ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 بهمن 1394     |     کد : 99598

رئيس جمهوري: مبناي روابط ما با جهان برد ـ برد خواهد بود

تعداد 138 طرح استاني با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري به طور همزمان از طريق ويدئو کنفرانس در محل سازمان مديريت و برنامه ريزي در سراسر كشور به بهره برداري رسيد.

تعداد 138 طرح استاني با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري به طور همزمان از طريق ويدئو کنفرانس در محل سازمان مديريت و برنامه ريزي در سراسر كشور به بهره برداري رسيد.

به گزارش فارس، رئيس‌جمهوري در اين مراسم طي سخناني گفت: خوشحاليم آنچه که به مردم در سفرهاي استاني وعده داديم 70 درصد اعتباراتش اختصاص داده شده و در اختيار قرار گرفته و انشاءالله حدود 30 درصد مابقي هم تخصيص داده خواهد شد و در اختيار مجريان قرار مي‌گيرد.

وي تصريح کرد: قرار ما در همه استان‌ها بر اين بوده که چيزي را وعده دهيم که حتي‌الامکان عملياتي و اجرايي باشد و بتوانيم آن را در دولت يازدهم به سرانجام برسانيم.

روحاني با اشاره به اينکه 51 درصد از قول هايي را که در سفرهاي استاني داده ايم، اجرا کرده و به اتمام رسانده ايم، تأکيد کرد: سفرهاي استاني در عمران و آباداني استان‌ها بسيار تأثيرگذار است ضمن اينکه ديدار با مردم براي ما مغتنم است و مطالب و پيشنهادات آنها و همچنين برگزاري جلسات با فرهيختگان ، نخبگان ، علما و ... براي اين دولت ارزشمند و هدايت‌کننده است.

وي با تشکر از کارمندان و کارشناسان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تصريح کرد: اين سازمان بودجه را در تاريخ مشخص و قانوني خودش آماده کرده و به دولت ارائه کرد و دولت هم توانسته در موقع خودش به مجلس شوراي اسلامي اين لايحه را ارائه کند، امسال هم که ما تأخير در ارائه لايحه بودجه داشتيم دليلش اين بود که مي خواستيم موضوع برجام عملياتي شود. زيرا بودجه را بر مبناي حذف زنجير تحريم بسته بوديم.

به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري همچنين گفت: شبي که برجام اجرايي شد، فرداي آن روز لوايح برنامه ششم و بودجه سال 95 را تقديم مجلس کرديم و امسال هم مي توانيم با صداي بلند بگوييم حتي يک روز در ارايه لايحه بودجه تاخير نداشتيم.

وي افزود: از زمان تقديم لايحه بودجه 1395 کل کشور به مجلس تا عيد نوروز 64 روز زمان است. بنابراين به اندازه کافي وقت در اختيار مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.

رئيس قوه مجريه يادآور شد: من و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي قبل از اين که دولتي باشيم، مجلسي هستيم وسازوکار را براي اين که کميسيون هاي تخصصي مجلس کار کنند، پيشنهادها ارايه و لايحه بودجه تقديم هيات رئيسه شود، مي دانيم.

وي ادامه داد: زمان همه اين ها از نظر آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي مشخص است وما هم تجربه کافي را داريم و در پنج، شش دوره مجلس اين کار را کرده ايم.

روحاني اظهار داشت: نمايندگان اين روزها سرشان شلوغ است. البته بعد ازاين که از انتخابات بازمي گردند، فرصت هست تا لايحه بودجه تصويب شود تا آخر سال کارها طبق معمول انجام شود.

وي گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي در ماه هاي گذشته براي تهيه لايحه برنامه ششم توسعه بار سنگيني بر دوش داشته است. آن هم با سليقه جديدي که مي خواستيم طبق قانون اساسي انجام دهيم و نمي خواستيم خدشه اي در اصل 134 قانون اساسي وارد شود.

رئيس‌جمهوري افزود: بر همين مبنا ممکن بود با سليقه هاي گذشته متفاوت باشد. برنامه، اسناد آن، لايحه و تبصره هاي دائمي که پيش از اين به مجلس تقديم شده بود و هم تبصره هاي برنامه و لايحه بودجه 95 امسال سبک تر از سابق است؛ چرا که تبصره ها در گذشته تصويب شده ومجلس شوراي اسلامي زمان کوتاهي براي تصويب بودجه لازم دارد .

وي در ادامه از کارشناسان و محمد باقر نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور که کار سخت وسنگيني را انجام دادند، تشکر کرد.

اين مقام مسئول در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اين که امروز ما در دوران پسابرجام و پساتحريم قرار گرفته ايم، گفت: کار بسيار عظيم و بزرگي انجام شده است، اگر صدها و هزاران گوينده و نويسنده بخواهند درباره اين کاري که در اين 30 ماه انجام شد، سخن بگويند، سخن زياد است. اين که با شش قدرت جهاني درمورد اين پرونده پيچيده و سخت بين المللي حرف بزنيم، مذاکره کنيم و پاي ميز مذاکره بنشينيم، اولين بار در تاريخ ايران است.

وي افزود: بعد و قبل از انقلاب هر چه مي خواهيد تاريخ ايران را ورق بزنيد. اين اولين بار در تاريخ ايران است که ما در يک توافق بين المللي با قدرت هاي بزرگ قرار مي گيريم و موفقيت ما آنچنان است که يک کشور در دنيا نتوانسته و نخواهد توانست که بگويد ايران در اين معامله ضرر کرده است.

روحاني خاطرنشان کرد: از آن روزي که اين توافق شده يعني از 23 تير تا امروز حتي آنهايي که مخالف و ضد ما و ضد اين توافق هستند، آنهايي که در آمريکا ضد اين توافق هستند، رژيم نامشروعي مانند اسراييل که مخالف اين توافق است و برخي از کشورهاي منطقه که نگران و ناراحت از اين توافق هستند، وقتي حرف مي زنند ،مي گويند که ايران سر آن ها کلاه گذاشته است، آنان هم مي گويند شش قدرت بزرگ ضرر کرده اند.

وي تاکيد کرد: آنها که دوست هم هستند، معلوم است، به قول روساي کشورهايي که تلفني در اين مدت با من صحبت کردند يا براي تبريک برجام به من نامه مي نوشتند،مي گويند برجام يک توفيق بين المللي و به نفع همه بود، آن حرفي که از روز اول ما مي گفتيم برد- برد براي خيلي ها روشن نبود.

رئيس جمهوري ادامه داد: معامله اي انجام بشود که دو طرف کامل راضي بوده و شب راحت بخوابند، مثل اين که شما رفته ايد با پولي که داشتيد، خانه اي را خريده ايد. هم شما که خريدار هستيد و هم فروشنده خانه هر دو راضي هستيد و با لبخند از هم جدا مي شويد نه با عصبانيت و ناراحتي. نه اين که يکي دلسوخته باشد و يکي لبخند به لب؛ اين کار در سطح بين المللي شدني است.

وي خاطر نشان کرد: بعد از برجام هم اين طور است، همه روابط ما با جهان بر مبناي برد- برد خواهد بود. اگر با همسايگان کار مي کنيم، نمي خواهيم کلاه سر کسي بگذاريم. آن زمان که کسي مي گفت مي خواهم کلاه سر کسي بگذارم، گذشت، اگر هم کسي موفق شود کلاه سر طرف بگذارد، بعد از يکسال يا دو سال فرصت پيدا مي کنند که آن را به هم بزنند.

روحاني تاکيد کرد: قراردادي مي تواند پايدار باشد که برد-برد باشد. يعني منطقي، عادلانه و بر مبناي انصاف و بر مبناي احقاق حقوق مردم باشد؛ اگر بر اين مبنا باشد، آن قرارداد پايدار مي ماند.

وي تصريح کرد: ملت بزرگ ما با ايستادگي، مقاومت و احقاق حقوق هسته اي، رفع تحريم هاي غلط و ظالمانه کار بزرگ و عظيمي انجام داد، فکر نمي کنم کسي در کشور ما باشد از اين که اقتصاد ما از حصر خارج شده، ناراحت باشد؛ کسي در مملکت ما باشد و از اين که غل و زنجير در پاي اقتصاد بوده و ما توانستيم آن را برداريم، ناراحت شود. رئيس جمهوري همچنين گفت: فکر نمي کنم کسي باشد از اين که آنچه ما با دنيا در تبادل پولي، مالي و کالايي با قيمت ارزان تر هستيم تا بتوانيم در خدمت مردم قرار دهيم، ناراحت باشد. فکر نمي کنم کسي از اين که بانک هاي ما بتوانند فعال باشند، ناراحت باشد، کسي از اين که بتوانيم حق خودمان را استيفا کنيم و نفتي را که مي خواهيم بفروشيم، ناراحت نيست. کسي از اين که چيزي که نياز داريم را بخواهيم بخريم، ناراحت نيست.

وي گفت: دهه فجر امسال بعد از 37 سال با موفقيت ها و پيروزي هاي ملي ديگري توام است که باعث سرافرازي ملت و فضاي باز براي رقابت در اقتصاد منطقه اي و جهاني شده است. رئيس قوه مجريه با اشاره به اينکه در ستاد اقتصادي دولت براي اولويت هاي پسابرجام برنامه ريزي مي کنيم، ادامه داد: ما تا پايان سال کاملا مشخص مي کنيم که اولويت هاي ما براي سال 95 و 96 چيست. رئيس جمهوري گفت: برخي از اولويت ها عليرغم اينکه مورد تاکيد قرار گرفته ،اما هنوز نتوانستيم آنها را عملياتي کنيم. بناي ما اين است که اقتصاد به دست مردم باشد و به مردم واگذار شود.

وي افزود: بناي دولت بر اين است که کارآفرينان ملي را تقويت کند، کارآفريني در کشور اگر مي خواهد در رقابت هاي منطقه اي و جهاني موفق باشد به سرمايه و تکنولوژي نياز دارد و بدون اين دو موفقيت امکان پذير نيست،البته گاهي ممکن است سرمايه همراه خود تکنولوژي هم بياورد، گاهي هم ممکن است ما تکنولوژي را بگيريم و سرمايه خودمان داشته باشيم. روحاني گفت: ما در کشور نيروي انساني داريم و از اين نظر وضع ما خوب است، فارغ التحصيلان، مهندسان فراوان، عاشقان به آباداني کشور، صاحب نظران و کارشناسان همه سرمايه هايي هستند که در کشور داريم؛همچنين جايگاه جغرافيايي، انرژي و معادن ايران هم جزو ديگر سرمايه هاي ما است.

وي افزود: اينکه ما در کنار آب هاي آزاد هستيم و در شمال در ساحل يک درياچه بزرگ و در جنوب در کنار خليج فارس و درياي عمان و اقيانوس هند قرار داريم، سرمايه است؛ امتيازات و اتصالاتي که ايران دارد، همه سرجايش محفوظ است و ما بايد از اين فرصت به خوبي استفاده کنيم.

رئيس جمهوري ادامه داد: خوشبختانه يک اشتياق عمومي در دنيا براي کار با ايران وجود دارد، ايراني که تقريبا حدود 10 سال نتوانسته از همه فرصت هايش به خوبي استفاده کند و امروز اين فرصت ايجاد شده و فضا براي فعاليت باز شده و اين سازمان بايد در شرايط نو وارد عمل شود.

وي گفت: ما در برنامه هسته اي ناچار بوديم يکسري برنامه ها را ناقص يا غيرناقص عرضه کنيم و به صحنه بياوريم؛ امروز برنامه هسته اي ما يک برنامه قانوني است و همه دنيا هم قبول دارد. در فناوري هاي نو ديگر هم همينطور است و برنامه ما مشخص است. رئيس دولت يازدهم با تاکيد بر اينکه دنيا، دنياي تعامل و ايجاد نوعي تعادل است، اظهار داشت: اکنون فضايي است که مي توانيم درست برنامه ريزي کنيم و آنچه لازم است بخريم ، آنچه لازم است بفروشيم و آنچه لازم است توليد کنيم. شرايط امروز ما با ديروز و گذشته کاملا متفاوت است. امروز تعامل ما با دنيا با 10،20 و 30 سال پيش و قبل از انقلاب کاملا متفاوت است.

وي خاطرنشان کرد: ما به صراحت به همه دولت ها و کارآفرينان دنيا که با ما گفتگو مي کنند، تاکيد کرده ايم که مي خواهيم به طور مشترک در موضوعي سرمايه گذاري و توليد کنيم و بخشي از بازار داخلي، بازار مصرف آن کالا باشد و همچنين با توليد آن کالا بازار بيرون را با هم تصاحب کنيم. روحاني تصريح کرد: ما به سرمايه گذاران خارجي گفته ايم، فناوري را بايد وارد کشور ما کنيد، ما امروز توان بسياري براي جذب داريم. روزي بود اگر هم مي خواستند فناوري را به ما بدهند، قدرت جذب نداشتيم. اما اکنون کشور ما آماده جذب تکنولوژي است و در زمينه بسياري از فناوري ها وضع ما بسيار خوب است و حرکت هاي خوبي انجام داده ايم، ما مي توانيم فناوري هاي برتر را در همان زمينه به خوبي جذب کنيم. البته بخش خصوصي ما هنوز ضعيف است و بايد تقويت شود، با مشکلاتي هم مواجه هستيم.

وي تصريح کرد: ما در مسئله فساد مشکل داريم، بايد با فساد بجنگيم و مبارزه کنيم تا فساد در کشور ما هست، پيشرفت دلخواه و واقعي ايجاد نخواهد شد.

رئيس جمهوري ادامه داد: وقتي مي خواهيد توليد کنيد، يک دستگاه فاسدي هم که نمي خواهم نام ببرم که چگونه مي تواند کالاي قاچاق وارد کند، نمي گذارد کشور رشد کند.بايد جلوي فساد گرفته شود و بايد شرايط سيستم گمرکي ما بهتر شود.

وي با تاکيد براينکه شرايط بانک هاي داخلي خوب نيست، افزود: بايد بانک هاي ما احيا شوند. در دنياي امروز کسي سرمايه نقد ندارد که بخواهد سرمايه گذاري کند . بايد از طريق بانک ها اين فعاليت انجام شود و بانک هاي ما کار بانکي انجام دهند، در عين حال بايد بانک هاي ما و سيستم ارزي کشور اصلاح شود و به سمت تک نرخي شدن ارز حرکت کنيم.

رئيس شوراي اقتصاد افزود: همچنين بايد پروژه هاي عمراني نيمه تمام ما به بخش خصوصي واگذار شود.البته واگذار کردن هم يک هنر بزرگ است که در اين کار هم مشکل داريم. وي خاطر نشان کرد: الحمدلله هرچه بخواهيد دستگاه نظارتي هست که نشستند و فقط ايراد مي گيرند و هرکاري کنيد مي گويند اين طرف آن کج بود يا آن طرفش ايراد داشت. البته اصل دستگاه هاي نظارتي براي کشور لازم است، اما به شرطي که در چارچوب قانون عمل کنند و بگذارند کشور پيشرفت کند و به پيشرفت کشور کمک کنند.

روحاني با بيان اينکه بايد در بسياري از امور خدمات را خريداري کرد، گفت: در بخش بهداشت و درمان هم همين گونه است . در اين بخش طي دو سال و نيم گذشته هم توفيقات بسيار خوبي داشته ايم، آنجا هم بايد ديد که آيا خدمت را بخريم بهتر است يا راهي که ادامه مي دهيم؟ همه اين تحولات برعهده سازمان مديريت است، اين سازمان بايد فکر کرده و بهترين راه را پيدا کند و ارايه دهد.

وي گفت: هدف نهايي اقتصاد با فاصله گرفتن قدم به قدم از نفت، اقتصاد غير رانتي و بدون فساد و واگذاري اقتصاد عمدتا به مردم و بخش خصوصي و در نهايت رقابت بدون انحصار بايد باشد . انحصار را کنار بگذاريم و رقابت واقعي ايجاد کنيم.

رئيس جمهوري تصريح کرد: البته در کنار آن بايد بخش پولي و مالي ما اصلاح شود و بايد بتوانيم مقررات را ساده کنيم. آنقدر مشکلات داريم مانند بورکراسي هاي پيچيده و به هم تنيده که نمي گذارد مردم حرکت کنند.اين زنجير فقط زنجير تحريم نيست، بلکه بورکراسي هم يک زنجير است که بايد يک روز پاره شود. بنابراين همه ما بايد تلاش کنيم براي اينکه شرايط را براي فعاليت اقتصادي در کشور در شرايط جديد آماده کنيم. وي در پايان گفت: دست ما به سوي کارشناسان، صاحب نظران،صاحبان انديشه، مديران، اقتصاددانان وبرنامه ريزان دراز است و مطمئن هستيم با کمک هم و درکنار هم قادر خواهيم بود گره ها را باز کنيم وشرايط را براي رشد وتوسعه کشورآماده ترکنيم.


نوشته شده در   چهارشنبه 21 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode