديگر هدفي براي بمباران باقي نمانده است. يک کارخانه سيمان را پنج بار بمباران کرده‌اند و پس از آن يک کارخانه آرد را هفت بار مورد حملات هوايي خود قرار داده اند. مراکز بيمارستاني بارها مورد تعرض قرار گرفتته است و اصولا در يمن ديگر هدفي براي بمباران نمانده است به جز انسان‌هاي بي گناه.

ظريف دليل تشديد تنش‌ها در منطقه و جنگ‌افروزي عربستان و برخي شرکاي آن در منطقه را نتيجه اشتباه محاسباتي اين کشور در فهم معادلات منطقه‌اي و تلقي حل و فصل موضوع هسته‌اي ايران به عنوان عامل برهم زننده توازن قواي مد نظر عربستان دانست و تصريح کرد که اين رويکرد عربستان که مبتني بر تقلا براي حذف ديگران از معادلات منطقه‌اي و ناديده گرفتن نقش و منافع مشروع ديگر همسايگان است به هيچ عنوان به نفع و صلاح اين کشور و منطقه نخواهد بود.

وزير امور خارجه کشورمان در واکنش به ابراز نگراني‌هاي برخي نمايندگان پارلمان اروپا نسبت به وضع حقوق بشر در ايران و از جمله تعداد بالاي مجازات اعدام در ايران با تذکر اين نکته که هيچ کشوري در جهان نمي‌تواند ادعاي بي‌نقص بودن در حوزه حقوق بشر داشته باشد خواستار توجه نمايندگان پارلمان اروپا به واقعيت‌هاي موجود ايران و از جمله حاکم بودن صندوق‌هاي راي در تعيين دولت‌هاي ايران شد.

ظريف اين واقعيت را گوشزد کرد که طي چند دهه گذشته هر دولت انتخاباتي را برگزار کرده که نتيجه آن پيروزي رقيب آن دولت در انتخابات بوده است.

وي گفت: دولت آقاي خاتمي محصول انتخاباتي بود که ‌آقاي‌هاشمي رفسنجاني متولي برگزاري‌اش بود. احمدي‌نژاد محصول انتخاباتي بود که ‌آقاي خاتمي آن را برگزار کرد و ‌آقاي روحاني نتيجه انتخاباتي است که رقيب مسلم وي آن را برگزار کرد. آيا اين خود نشانه جدي بودن دموکراسي نوپاي ايران نيست؟

وزير خارجه افزود: در کدام کشور منطقه سراغ داريد که انتخابات حتي در دوره‌ جنگ نيز تعطيل نشده باشد؟

رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان در پاسخ به انتقاد برخي نمايندگان پارلمان اروپا راجب اعدام در ايران با ذکر اين واقعيت که اکثريت قريب به اتفاق اعدام‌ها مربوط به قاچاقچيان مواد مخدر است اين سئوال را مطرح کرد که اتحاديه اروپا در قبال فداکاري‌هاي مالي و جاني ايرانيان براي جلوگيري از ترانزيت مواد افيوني به اروپا چه کرده است؟

وي با انتقاد از تحريم‌هاي غيرمنطقي اتحاديه اروپا به بهانه حقوق بشر که حتي ارسال تجهيزات فني براي ردگيري و مقابله با قاچاق موارد مخدر را هم منع کرده است رويکرد ايران در قبال مقابله با مواد مخدر را مسوولانه و صادقانه توصيف و اتحاديه اروپا را دعوت به تعامل براي مقابله موثرتر با اين پديده کرد‌.

يکجانبه گرايي در مبحث حقوق بشر

ظريف در جواب ادعاي برخي نمايندگان پارلمان اروپا مبني بر نقض حقوق بشر در ايران از جمله آزار و اذيت اقليت‌هاي مذهبي و همجنس‌بازان سابقه برخورد گزينشي و سياسي غرب با حقوق بشر را يادآور شد و بيان کرد: همان زمان که مردم ايران زير بمباران شيميايي ديکتاتور عراق بودند اتحاديه اروپا با چشم‌پوشي از جنايات آشکار رژيم صدام در سازمان ملل عليه ايران قطعنامه حقوق بشري صادر مي‌کرد و جالب اينکه رژيم صدام حسين هم در کنار کشورهاي اروپايي باني اين قطعنامه‌‌ها مي‌شد.

وزير امور خارجه ادامه داد: به محض اينکه صدام به کويت حمله کرد عراق به عنوان ناقض حقوق بشر محکوم شد. آيا اين نشانه روشن از رويکرد تبعيض‌آميز و غيراصولي غرب نسبت به مقوله حقوق بشر نيست؟

ظريف اين نکته را يادآور شد که گفتگو در مورد حقوق بشر نمي‌تواند يکطرفه و تحکمي باشد و هيچ کشور يا گروهي از کشورها حق ندارند ارزش‌هايي که در نظر آنها ارزشمند است را بر ديگران تحميل کند.

وي همچنين اين نکته را گوشزد کرد که اگر بنا بر شماتت و سرزنش باشد چيزهاي بسياري است که مي‌توان درباره رويکرد غرب نسبت به مقوله حقوق بشر مطرح کرد.

آنها که در سوريه و عراق با لهجه غليظ و اصيل اروپايي فرياد مي‌زنند و سر مي‌برند ايراني نيستند. برويد از خودتان سئوال کنيد که چه کرده‌ايد که نسل چندم مهاجران در اروپا چنين به بيراهه رفته‌اند؟جز اين است که نقض سيستماتيک حقوق بشر و تبعيض نژادي و مذهبي و قومي در جوامع اروپايي منبع بزرگي براي عضوگيري گروه‌هاي افراطي و تروريستي فراهم آورده است و اکنون اين تبعيض‌هاي فاحش که متاسفانه هنوز هم به اسم غربي کردن مهاجران در حال شکل گرفتن است يکي از دلايل اصلي نضج‌گيري تروريسم و افراطي‌گري در منطقه ما و صدور تروريسم از اروپا به اين منطقه

شده است؟

ايران براي دفاع از خود مصمم است

وزير امور خارجه کشورمان با يادآوري سابقه بسيار عبرت‌انگيز جنگ تحميلي و حمايت همه جانبه غرب و کشورهاي منطقه از صدام حسين تاکيد کرد که ايران در عين اينکه هيچگاه قصد تجاوز به هيچ کشوري ندارد نسبت به دفاع از استقلال و تماميت ارضي خود قاطع عمل خواهد کرد‌.

وي با تذکر اين نکته که قطعنامه 1929شوراي امنيت که فعاليت موشکي ايران را منع مي‌کرد ديگر وجود خارجي ندارد تصريح کرد که مطابق با قطعنامه 2231 فعاليت ايران در ارتقاي توانمندي موشکي اش منع نشده است بلکه صرفا از ايران درخواست شده است برنامه‌هايش را متوقف کند مضافا اينکه اين درخواست هم محدود به موشک‌هايي است که براي حمل کلاهک هسته‌اي طراحي شده باشند.

در حالي که اصولا هيچ موشکي را براي اين امر طراحي نکرده است و بنابراين برنامه موشکي ايران هيچ تعارضي با قطعنامه شوراي امنيت هم ندارد.

ظريف در پاسخ به سئوال يکي از نمايندگان پارلمان اروپا مبني بر اين که موشک‌هاي دوربرد ايران به چه منظوري و عليه چه کشوري هدفگيري شده است تصريح کرد: برنامه موشکي ايران به منظور دفاع از ايران است و صرفا عليه کشورهايي است که هوس تعدي و تجاوز به ايران را داشته باشند.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان در پايان با تأکيد مجدد بر الگوي حل و فصل مسالمت‌آميز موضوع هسته‌اي ايران به عنوان نمونه‌اي از کارکرد موفق ديپلماسي بر مبناي بازتعريف مشکل و بازتعريف راه‌حل‌ها در قالب گفتگو بر اساس احترام متقابل و منطق برد برد هشدار داد که اصرار برخي طرف‌هاي منطقه‌اي براي ناديده گرفتن منافع و نگراني‌هاي مشروع ديگران به هيچ عنوان منجر به نتيجه براي انها نخواهد شد و صرفا آتش منازعات را شعله‌ورتر نخواهد کرد.

نيازمندراه‌حل جهاني براي توقف دشمني

وزير خارجه ايران پس از حضور در پارلمان اروپا به همراه المار بروک، رئيس کميته روابط خارجي پارلمان اروپا در نشستي خبري حضور يافت.

دکتر محمدجواد ظريف در اين نشست خبري گفت: در سوريه حکومت مشروعي وجود دارد که توسط سازمان ملل به مشروعيت شناخته شده است. آنهايي که در سوريه بدون مجوز يک دولت مشروع عمل مي‌کنند قوانين بين‌الملل را نقض مي‌کنند.

او ادامه داد: ايران نيروي نظامي در سوريه آن گونه که ادعا مي‌شود ندارد. ما در آنجا مشاور نظامي به دعوت دولت اين کشور داريم. ما اين مشاوران نظامي را زماني خارج مي‌کنيم که دولت محلي اين اقدام را ضروري بداند.

وزير خارجه کشورمان افزود: آنچه در سوريه ضروري بوده اجازه به برقراري آتش بس است؛ اجازه براي گفتگوي سياسي بين مردم سوريه. بايد ديکته کردن مفاد گفتگوي سياسي متوقف شود. سوري‌ها بايد تصميم بگيرند و خارجي‌ها نمي‌توانند بگويند نتيجه مذاکرات چيست؟

وي با بيان اين که نتايج مذاکرات توسط سوري‌ها در داخل اتاق مذاکره تعيين خواهد شد نه در پايتخت‌هاي کشورهاي منطقه به ويژه رياض گفت: ما براي مردم سوريه تصميم نخواهيم گرفت. آنها هم نمي‌توانند براي مردم سوريه تصميم بگيرند، اما اگر درباره نيروهاي نظامي صحبت مي‌کنيم بايد بمباران يمن نيز متوقف شود؛ که به‌صورت روزانه عليه مردم يمن انجام مي‌شود. ديگر اهداف نظامي در آن‌جا وجود ندارد‌. ظريف تصريح کرد: غير نظامي‌ها در يمن کشته مي‌شوند و ما بايد اين فرآيند را متوقف کنيم و به ظلم‌هايي که در يمن صورت مي‌گيرد پايان دهيم.

وزير امور خارجه با تاکيد بر همکاري بين کشورهاي منطقه و گفتگوهاي منطقه‌اي و دستيابي به راه‌حل سياسي براي حل بحران‌‌ها گفت: بودجه نظامي کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس چند برابر بودجه نظامي ايران است.

همکاري ايران و اروپا درباره افغانستان

ظريف در مؤسسه اگمونت (مؤسسه مطالعات سياسي وزارت خارجه بلژيک) در حضور ريندرز، وزير امور خارجه بلژيک، رئيس هيأت امناء و مديران کل مؤسسه اگمونت و همچنين شماري از محققان بلژيکي و ساير کشورهاي جهان هم سخنراني کرد و به سئوالات برخي حاضران پاسخ گفت.

وي در اين نشست با بيان اين که اروپا قدر توافق هسته‌اي بين ايران و کشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل و کشورهاي اروپايي را مي‌داند، اظهار داشت: توافق هسته‌اي يکي از موارد معدودي بود که ديپلماسي بر يک بحران فايق شد.

ظريف با بيان اين که معتقد يم برنامه هسته‌اي حق ما ست، اعلام کرد: بازرسي‌هاي بسيار توسط آژانس نشان داد که انحرافي نداشته‌ايم. در طرف ديگر کشورهايي بودند که فکر مي‌کردند که ايران برنامه پنهاني دارد و خواهان غني‌سازي صفر بودند.

رئيس دستگاه ديپلماسي با اشاره به بحران‌هاي زيست محيطي، امنيتي و تروريستي که اروپا با آن مواجه است، تاکيد کرد: نمي‌توان در صورتي که ديگران امنيت نداشته باشند، انتظار داشته باشيد که شما امنيت داشته باشيد.

ظريف با بيان اين که شما نمي‌توانيد در پاريس، بروکسل و سن‌باردينو امنيت داشته باشيد در حالي که بقيه جهان در ناامني و سرکوب به سر ببرند، تصريح کرد: اعتقاد دارم که اگر بتوانيم مسائلمان را در منطقه بازتعريف کنيم نه به‌ واسطه حذف ديگران بلکه با مشارکت همه مي‌توان به راه‌حل دست يافت.

رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: نمي‌توانيم تنها يک راه‌حل نظامي براي بحران‌ها داشته باشيم بلکه بايد راه‌حل سياسي و راه‌حل جامع جهاني داشته باشيم.

ظريف در پاسخ به سئوال يکي از حاضران درباره راه‌حل اختلافات در منطقه اظهار داشت: بند آخر قطعنامه 598 در صورتي که اجرايي مي‌شد ما با چنين شرايطي مواجه نبوديم. منطقه ما نيازمند همکاري بين کشورهاي منطقه و گفتگوهاي منطقه‌اي است.

وي تاکيد کرد: بودجه نظامي کشور‌هاي عضو شوراي همکاري خليج فارس چند برابر بودجه نظامي ايران است.

وزير امور خارجه با اشاره به حادثه منا و شهادت صدها تن از حجاج ايراني تصريح کرد: حتي اگر بپذيريم که اين حادثه در اثر غفلت عربستان رخ داده تاکنون عربستان نه با خانواده‌هاي قربانيان ابراز همدردي کرده و نه عذرخواهي کرده است.

ديدار نخست‌وزير بلژيک با وزير خارجه ايران

ظريف وزير امور خارجه کشورمان، با «شارل ميشل» نخست وزير بلژيک هم رايزني کرد.

ظريف در اين ديدار تاکيد کرد: دو کشور از ظرفيت‌هاي خوبي براي توسعه مناسبات فيمابين از جمله در زمينه انرژي و همکاري‌هاي صنعتي و فناوري برخوردارند.

وزير امور خارجه ابراز اميدواري کرد مناسبات اقتصادي بين جمهوري اسلامي ايران و بلژيک که به دليل تحريم‌ها کاهش يافته بود، در دوره جديد به سرعت افزايش يابد.

نخست‌وزير بلژيک هم در اين ديدار با اشاره به ظرفيت‌هاي زياد دو کشور، ابراز اميدواري کرد در دوره پسابرجام زمينه عينيت بخشيدن اين ظرفيت‌ها فراهم شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 28 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode