ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 بهمن 1394     |     کد : 99734

رئيس جمهوري: همه ايرانيان وطن‌دوست از رفع تحريم‌ها خوشحالند

پنجاه و پنجمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس جمهوری،وزير اقتصاد،رئيس كل بانك مركزي و رئيس دفتر رئيس جمهوري تشکیل شد.


پنجاه و پنجمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس جمهوری،وزير اقتصاد،رئيس كل بانك مركزي و رئيس دفتر رئيس جمهوري تشکیل شد.

طبق اين گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در جمع مدیران بانک ها با اشاره به تحریم های غرب علیه سیستم بانکی کشورمان گفت: ما داشتیم به ۵۰-۶۰ سال پیش برمی گشتیم. اما کاری کردند که ما به قبل از آن برگشتیم و به سراغ صراف و صرافی ها رفتیم .

به گزارش مهر، رئیس جمهوری با اشاره به اینکه عید امسال با دو حادثه مبارک توام است، گفت: موفقیت و پیروزی ملت بزرگ ایران در مذاکرات هسته ای در پایان دادن به دوران ظالمانه تحریم، یکی از این دو حادثه مبارک است.

وی افزود: تلاش بسیار زیاد بدخواهان برای اینکه مردم نتوانند در مسیر توسعه و پیشرفت کشور باشند، عاملی شد تا نگذارند ما در یک فضای رقابتی در اقتصاد حضور پیدا کنیم و اجازه ندهند نسل جوان تحصیلکرده که با هزاران زحمت، دوران تحصیل خود را به پایان رسانده اند، نقش فعالانه ای ایفا کنند.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه صنعت بانکداری اهمیت بسیار زیادی دارد، ادامه داد: شاید بدترین فشار به ملت ایران از طریق تحریم بانکی شروع شد، بانک ها هم شریان حیاتی اقتصاد جهانی و هم شریان ارتباطی بین کشور و سایر کشورها از لحاظ پولی و مالی هستند.

وی گفت: بدترین تحریم تاریخ اقتصادی را بر مردم عزیز کشورمان تحمیل کردند. از کشتیرانی گرفته تا بیمه، بانک، تبادل اسکناس، صنعت پتروشیمی و خودرو، تقریبا همه شریان های حیاتی توسعه ای یک کشور را با مشکل مواجه کردند. در چنین شرایطی بداندیشان این مردم به بهانه دور زدن تحریم ها، پول کشور را به غارت بردند، نفت را بردند و فروختند و پول آن را معلوم نشد که چه کردند. این نشان می دهد که ملت چه شرایط سختی را پشت سر گذاشتند.

روحانی گفت: موفقیتی که مردم ما به دست آورده اند در سایه عنایت حق بود و خداوند به خاطر دلِ پاک و دعای خیر و حضور مردم در صحنه این عنایت را به ما کرد. خداوند یاری می کند اما شرط کرده است ان تنصروا الله ینصرکم، وقتی مردم حضور یابند، خداوند یاری می‌ کند.

وی با تاکید بر اینکه خداوند، دولت را به خاطر دعای مردم یاری کرد، اظهار داشت: موفقیت ما در ۲۳ تیر به خاطر دعای سحرخیزان و دعای مردم در ماه رمضان بود. یک زمانی باید تشریح شود که مردم ما چه مشکلاتی را تحمل کردند.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: حتی یک کشور و یک صاحبنظر هم نگفت که ایران در این مذاکرات سرش کلاه رفته است حتی آن رژیم منفور که علیه ما کار می کند، می گوید که ایران سر ۱+۵ را کلاه گذاشته است. حتی کسانی که در آمریکا مخالف این توافق بودند هم معتقدند ایران در این توافق سر ۱+۵ را کلاه گذاشته است.

وی تصریح کرد: کجا در تاریخ ایران و در تاریخ کشورهای در حال توسعه، دیپلمات های آنها در مقابل شش قدرت جهانی نشسته اند و از حقوق ملت دفاع کرده اند. این موضوع برای ما فخر و افتخار است.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر کسی از رفع تحریم ها خوشحال نشود باید در ایرانی بودنش شک کرد، گفت: مگر می شود کسی ایرانی و وطن دوست باشد، اما از برداشته شدن تحریم ها خوشحال نشود؟

وی اظهار داشت: شاید ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از تحریم ها منفعت می بردند، اما مگر می شود منافع ۸۰ میلیون نفر را فدای منفعت این افراد کرد.

روحانی برداشته شدن تحریم ها را به نفع تجارت خارجی ایران خواند و گفت: تحریم بانکی یعنی تحریم همه چیز. به ظاهر می گفتند که واردات دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما ما باید برای خرید این کالاها از سیستم مالی استفاده می کردیم و در عمل به ما دارو و تجهیزات نمی دادند.

وی با تاکید بر اینکه خدا را شکر می کنم قولی که به مردم داده ام، ادا کرده ام، گفت: من همیشه نگران این قول بودم و می گفتم من، بنده ناتوان به مردم قول دادم که در کنار چرخش سانتریفیوژها، چرخ زندگیشان هم بچرخد، خدایا کمک کن تا این قول ادا شود. تیم مذاکره کننده هم تلاش خود را به کار گرفت و شب و روز نداشت. این مذاکرات، اضطراب، مشکلات، دلهره و فراز و نشیب های فراوانی داشت که اگر همه آنها بیان شود، شما می فهمید که ما چه مشکلاتی را تحمل کرده ایم.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه از ابتدا به دلایلی به این مذاکرات خوشبین بودم، گفت: دنیا به دولت و ملت ما اعتماد و این سخن را که مردم ما با فشار و تحریم تسلیم نمی شوند را باور کرد. دنیا، مقاومت مردم ایران را باور کرد و بهترین سربازان ما به این صحنه رفتند.

وی تاکید کرد: امروز که ما از دوران تحریم عبور کرده ایم و وارد شرایط پسابرجام شده ایم، باید برجام ۲ یعنی برنامه جامع اقدام مشترک ملی را تدوین کنیم. باید همه کنار هم باشند. البته امروز فضای انتخابات در کشور حاکم است و این فضا یک سری چیزهای خاصی را می طلبد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در موضوع انتخابات، با اینکه رقابت وجود دارد، اما در عین حال باید همگان گلایه ها را کنار بگذارند و در انتخابات حضور داشته باشند. اگر پای صندوق های رای نیاییم، شرایط بهتری به وجود نمی آید.

وی افزود: در انتخابات لازم است که افراد اصلح را برگزینیم. ولی در عین حال باید همه پای صندوق های رای برویم. زیرا در شرایط امروز منطقه و جهان، پای صندوق‌های رای رفتن بسیار تاثیرگذار است.

روحانی تصریح کرد: این انتخابات می تواند بر روی مسائل منطقه و جهان تاثیرگذار باشد. دنیا وقتی ببیند پس از برجام، ملت ایران صف های طولانی برای رای دادن بسته اند، بسیار قشنگ است. یک ساعت ایستادن در صف انتخابات، در عمر آدم حساب نمی شود؛ بنابراین همه باید پرشور و بانشاط در روز انتخابات پای صندوق های رای حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بسیار حائز اهمیت است و همه ما باید حواسمان در این موضوع جمع باشد، گفت: اساس بر مبنای انسجام و اتحاد ما برای ساخت و توسعه ایران و جبران سالهای گذشته است.

رئیس جمهوری گفت: یکی از وعده هایی که در انتخابات ۹۲ به مردم اعلام کردم، این بود که من بدون مشاوره با کارشناسان تصمیمی نخواهم گرفت و همیشه کارشناسان را دعوت کرده ام و اگر دیدم آنها نظر دیگری دارند، نظر خود را کنار گذاشتم.

وی با بیان اینکه در دوسال و نیم گذشته کارهای بسیار بزرگی انجام گرفته است، تصریح کرد: باید ببینیم در این دوران شکل بازار به چه صورتی بوده و آیا نوسانات و دلهره های شدید وجود داشته است یا خیر؟

روحانی تاکید کرد: این مسئله خیلی اهمیت دارد که انتظارات تورمی جامعه را به گونه ای تغییر بدهیم که آنها بدانند قدم به قدم این تورم کاهش پیدا کند. در دوران گذشته این انتظارات همیشه معکوس بوده است. اما امروز پس از دو سال و نیم انتظارات تورمی، تغییر پیدا کرده است و این تغییرات را باید بانک مرکزی حفظ کند.

وی با اظهار اینکه مهمترین عامل در کنترل تورم، انضباط پولی و مالی است و این اساس کار است که اگر به هم بخورد، تورم هم سیر صعودی خواهد داشت، گفت: از روز اول هر وزیری اگر خواسته است به سمت پایه پولی تعرض کند، من در دولت ایستاده ام و گاهی وقت‌ها اوقات تلخی هم کرده ام و نگذاشته ام از پایه پولی برای اهدافی که مدنظر داشته اند، استفاده شود.

رئیس کابینه دولت با تاکید بر اینکه باید مراقب رشد پایه پولی باشیم، تصریح کرد: آن وقت که رشد نقدینگی بر اساس رشد پایه پولی اتفاق می افتد، نگرانی ایجاد می‌شود؛ البته ضریب فزاینده مشکل‌ساز نیست، اما باید مراقب رشد پایه پولی باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از دستاوردهای ما به کمک بانک مرکزی، مهار تورم و کاهش مستمر آن بوده است.البته خیلی ها فشار آوردند که تورم را رها کنیم و به سراغ کاهش رکود برویم. اما من معتقدم که اگر انتظارات ما بر مبنای کاهش تورم ادامه یابد تا ان شاء الله به تورم تک رقمی یا حتی عدد مناسب برسیم، سرمایه گذار و مصرف کننده هم می فهمند که چه کار باید بکنند و در یک فضای درست کار می کنند.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: اگر آینده قابل پیش‌بینی نباشد، سرمایه گذاری اتفاق نمی افتد و یکی از پایه های مهم قطعیت در اقتصاد، تورم است؛ هر چند رونق هم یکی دیگر از پایه های این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه اگر تورم مهار شود، دیگر سود بانکی بالا معنا ندارد و به اقتصاد کشور لطمه می زند،گفت: اقتصاد با فرمان و دستور درست نمی شود و باید بر مبنای روند اقتصادی شکل بگیرد. سود اقتصادی را هم باید با ابزار اقتصاد کاهش دهیم.

روحانی یادآور شد: بازار غیربانکی یکی از این ابزارها است که یکی دوسال قبل حرکت کندی داشت. اما اکنون روند خوبی دارد،به طوری که سود غیربانکی 29 درصد بود که به 19 درصد کاهش یافت و اکنون در حال رسیدن به 18 درصد است و ان شاءالله کمتر خواهد شد.

وی در ادامه دو تقاضا را از بانک ها مطرح کرد و گفت: تقاضای نخست اینکه همه بخش های اقتصادی و بانک ها باید فعال باشند و تقاضای دوم این است که باید بانک ها خود را برای فضای رقابتی آماده کنند. در شرایط جدید هم سرمایه خارجی و هم تکنولوژی وارد کشور خواهد شد و ما باید خود را آماده کنیم.

رئیس جمهوری اضافه کرد: برای بدهی دولت به بانک ها و بانک مرکزی و همچنین بدهی بانک ها به بانک مرکزی تدابیری اتخاذ شده که ان شاءالله از طریق اوراق مالی و بازار سرمایه کمک خواهد شد تا بتوانیم از مشکلات امروز عبور کنیم.

وی به دو مساله که با دشواری های زیادی روبه رو است، اشاره کرد و گفت: یکی از این مسایل این است که به بانک مرکزی بگوییم قیمت دلار را کاهش دهد و مورد دوم درخواست از دستگاه های دولتی برای واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی است؛ اما ان شاءالله هر دوی اینها انجام خواهد شد.

روحانی با تاکید بر این که شش ماهه دوم سال آینده نرخ ارز باید تک رقمی شود، گفت: این امر جلوی بسیاری از مفاسد را می گیرد و ثبات بیشتری به بازار می دهد.

وی اضافه کرد: شرایط برخی از موسسات نگران کننده است و ما آماده هرگونه کمک به بانک مرکزی هستیم. اگر نیاز به قانون دارند، لایحه آن را به مجلس ارائه می دهیم و اگر نیاز به مصوبه شورای عالی امنیت ملی دارند، در این زمینه کمک خواهیم کرد. باید انضباط و شفافیت برقرار شود.

دكتر ولي اله سيف رئیس کل بانک مرکزی هم در اين جلسه با ارائه گزارش مشروحي از عملكرد اين بانك براي تنظيم روابط پولي كشور در 3 سال اخير گفت:

هم اينك نرخ سود بازار بین بانکی از حدود 29 درصد در ابتدای امسال به 19 درصد و کمتر از آن در هفته های اخیر کاهش یافته است.

سیف افزود: حجم نقدینگی كشور در پایان دی امسال به رقم 9 هزار و 500 میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفند پارسال و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب معادل 3/21 و 2/27درصد رشد نشان می دهد. همچنین پایه پولی با رشدی معادل 9/11 درصد نسبت به اسفند پارسال به هزار و 480 میلیارد ریال در پایان دی امسال رسیده است. در اين نشست همچنین پس از استماع گزارش هیأت نظار بانک، ترازنامه و صورت های مالی سال 93 بانک مرکزی بررسی و درباره آن تصمیم گیری شد.

تصویب صورت های مالی با توجه به گزارش هیأت نظار، اتخاذ تصمیم در مورد تقسیم سود وافزایش سرمایه از دیگر مواردی بود که در این نشست انجام شد.


نوشته شده در   يکشنبه 25 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode